Oleh Azrina Sobian
SEDAR atau tidak, soal pendidikan anak kini lebih banyak dibebankan atas bahu orang lain termasuk mendidik minat anak terhadap sains. Sedangkan pendidikan sains bukan tanggungjawab guru saja kerana kesedaran dan minat awal anak terhadap sains seharusnya bermula daripada rumah.
Seterusnya, minat itu dikembangkan di sekolah dan ia menunjukkan bahawa kerjasama membentuk minat anak terhadap bidang sains adalah tanggungjawab bersama. Ia juga mengiyakan ungkapan ibu bapa adalah guru pertama anak.
Menanam minat terhadap bidang sains, peranan ibu bapa sangat penting. Dalam hal ini, ibu bapa hendaklah menyediakan atau membentuk satu suasana pembelajaran sains di rumah iaitu merangkumi kegiatan penerokaan, pemerhatian, pengkajian dan penilaian.
Anak hendaklah digalakkan untuk bertanya banyak soalan dan soalan itu perlu dijawab ibu bapa. Jika tidak berupaya menjawab soalan anak, maka ibu bapa boleh mencari jawapan bersama anak di internet atau buku yang banyak di pasaran.
Di rumah juga, dalam usaha membentuk minat terhadap sains, ada banyak kegiatan yang boleh dilakukan bersama anak. Contohnya, ketika memasak, ibu boleh mengambil kesempatan itu untuk menarik minat anak memerhati dan berfikir.
Ketika menjerang air, tanyalah kepada anak kenapa wap panas keluar apabila air sudah masak. Atau ketika menggunakan soda bikarbonat untuk membuat kek, tanyakan kepada anak kenapa kek itu naik atau mengembang.
Uji kaji mudah itu juga boleh dikembangkan supaya anak merasakan keseronokan kegiatan dilakukan. Sekali lagi, bahan yang ada didapur boleh digunakan. Cubalah campurkan cuka dan soda bikarbonat. Saksikan bagaimana kedua-dua bahan itu bertindak balas.
Anak akan seronok melihat buih keluar daripada tindak balas dua bahan tadi. Terangkan kepada anak kenapa itu terjadi dan biarkan pula si anak mencubanya sendiri. Namun, jangan lupa, setiap kegiatan hendaklah dilakukan dengan berhati-hati dan diawasi ibu bapa.
Pelbagai kegiatan sains boleh dijalankan di rumah. Bukan saja di dapur, kegiatan sains itu juga boleh dijalankan semasa berkebun di laman rumah atau ketika mencuci kereta. Malah, kegiatan sains boleh dilakukan ketika bercuti ke pantai atau melancong ke pelbagai tempat menarik.
Apa yang ibu bapa boleh lakukan adalah mencari maklumat kegiatan untuk dilakukan bersama keluarga di internet atau buku. Perancangan awal terhadap kegiatan ingin dilakukan adalah penting.
Guru juga mempunyai tugas besar membentuk sikap dan pemikiran saintifik pelajar. Sikap dan pemikiran itu perlu dipupuk dengan menanam minat pelajar terhadap sains. Pelajar hendaklah dididik mempelajari dan meminati sains kerana sains penting dalam hidup manusia.
Sains secara asasnya bermula untuk menyelesaikan masalah seharian manusia. Inilah hakikat perlu difahami semua pihak. Ia bermakna sains berkaitan dengan kegiatan harian manusia dan bukannya untuk mendapat markah tinggi atau peluang pekerjaan yang baik saja.
Sebagai guru, mereka seharusnya bijak dan kreatif merancang kegiatan pembelajaran sains dengan lebih menarik. Kegiatan pembelajaran itu hendaklah meliputi ciri kegiatan sains iaitu pemerhatian, penerokaan, percubaan uji kaji, penilaian dan laporan kajian.
Pelajar hendaklah digalakkan dan diberi peluang bertanya serta mencuba sendiri uji kaji yang dijalankan. Ia penting kerana mempelajari sains tanpa berpeluang mencuba atau melakukan kajian sendiri adalah ibarat lagu tanpa irama. Kegiatan melakukan sendiri penting dalam pendidikan sains.
Pembelajaran sains juga tidak sewajarnya terhad dalam kelas semata-mata. Pelajar harus diberi peluang belajar di luar kelas. Malah, pembelajaran luar kelas ini memberi pelajar lebih peluang untuk meneroka dan memerhati. Guru boleh membawa pelajar menyelidik persekitaran sekolah. Semasa kegiatan ini, pelajar boleh membuat inventori serangga yang ada di kawasan sekolah.
Atau, pelajar boleh mengumpul pelbagai jenis daun di sekolah dan disusun dalam buku skrap. Daun serta serangga tadi boleh disusun dan ditulis namanya. Lebih menarik lagi jika pelajar disuruh mencari nama saintifik serangga atau tumbuhan yang dikumpul.
Selain itu, guru boleh mengatur kegiatan lawatan ke pelbagai tempat yang ada kaitan dengan dunia sains. Di Malaysia, ada banyak tempat seperti Pusat Sains Negara, Planetarium Negara, Petrosains dan Kompleks Falak Al-Khawarizmi.
Lawatan itu tidak terhad kepada tempat rasmi tetapi boleh ke tapak pelupusan sampah, kawasan sungai, pembinaan atau taman bunga. Malah, guru boleh menjemput ahli sains ke sekolah untuk berkongsi pengalaman mereka dengan pelajar.
Pendek kata, guru harus menggunakan kreativiti dan kepakaran mereka dalam pengajaran sains dan mereka hendaklah terus menerima latihan dalam membangunkan kaedah pengajaran sains dengan lebih menarik.
Hasrat membentuk golongan muda yang cintakan sains memerlukan kerjasama semua termasuk ibu bapa, pihak sekolah, guru dan saintis yang bersama menyumbang tenaga. Semua pihak hendaklah yakin bahawa kegiatan sains boleh dilakukan dan ia sememangnya menarik.
Guru pula memberikan alasan ‘banyak kerja’ atau ‘tiada masa’ untuk menjalankan kegiatan sains. Sikap sama mungkin ditunjukkan ahli sains. Jika semua orang menunjukkan sikap sebegini maka sampai bila pun usaha melahirkan masyarakat Malaysia mempunyai sikap dan pemikiran saintifik tidak akan berhasil. Oleh itu, berubahlah dan inilah kata kunci yang perlu kita pegang.
Penulis ialah Felo Pusat Sains dan Teknologi Institut Kefahaman Islam Malaysia
Tuesday, April 28, 2009
Perspektif Ikim: Galak anak belajar sains melalui kegiatan di rumah
Labels:
(A) Azrina Sobian,
Anak,
Pendidikan anak-anak,
Sains
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment