Friday, April 10, 2009

Muhasabah senjata hancurkan sifat takbur, sombong

Oleh Amran Zakaria

Nilai kelemahan diri, usah salahkan orang lain jika gagal capai matlamat dirancang

MUHASABAH penting bagi memastikan setiap individu ataupun organisasi sentiasa kuat dan cekal menghadapi ujian. Sering kali elemen muhasabah iaitu menilai dan memeriksa diri untuk memperbaiki kelemahan diri diabaikan.

Melalui amalan muhasabah, seseorang itu dapat menganalisis kesilapan dan kesalahan yang dilakukan. Sekurang-kurangnya ia menjadikan seseorang lebih berhati-hati supaya tidak mengulangi kesilapan.

Antara keburukan pada kebanyakan manusia ialah kurang muhasabah diri. Mengamati kelemahan dan kekurangan diri membuatkan kita lebih insaf bahawa kita tidak terlepas melakukan kesilapan. Hanya manusia angkuh saja memiliki pendirian bahawa dirinya tidak pernah melakukan kesalahan.

Sebenarnya, kemerosotan penghayatan nilai agama dan etika boleh mempengaruhi sifat serta sikap individu dalam urusan kerja atau apa-apa urusan yang dipertanggungjawabkan. Oleh itu, kita perlu bersedia mengakui kesalahan dan memperbetulkannya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)." (Surah al-Ankabut, ayat 64)

Manusia yang takbur akan dilaknat Allah SWT kerana mereka menyaingi kebesaran dan keagungan Allah SWT. Mereka juga dilaknat Allah SWT kerana membesarkan diri sendiri, bukan orang lain yang membesarkannya.

Orang takbur suka dipuji, pantang dikritik, kagum dengan pandangan sendiri, suka meremehkan pandangan orang lain dan sukar menerima nasihat atau tunjuk ajar daripada orang lain.

Imam Al-Ghazali merumuskan, seburuk-buruk sifat takbur ialah orang yang tidak mahu mengambil manfaat daripada ilmu pengetahuan serta tidak mahu tunduk kepada kebenaran, walaupun kebenaran itu sudah terbukti.

Apabila sifat angkuh dan sombong menguasai, akan hilanglah keseimbangan diri dan sikap rasional, maka tindakan mereka lebih menjurus ke arah mencapai kepuasan serta mengikut hawa nafsu masing-masing.

Salman Al-Farisi, sahabat Rasulullah SAW ketika ditanya: "Apakah perbuatan buruk yang menyebabkan semua kebaikan menjadi sia-sia? Beliau menjawab: Takbur."

Jangan membangga diri dengan ilmu yang banyak dan tinggi, sehingga menganggap orang lain semuanya bodoh. Jangan angkuh dengan kekayaan dan rezeki dikurniakan Allah SWT. Jangan bangga dengan kuasa yang diberikan kepada kita sebagai ujian sehingga kita menjadi takbur kerananya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan janganlah kamu memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada setiap orang yang sombong, takbur lagi membanggakan diri." (Surah Luqman, ayat 18)

Jangan sekali kita berlagak sombong dan memandang rendah kepada manusia lain. Allah SWT mengingatkan melalui firma yang bermaksud: "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri." (Surah Luqman, ayat 18)

Adapun cara untuk kita mensyukuri nikmat Allah SWT itu pelbagai termasuk melalui pujian dan doa serta sujud syukur. Kita hendaklah sentiasa menanam dalam jiwa sifat tawaduk, rendah hati dan sentiasa bersyukur nikmat Allah SWT kurniakan.

Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri dengan menuding jari kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan sukar untuk memperoleh kejayaan, sentiasa resah dan kelam kabut dalam kehidupannya.

Justeru, kita perlu rendah hati untuk mengakui kesilapan yang pernah dilakukan atau bersedia mengambil manfaat daripada kegagalan dan cukup berani untuk membetulkan kesilapan. udah untuk meletakkan kesalahan kepada orang lain apabila kita gagal dalam mencapai matlamat sepertimana yang dirancang. Namun agak sukar kita mengakui kesilapan yang kita lakukakan secara terbuka. Hanya hati dan perasaan kita yang ditimbang akal akan mencari kesalahan dan kelemahan diri untuk diperbetulkan secara tertutup.

Kita sepatutnya mengenalpasti dan mencari jalan bagaimana hendak mengatasi kelemahan yang ada dalam diri kita dan bersedia ditegur untuk kebaikan. Jika kelemahan itu dapat diatasi dan sentiasa berusaha menambahbaik, pasti harapan mencapai kejayaan akan menjadi lebih mudah.

Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Amal Islam Hadhari (Damai)

No comments: