Saturday, April 11, 2009

Setiap ummah bertanggungjawab terhadap amanah dipikul

Oleh Ahmad Sabki Mohd Tahir

KEBELAKANGAN ini kerap dilaporkan mengenai kes pecah amanah membabitkan wang dan salah guna kuasa. Perbuatan tidak bermoral itu bukan saja dilakukan mereka berjawatan rendah di sektor kerajaan atau swasta, juga yang berjawatan tinggi dan berkedudukan baik.

Mereka yang melakukan perbuatan pecah amanah mengkhianati kepercayaan diberi. Disebabkan itu, boleh dikatakan amanah satu tanggungjawab berat untuk dilaksanakan walaupun akibat mengabaikannya boleh mendatangkan keburukan serta kemudaratan.

Sesiapa diberi amanah sepatutnya memenuhi tanggungjawab itu dengan jujur kerana ia membabitkan hak mereka yang berhak. Firman Allah yang bermaksud: "Maka tunaikanlah oleh orang yang diamanahkan itu akan amanahnya dan bertakwalah kepada Allah, Tuhannya." � (Surah al-Baqarah, ayat 283)

Dibandingkan dengan zaman sekarang, nyata zaman dulu orangnya cukup kuat menjaga amanah, terutama di kalangan Nabi dan Rasul. Contohnya, Nabi Muhammad SAW adalah seorang cukup terkenal dengan sifat amanahnya hingga Baginda diberi gelaran 'Muhammad al-Amin' oleh masyarakat Arab.

Lipatan sejarah Islam memang banyak kisah mengenai amanah tetapi kisah tokoh Islam terkenal, Khalifah Umar bin Abdul Aziz dengan puteranya cukup menarik untuk dipaparkan. Khalifah Umar bin Abdul Aziz memang terkenal sifat amanahnya.

Mengikut riwayat, pada suatu malam sedang baginda tekun bekerja di biliknya dalam istana, seorang puteranya masuk ke bilik dengan niat untuk berbincang sesuatu mengenai masalah keluarga. Sebaik saja puteranya duduk di hadapannya, Khalifah Umar pun memadamkan lampu.

Puteranya pun terkejut dan hairan lalu bertanya kepada Khalifah Umar: "Kenapa ayah padamkan lampu? Bukankah baik jika kita berbincang dalam keadaan terang?"

Khalifah Umar lantas menjawab: "Benar kata anakanda itu, tapi anakanda perlu ingat, lampu yang ayah gunakan untuk bekerja tadi kepunyaan kerajaan. Minyaknya dibeli dengan wang kerajaan. Jadi adalah tidak wajar kita gunakan lampu kerajaan kerana perbincangan kita ini adalah hal keluarga."

Sejurus kemudian Khalifah Umar memanggil pelayannya meminta dibawakan lampu lain dari dalam sebuah bilik. Selepas lampu dibawa pelayan itu dinyalakan, maka Umar pun berkata kepada puteranya: "Sekarang anakanda boleh kemukakan kepada ayahanda apa masalah anakanda kerana lampu yang kita gunakan ini kepunyaan keluarga dan minyaknya pun kita yang beli."

Demikianlah salah satu kisah amanahnya seorang pemimpin zaman dulu. Betapa besarnya jiwa Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Dalam soal lampu yang mungkin kita anggap hal kecil atau remeh Khalifah Umar mampu memelihara atau menjaga amanah, apatah lagi dalam soal lebih besar.

Mengikut ulama, sifat amanah juga adalah salah satu daripada unsur kesempurnaan peribadi seorang Muslim. Imam Ahmad, Ibn Habban, al-Hakim dan al-Baihaqi menceritakan daripada Ubadah bin al-Samit, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: "Berikanlah padaku enam jaminan daripada diri kamu, aku menjamin syurga untuk kamu."

Enam jaminan yang dimaksudkan Rasulullah SAW itu ialah berlaku benar bila berbicara, tepati bila berjanji, tunaikan apabila diamanahkan, pejamkan mata daripada yang ditegah, pelihara faraj dan tahanlah tangan kamu.

Rasulullah SAW juga pernah ditanya oleh seorang daripada keluarga al-Aliyah seperti diceritakan al-Bazzar daripada Ali. "Wahai Rasulullah, beritahulah kepadaku, apakah yang paling berat dalam agama dan apakah yang paling ringan?" tanya ahli keluarga al-Aliyah.

Rasulullah SAW menjawab: "Yang paling ringan dan mudah adalah mengucapkan dua kalimah syahadah dan yang paling berat, wahai saudari al-Aliyah adalah amanah. Sesungguhnya tidak ada agama bagi orang yang tiada amanah, tidak sembahyang dan tidak menunaikan zakat."

Demikian beratnya tanggungjawab amanah sehingga nabi menganggap tiada agama bagi orang yang tidak amanah. Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai orang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah kamu, sedang kamu mengetahui salahnya." � (Surah al-Anfal, ayat 27)

Memelihara dan menjaga amanah tidak akan terhenti selagi kita bernafas. Antara sekian banyak amanah yang mungkin kita pikul atas dunia ini, amanah dikira cukup berat tanggungjawabnya ialah memelihara, sekali gus mendidik anak.

Anak adalah amanah Allah kepada kita semasa hidup. Oleh demikian, peliharalah dan didiklah anak dengan sebaik mungkin supaya menjadi insan beriman dan bertakwa apabila dewasa. Jangan sekali-kali abaikan tanggungjawab diamanahkan Allah. Kegagalan menunaikan tanggungjawab diamanahkan akan ditanya Allah di akhirat kelak.

No comments: