Friday, January 18, 2008

Bicara Kalbu: Syariah kerangka hidup berasaskan Islam dinamik

www.bicarakalbu.blogspot.com

PERKATAAN syariah pertama kali saya dengar apabila seorang guru sekolah menengah mengajar satu peribahasa Melayu berbunyi lebih kurang ... "hidup berlandaskan syariah bersendikan adat...". Kemudian saya dengar perkataan sama apabila kakak saya menyatakan hasrat untuk mengambil jurusan syariah di sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA). Selepas itu banyak kali didengar perkataan itu sehingga saya meningkat dewasa. Mufti, hakim mahkamah, ilmuwan Islam sehingga ke peringkat ustaz dan tok guru di bandar dan kampung, selalu mengulang-ulang dalam ucapan majlis rasmi sempena acara dan upacara keIslaman. Apakah maksud dan takrifan 'syariah' yang sebenarnya. Mohon penjelasan daripada pihak puan.

Gadis ingin tahu
Jelebu, Negeri Sembilan.

SAYA dapat bayangkan apa yang tergambar di benak pemikiran adik, sebaik saja kita sebut perkataan syariah. Tidak menghairankan sekiranya ramai antara kita yang akan terus membayangkan premis bangunan mahkamah syariah, tempat di mana umat Melayu Islam pergi untuk urusan nikah cerai perkahwinan mereka. Ramai juga yang akan membayangkan hukuman sebat dan rejam ala filem Melayu, Semerah Padi.

Atau tergambar deretan graduan kelulusan Kuliyyah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa menerima skrol ijazah mereka, yang bakal digelar peguam syarie. Inilah gambaran biasa apabila kita sebut perkataan syariah. Gambaran itu tidak salah, tetapi kurang tepat dan belum lengkap.

Perkataan syariah secara bahasanya diambil daripada perkataan syaari, membawa makna jalan atau alur menuju sumber air. Dari sudut bahasa sendiri, gambaran yang diberikan oleh perkataan akar syariah itu sudah dapat menjelaskan maksudnya sebagai jalan atau cara untuk menuju kepada satu matlamat.

Secara khususnya, syariah adalah perundangan dan ketetapan berasaskan Islam yang bersifat dinamik. Ia adalah satu kerangka peraturan perundangan di mana aspek kehidupan umum dan peribadi disusun atur berasaskan prinsip Islam.

Syariah mempunyai hubungan terus dengan semua aspek hidup seharian seperti politik, ekonomi, perniagaan, kekeluargaan, seksual dan isu sosial. Secara umumnya, syariah bukanlah satu susunan kod undang-undang yang statik dan tidak boleh berubah.

Lebih tepat untuk mengatakan bahawa syariah adalah satu sistem membentuk dan menjalani kehidupan seharian yang berperaturan dan menggubal undang-undang, berasaskan rujukan asas iaitu al-Quran, hadis, ijma dan qiyas.

Kita cuba hayati maksud ayat ke-13, Surah Asy-Syuraa yang diperturunkan di bawah ini:

Allah mensyariatkan kepada kamu di antara perkara agama yang diperintahkan-Nya kepada Nabi Nuh dan yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan juga yang telah Kami perintah kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: Tegakkan pendirian agama dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisih pada dasarnya.

Syariah adalah satu cara atau kaedah hidup ditentukan Ilahi untuk manusia. Untuk merealisasikan ketentuan-Nya ini manusia mesti mengikuti jalur syariah. Untuk hidup sebagai orang Islam, bermakna hidup berpandukan syariah.

Meninggalkan syariah sama ada sebahagian atau semuanya, secara sedar atau sengaja bermakna meninggalkan Islam. Seorang Islam mestilah berusaha sedaya upaya mengamalkannya secara berterusan, keazaman yang tegar, sepenuh komitmen dan keghairahan yang tidak berbelah bahagi.

Bertitik tolak daripada pemahaman, nyatalah syariah perlu dianggap sebagai alat dianugerahkan Allah untuk digunakan oleh manusia demi kesejahteraan dan kebahagiaan hidup mereka sendiri.

Sekiranya manusia enggan menggunakan alat bantuan ini dan mewujudkan sistem peraturan hidupnya sendiri berdasarkan semata-mata akal dan nafsunya saja, kehancuran dan azab sengsara yang akan menjadi akibatnya. Begitu jelas peringatan diberikan Allah dalam Surah al-Ahzaab, ayat 36 yang mafhumnya:

"Dan tidaklah harus bagi orang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya dia sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.

Jawapan disediakan oleh Prof Madya Dr Harlina Harlizah Siraj. Persoalan yang lalu boleh dilayari di www.bicarakalbu.blogspot.com

No comments: