Wednesday, April 29, 2009

Iqra: Kaedah mendedah anak terhadap seks

Judul: Tanggungjawab Pendidikan Seks Menurut Islam
Penulis: Dr Abdullah Naseh Ulwan
Penterjemah: Ahmad Hasan Mohd Nazam dan Mohd Nizam Mohd Ali
Penerbit: Yamani Angle Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM20 (Semenanjung) RM22 (Sabah/Sarawak).

MAKLUMAT kini di hujung jari, baik ilmu pengetahuan bermanfaat, sumber hiburan, malah bahan terlarang boleh diperoleh melalui internet berserta teknologi canggih yang memungkinkan ia disebar luas ke seluruh dunia.

Bahaya bahan tidak ditapis memang diakui dan tidak dinafikan agak sukar menyekat atau menghalang kebebasan mendapatkan maklumat kini. Namun, pencegahan perlu supaya bahan tadi tidak mendatangkan kerosakan sebaliknya dimanfaatkan.

Seks kini menjadi perkara diperkatakan secara umum sedangkan dulu perkataan seks sebagai perkataan larangan. Kanak-kanak dilarang memperkatakan mengenai seks dan orang dewasa belum bersedia bercerita secara terbuka.

Kewujudan dunia tanpa sempadan menjadikan buku Tanggungjawab Pendidikan Seks Menurut Islam penting terutama bagi menyebar maklumat yang perlu diketahui bukan saja remaja, juga golongan dewasa mengenai pendidikan seks.

Penulis buku yang diterjemahkan ini, Dr Abdullah Naseh Ulwan yang juga seorang ulama, mengupas apa yang baik dan buruk untuk pendidikan seks anak.

Tanggungjawab mengenai seks tidak dinafikan, malah ia perlu menjadi perhatian pendidik untuk tahap umur lapan hingga 10 tahun, 10-14 tahun, 14-16 tahun serta usia akil baligh.

No comments: