Tuesday, January 29, 2008

Islam Hadhari celik akal masyarakat

Oleh Ghafani Awang Teh

Demonstrasi tak boleh tutup kempen jahat Barat burukkan agama Allah

APAKAH benar wujud Islam fobia di kalangan bukan Islam atau sekadar digembar-gembur musuh Islam untuk menjauhkan masyarakat dunia mendekati ajaran Islam? Menurut penulis terkenal di Barat dan juga bekas penggerak Kristian, Karen Armstrong, dalam majalah Time Magazine keluaran 17 September 2001, jika benar Islam agama fobia mengapa Islam hari ini terus menjadi agama terpantas berkembang di seluruh dunia?

Seterusnya Karen Armstrong menjelaskan, ketika berlaku perang Salib di Palestin pada 1099 masihi, seramai 65,000 orang Islam dibunuh dalam masa dua hari ketika puak Barat menawan Jerusalem. Tentera Salib juga membunuh beribu orang Yahudi dalam perjalanan menuju Jerusalem di Palestin.

Menurut Karen Armstrong lagi, dalam Perang Dunia Kedua, tentera Nazi dilaporkan membunuh enam juta orang Yahudi di Eropah dalam peristiwa Holocaust. Demikian juga dalam Perang Dunia Kedua 1945 ketika tentera Pakatan Barat di ketuai Amerika Syarikat menggunakan bom nuklear mengebom bandar Hiroshima dan Nagasaki menyebabkan 220,000 orang terutama rakyat Jepun terbunuh. Persoalan besar timbul ialah mengapa isu keganasan pihak barat tidak pula dikaitkan dengan pegangan agama mereka.

Berdasarkan ulasan waras Karen Armstrong ternyata Islam bukanlah agama fobia. Isu Islam agama fobia adalah isu kempen atau propaganda lama musuh Islam untuk memburukkan agama Islam. Isu dalaman yang wujud dalam negara Islam tiada kena mengena dengan Islam fobia, tetapi ia berkait rapat dengan kelemahan, kelalaian umat Islam atau dipengaruhi campur tangan kuasa asing yang turut menyumbang kepada ketidakstabilan dalam negara Islam.

Peringatan Allah dalam al-Quran jelas bahawa kempen memusuhi Islam bermula sejak nabi Adam lagi yang diketuai iblis. Musuh Islam tidak akan berdiam diri dan berterusan hingga kini diketuai pula oleh manusia yang berwajah iblis atau syaitan.

Musuh Islam akan terus mengambil kesempatan dan mengeksploitasi kelemahan umat Islam untuk terus menuduh Islam sebagai agama pelampau dan menganjurkan keganasan. Tuduhan bahawa Islam agama fobia berat untuk diterima umat Islam kerana Islam adalah agama Allah.

Persoalan besar timbul, apakah peranan umat Islam untuk membersihkan agama Allah daripada tuduhan Islam agama fobia itu? Apakah cukup umat Islam bertempik, berarak ke hulu hilir berdemonstrasi di hadapan kedutaan asing atau memulau produk keluaran Barat sebagai bantahan kempen memburukkan Islam itu? Apakah tindakan ini boleh menutup kempen jahat Barat memburukkan Islam?

Selari dengan perubahan dunia, masyarakat dan kempen memburukkan Islam oleh pihak tertentu, maka kerajaan berikhtiar melakukan ijtihad selari dengan konsep Siyasah Syar'iyyah. Ijtihad itu ialah kerajaan melancarkan pendekatan Islam Hadhari.

Pendekatan Islam Hadhari secara mudahnya adalah merujuk kepada penonjolan inti sari penting ajaran Islam yang dikumpul daripada ajaran al-Quran, sunnah dan kupasan cerdik pandai Islam. Pendekatan itu jika dilaksanakan secara ikhlas, diyakini boleh menepis kempen jahat pihak tertentu.

Setakat ini, inti sari ajaran Islam yang dijadikan pendekatan Islam Hadhari itu mengandungi 10 komponen iaitu, membentuk manusia bertakwa dan beriman, mewujudkan kerajaan yang adil dan amanah, rakyat berjiwa merdeka, menguasai ilmu, menguasai kekuatan ekonomi, kehidupan berkualiti, pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita, keutuhan budaya dan moral, pemeliharaan alam semula jadi dan akhir sekali penekanan kekuatan pertahanan.

Dalam pendekatan Islam Hadhari, hak bukan Islam jelas diletakkan di bawah peruntukan ‘pembelaan hak kumpulan minoriti’. Ini selari firman Allah bermaksud: “ Tidak ada paksaan kepada orang bukan Islam untuk memasuki agama Islam, sesungguhnya jelas jalan yang benar daripada yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 256).

Firman Allah lagi bermaksud: “Manusia dicipta daripada pelbagai keturunan dan puak untuk berkenalan dan mesra sesama mereka.” (Surah al-Hujurat, ayat 13)

Berdasarkan analisis pendekatan Islam Hadhari, ternyata pendekatan itu jelas menonjolkan Islam sebagai agama tidak melampau, mengutamakan perseimbangan dunia dan akhirat, saling melengkapi keperluan manusia sejagat yang nyata membawa rahmat, mesra dunia dan mesra masyarakat.

Penonjolan hebat pendekatan Islam Hadhari pada peringkat tempatan dan antarabangsa, maka sudah pasti akan memberi celik akal masyarakat bukan Islam bahawa Islam adalah agama menarik dan menyenangkan untuk diamalkan.

Syeikh Yusuf Qaradawi dalam buku Kedudukan Non-Muslim Dalam Negara Islam menyatakan menjadi tanggungjawab negara Islam menjaga hak asasi orang bukan Islam untuk mendapat perlindungan dalam keselamatan, harta benda, bantuan kesusahan, kebebasan bekerja, menjawat jawatan, kebebasan beragama dan mengamalkan kepercayaan.

Selari dengan wawasan hijrah, kerajaan sudah mengambil langkah sewajarnya mengembalikan Islam sebagai agama Allah yang dihormati pada peringkat tempatan dan antarabangsa. Dalam usaha menjayakan ijtihad itu, kerajaan memerlukan sokongan dan kerjasama umat Islam menjayakannya.

Firman Allah bermaksud: “Dan demikianlah Kami telah menjadikan kamu (umat Islam) umat yang adil dan pilihan (bersikap pertengahan) supaya kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan supaya Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas perbuatan kamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 143)

Penulis ialah Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial Dan Masjid Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

No comments: