Monday, April 21, 2008

Masyarakat kena jaga budi pekerti

DARIPADA Abdullah bin ‘Amr bin ‘Ash, katanya: Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Daripada dosa yang berat; seseorang memaki ibu bapanya. Bertanya orang yang hadir kepada Baginda: Ya Rasulullah SAW adakah orang yang memaki ibu bapanya? Jawab Baginda: Ya, dia memaki bapa orang lain, orang itu memaki bapanya pula, dan dia memaki ibu orang lain, orang itu memaki ibunya pula.” (Hadis riwayat Muslim)

Akhlak dan pekerti mulia tetap diberi perhatian dalam Islam. Keluhuran peribadi seperti bersopan santun, berbudi bahasa dan suka membantu perlu dipraktikkan sentiasa. Dalam hal ini sememangnya keluarga memainkan peranan besar mendidik, membimbing dan mencorakkan keperibadian seseorang individu sejak dilahirkan.

Ia mampu mempengaruhi persekitaran dan mewujudkan suasana aman tanpa sebarang pergaduhan. Budi bahasa mencerminkan budi pekerti seseorang. Mencaci, maki, menyumpah seranah tidak membawa kebaikan, malah ia memalukan sesiapa yang menuturkan, begitu juga akan memalukan ibu bapa mereka.

Justeru dalam membentuk masyarakat yang baik dan beradab, semuanya bermula daripada didikan akhlak yang betul. Salah asuhan menjadikan masyarakat kacau-bilau dan antara satu sama lain tidak terjalin persefahaman serta kasih sayang.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

No comments: