Friday, January 18, 2008

Berhijrah bukan sekadar laungan

Oleh Marzulina Omar

Umat Islam perlu berubah menuju matlamat disasar, raih kecemerlangan

HIJRAH membawa pelbagai pengertian. Daripada pandangan lahiriah, hijrah akan terasa setiap kali diadakan sambutan Maal Hijrah dan program tertentu sempena menyambut Tahun Baru Hijrah. Dari sudut rohaniah, hijrah sebenarnya hanya dirasai individu yang benar-benar melakukan hijrah, iaitu melakukan perubahan dalam diri yang menjadi titik peralihan atau perubahan ke arah yang lebih baik.

Pendek kata hijrah menjadi penanda aras prestasi perjalanan hidup individu dari tahun ke tahun yang berikutnya. Justeru, kehidupan pastinya akan lebih meningkat dan berjaya. Begitulah sebaliknya. Pepatah Melayu ada menyebut, 'Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.'

Allah SWT juga berfirman yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" (Surah ar- Ra'd: 11)

Dalam konteks pembinaan ummah, roh hijrah adalah suatu keutamaan. Tamadun Islam tidak dapat dibina semula hanya bersandarkan slogan indah atau retorik manis semata-mata, sebaliknya ia menuntut satu jihad, pengorbanan, kesungguhan dan komitmen jitu untuk menjulang panji Islam ke persada dunia.

Pengajaran paling penting di sini ialah kejayaan dan kemenangan itu sebenarnya tidak akan datang dengan sendiri melainkan dipengaruhi banyak sebab yang memudahkan seseorang itu meraih kejayaan diimpikan sama ada kekuatan ekonomi, keutuhan sosial dan keadilan politik.

Semua faktor itu adalah antara prasyarat dan persediaan penting serta memberi pengaruh menentukan kemenangan atau kegagalan sesuatu bangsa dalam pelbagai bidang. Lanjutan daripada itu, umat Islam sewajarnya memahami erti kehidupan di dunia ini yang sarat dengan perjuangan dan pertarungan sengit.

Justeru, menghayati roh hijrah memerlukan kita menongkah arus dan cabaran hidup seperti berikut:

Sebagai Muslim kita digalakkan menuntut apa saja ilmu yang baik dan tidak menyalahi hukum syarak serta boleh memberi manfaat kepada manusia seperti hadis Nabi SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang berkehendakkan dunia hendaklah dengan ilmu, sesiapa berkehendakkan akhirat hendaklah dengan ilmu dan sesiapa yang berkehendakkan kedua-duanya sekali hendaklah dengan ilmu."

Masyarakat berilmu akan bijak menilai sesuatu perkara, peka dengan setiap keadaan, faham dengan setiap keperluan untuk berubah dan berani melakukan perubahan walaupun hanya dengan sedikit cetusan idea. Mereka tidak mudah ditipu atau dipengaruhi kerana mereka adalah masyarakat berpengetahuan dan bermaklumat.

Masalah yang timbul pada zaman mutakhir ini banyak berpunca daripada ketidakfahaman mengenai agama (jahil). Perkara khurafat dan tahyul masih berleluasa bahkan menjadi semakin popular semula dalam masyarakat.

Pergantungan kepada Allah amat rapuh hingga mereka tidak yakin dengan janji Allah dan terus mencari jalan pintas untuk mencapai matlamat hidup. Seharusnya sebagai Muslim kita harus berkeyakinan bahawa kemenangan dan kegagalan adalah sebahagian daripada peraturan Allah SWT dan Dialah yang menentukan segala-galanya.

Justeru, dalam apa juga matlamat, kita harus berusaha untuk mendapatkannya dengan jalan dan cara halal di samping berdoa memohon keredaan daripada Allah SWT.

Cabaran dalam bertindak (akhlak dan amal) – Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tiada seorang Nabi pun di kalangan mereka yang diutuskan kepada umat sebelumku melainkan mereka mempunyai pengikut dan sahabat yang mengikut sunahnya dan meneladaninya.

Kemudian akan ada generasi selepasnya, yang mengatakan sesuatu yang mereka tidak lakukan serta melakukan apa yang tidak disuruh. Sesiapa yang menentang mereka dengan tangannya bermakna dia adalah seorang yang beriman, sesiapa yang menentang mereka dengan lidahnya maka dia adalah beriman dan sesiapa yang menentang dengan hatinya, maka dia adalah seorang yang beriman. Tidak ada yang selain daripada itu keimanan padanya walau sebesar sebiji sawi." (Muslim)

Pada era moden ini kita semakin menghadapi cabaran berat untuk berubah sama ada untuk menyedarkan diri kita sendiri atau menyedarkan masyarakat sekeliling agar kembali kepada ajaran Islam yang sebenar.

Justeru, kita perlu berani mencuba dalam usaha menjadi ummah cemerlang, gemilang dan terbilang. Bukankah penghijrahan itu adalah satu kesanggupan untuk membuat perubahan dalam kehidupan bagi mengatasi masalah dan mencari kejayaan bagi sesuatu usaha dilakukan?

Sekiranya Rasulullah SAW sanggup menghadapi cabaran dan bahaya yang besar, melintasi padang pasir yang luas dengan ancaman musuh Islam, apakah kita selaku umat Islam hari ini harus semata-mata berdoa tanpa berusaha memperbaiki masyarakat kita melalui penghijrahan?

Maka dalam mengisi keperluan hijrah, janganlah kita keciciran dalam tiga aspek terpenting dalam hidup iaitu memperbaiki aqidah, akhlak, amal dan ilmu bagi mencapai taraf hidup lebih baik serta diredai Allah.

Dengan perkataan lain, hijrah adalah tuntutan agama yang menghendaki manusia supaya berpindah daripada belenggu jahiliah kepada Islam, kemunduran kepada kemajuan, hidup berpuak dan bermusuhan kepada hidup bersaudara dan bersatu padu.

Menjadikan 'Islam is the way of life'. Ini selaras dengan hadis Rasulullah SAW daripada Abdullah bin Habsyi yang bermaksud: "Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah."

Baginda juga bersabda yang bermaksud: "Yang dinamakan orang Muslim ialah bila mana orang lain selamat daripada gangguan lidah dan tangannya, dan dinamakan mukmin ialah bila mana orang lain dibuat berasa aman atas darah (nyawa) dan hartanya." (an-Nasa'i)

Masa beredar zaman bertukar, suasana berubah. Tahun Baru Hijrah datang dan pergi namun ia tidak akan memberi sebarang kesan kepada kita sekiranya kita sendiri tidak dapat menghayati roh hijrah itu dan tuntutannya dalam kehidupan.

Semuanya akan menjadi tawar. Roh sudah meninggalkan jasad menjadikan jiwa kita kaku dan mati tanpa semangat untuk berubah. Tidakkah kita sedar bahawa masa kian pantas berlalu. Kehidupan hari ini semakin mencabar.

Desakan dalam memenuhi keperluan semakin menekan menyebabkan kita sering tewas dengan cabaran, kekeliruan memilih antara yang benar dan salah, yang halal dan haram, dosa dan pahala, menyebabkan hidup menjadi huru-hara, kucar-kacir dan masyarakat menjunam menuju kehancuran. Inikah prestasi hijrah yang kita mahukan?

Justeru, sewajarnya Tahun Baru Hijrah menimbulkan keinsafan kepada kita agar melakukan muhasabah diri merasai sejauh mana keperluan hijrah yang sebenarnya kita lakukan. Adakah kita semakin maju atau mundur? Terus hanyut dalam arus kehidupan? Sesungguhnya Allah menjadikan kita daripada dua unsur iaitu jasmani dan rohani.

Di dalam tubuh kita ada dua kekuatan naluri yang saling berlawanan iaitu tenaga yang tunduk di bawah pengendalian akal waras yang boleh membezakan antara yang baik dan buruk serta tenaga atau naluri yang merosakkan di bawah runtunan nafsu yang akhirnya merosakkan diri bahkan masyarakat dan negara.

Maka meninjau keadaan masyarakat Malaysia dewasa ini, terlalu banyak bahan renungan dan iktibar yang perlu dijadikan ukuran. 2007 menyaksikan pelbagai jenis kepincangan dan keruntuhan, kejatuhan dan kebangkitan, kegagalan dan kejayaan, suka dan duka, pahit dan manis tercatat dalam diari hidup setiap daripada kita selaku manusia di bumi Allah ini.

Justeru, awal tahun baru adalah saat dan detik sesuai bagi umat Islam berazam, bertekad dan berubah untuk mengakhiri segala macam kemelut, krisis, kepincangan dan musibah menimpa.

Dalam erti kata lain, umat Islam perlu berubah menuju ke arah matlamat disasarkan, merencana hala tuju dan meraih wawasan kecemerlangan dalam pelbagai lapangan hidup. Untuk itu, perubahan paling utama perlu dilakukan terlebih dulu ialah bermula daripada diri sendiri.

Rencana sumbangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

No comments: