Wednesday, April 22, 2009

Iqra: Panduan halang, tangani isu murtad

Judul: Tips Mencapai Ketenangan Jiwa Mengatasi Gelisah
Penulis: Ilyas Mohammad Umar
Penerbit: Pustaka Azhar
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM8

MURTAD masih menjadi isu sensitif serta perlu diberi perhatian serius bagi memastikan akidah umat Islam terus terpelihara daripada anasir atau perangkap yang ingin membawa mereka ke jalan kesesatan.

Buku Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata hasil tulisan saudara Islam yang nama Cinanya, Ann Wang Seng adalah luahan rasa umat Islam yang mahu masalah murtad ditangani segera secara sistematik dan berkesan.

Bagi menangani masalah yang semakin meruncing tetapi dipandang remeh terutama oleh umat Islam sendiri, penulis mengajak pembaca memahami terlebih dulu punca kenapa penganut Islam keluar daripada agama itu.

Murtad Di Mana Silapnya yang dibincangkan dalam bab ketiga bahagian pertama buku selepas penjelasan status semasa murtad dan kewibawaan Mahkamah Syariah dicabar, memperincikan faktor dalaman menyebabkan berlaku kejadian murtad.

Satu faktor ialah kelemahan umat Islam hari ini yang berdepan masalah serta krisis akidah cukup serius lantaran kurang pemahaman, penghayatan serta pengamalan terhadap ajaran Islam disebabkan agama dan moral sudah tidak menjadi teras dalam pendidikan.

Menyentuh masalah saudara baru yang memeluk Islam kemudian ingin kembali kepada agama asal, tindakan itu disebabkan rasa kecewa dengan keadaan masyarakat Islam yang indah khabar daripada rupa selain tiada bimbingan berterusan untuk memantapkan akidah mereka.

Walaupun kebanyakan sebab musabab diketengahkan adalah perkara yang sudah diketahui, sikap tidak memandang serius menyebabkan ramai umat Islam kini bukan saja tidak mengamalkan ajaran agama malah, ada yang bertindak mengisytiharkan diri keluar Islam.

Jika dulu perkataan murtad sesuatu yang menjadi kepantangan tetapi kini, bukan saja saudara baru tetapi orang Melayu yang dilahirkan Islam sudah berani mencabar Mahkamah Syariah untuk memberi kebenaran mereka keluar Islam.

Menariknya lagi Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata turut menyediakan fakta kes berkaitan isu murtad yang pernah hangat diperkatakan bagi memberi gambaran sebenar kepada pembaca supaya dapat dijadikan iktibar serta mengambil sikap berwaspada.

Buku ini adalah antara bahan bacaan perlu untuk umat Islam mendapat pelbagai pandangan daripada perspektif berbeza bagi memahami persoalan dan permasalahan murtad yang jika tidak ditangani, akan membawa kerugian kepada umat Islam sendiri.

No comments: