Wednesday, April 15, 2009

PGSM minta segerakan akta, Majlis Peguam Syarie

Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

Kepemimpinan baru sasar banyak agenda martabatkan perundangan Islam secara kolektif

BARU-BARU ini berlangsung Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Kelapan menyaksikan perubahan pucuk kepemimpinan persatuan itu.

Perubahan yang berlaku adalah kesinambungan pucuk pimpinan terdahulu yang banyak menyumbang kepada perkembangan perundangan dan syariah di Malaysia serta mempertahankan Islam sebagai agama rasmi negara.

Sekalung tahniah untuk kepemimpinan baru dan bagi pemimpin terdahulu, segala usaha serta bakti dicurahkan tetap dikenang dan perjuangan akan disambung saf kepemimpinan baru untuk menangani isu semasa berkaitan Islam serta perundangan syariah demi agama bangsa dan negara.

Tidak keterlaluan jika dikatakan banyak kegemilangan dan kecemerlangan dicipta PGSM namun, ia tidak datang bergolek. Perjuangan dan perjalanan PGSM masih panjang serta memerlukan sokongan semua pihak termasuk ahli persatuan, media massa, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) serta kerajaan melalui menteri yang baru dilantik.

Di samping meneruskan gagasan diasaskan kepemimpinan sebelum ini, PGSM menetapkan matlamat untuk mencapai kejayaan dalam banyak perkara dan fokus diberikan untuk mengukuhkan faktor asas antaranya meningkatkan semangat bersatu padu di kalangan ahli PGSM.

Pada masa sama menganjurkan lebih banyak kegiatan untuk ahli serta mengadakan perjumpaan sebagai landasan mendapatkan maklum balas serta penyaluran idea supaya setiap tindakan bersandarkan suara kolektif.

PGSM terus menjadi perantaraan bagi institusi perundangan, pentadbiran Islam dan masyarakat Islam dalam perkara berkaitan hukum syarak dan undang-undang syariah.

Menjalinkan kerjasama badan atau persatuan lain yang mempunyai tujuan sama.

Selari penubuhannya pada 2001, PGSM akan meneruskan agenda menjadi badan pendesak kepada kerajaan supaya menggubal akta khusus bagi peguam syarie seterusnya menubuhkan Majlis Peguam Syarie Malaysia.

Majlis itu bertindak sebagai badan yang memayungi peguam syarie di seluruh Malaysia. Penubuhan Majlis Peguam Syarie ini perlu untuk mengawal selia semua peguam syarie yang terus bertambah.

Cadangan penubuhan Majlis Peguam Syarie mendapat sokongan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal-ehwal agama, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menggerakkan agensi di bawahnya untuk mempercepatkan usaha itu.

Perkara itu dinyatakan Ahmad Zahid pada Konvensyen Peguam Syarie Malaysia anjuran JKSM di Pusat Konvensyen Putrajaya (PICC) pada 14 Jun 2008.

Menjadi harapan PGSM, supaya menteri yang baru dilantik, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom dapat meneruskan usaha menggubal Akta Peguam Syarie dan mempercepatkan penubuhan Majlis Peguam Syarie.

Selain itu, diharapkan pandangan serta idea PGSM sebagai badan pendesak bagi memartabatkan institusi perundangan syariah negara diberi perhatian oleh kerajaan demi meninggikan syiar Islam.

Ada beberapa peruntukan undang-undang syariah seperti prosedur mal dan prosedur jenayah termasuk undang-undang keluarga yang perlu dikemas kini bagi memantapkan undang-undang berkenaan.

Penggemblengan usaha antara badan kerajaan khususnya di bawah pimpinan menteri baru dengan sokongan badan bukan kerajaan (NGO) seperti PGSM serta NGO lain dapat memartabatkan lagi institusi perundangan syariah di negara ini.

Usaha berterusan di samping saling membantu menguatkan institusi Islam di negara ini untuk menghadapi anasir luar yang cuba mencabar serta merendahkan ketinggian Islam itu sendiri.

Sedarilah, api itu tidak akan menjadi marak jika kayu yang membakar tidak saling mendekati di antara satu sama lain.

Sebatang anak panah mudah dipatahkan, tetapi tidak sedemikian dengan 10 anak panah yang disatukan.

Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia

No comments: