Friday, January 11, 2008

Jendela Hikmah: Remaja kena tahu cara kawal emosi, kemarahan

Oleh Roha Hassan
wanitajim0@yahoo.com

EMOSI remaja sering menimbulkan keresahan ibu bapa terutama yang tidak faham dengan perubahan dilalui mereka dalam aspek emosi dan fizikal hingga ada berasakan susah untuk mengawal anak remaja.

Alam remaja membawa perubahan besar kepada emosi anak dan disebabkan itu mereka memerlukan bimbingan untuk memandu emosi ke arah sepatutnya. Emosi membabitkan kemarahan, kesedihan, kebencian, kegembiraan, ceria, bingung, tekanan mestilah diluahkan pada masa dan tempat yang tepat.

Kerap kali remaja bertindak berlebihan dalam meluahkan atau memendam emosi mereka. Perasaan mereka kadangkala sukar dijangka dan sering bertukar-tukar. Barangkali remaja tidak lagi mengamuk seperti kanak-kanak apabila marah, kecewa atau keinginannya tidak dipenuhi tetapi menunjukkan dalam bentuk, pemberontakan atau kemarahan.

Seperti juga ketika mereka masih kanak-kanak, amukan remaja mesti diuruskan supaya tidak menjadi lebih parah. Ibu bapa perlu belajar bagaimana untuk mengurus kemarahan anak remaja antaranya:

Memahami kemarahan sebagai salah satu emosi manusia. Bukanlah bermaksud ibu bapa mesti selesa dan raikan kemarahan anak remaja, cuma ia mesti digunakan pada masa, tempat dan keadaan yang bersesuaian.

Contohnya marah pada perbuatan tidak baik dan memudaratkan diri serta orang sekeliling adalah kemarahan yang mesti dipupuk dan digalakkan seperti marah apabila dibuli, melihat ketidakadilan atau penganiayaan. Marah apabila Rasulullah SAW dipersendakan atau kemarahan atas sebab yang wajar.

Menganalisis punca terhadap kemarahan yang timbul. Sebelum mengurus kemarahan, ibu bapa mesti mengetahui punca sebenar yang membuatkan anak remaja menjadi marah. Daripada itu, ibu bapa akan memahami kemarahan anak berasas atau sebaliknya.

Jika kemarahan itu hanya disebabkan keperluan yang tidak munasabah, berikanlah nasihat yang sewajarnya. Barangkali ketika kanak-kanak, mereka terbiasa mengamuk untuk mendapatkan sesuatu.

Terangkan keburukan dan kesan negatif terhadap kemarahan yang tidak terkawal. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Bahawasanya marah itu perosak iman, bagai barang yang pahit merosak madu.”

Bimbing remaja bagaimana untuk bertenang dan bersabar apabila dalam keadaan marah. Biasanya remaja kurang mahir mengawal diri apabila marah. Mereka cenderung bertindak atau mengeluarkan kata-kata yang akhirnya membuatkan mereka menyesal.

Menarik nafas dengan kiraan 1 hingga 10, mengambil wuduk, solat, membaca doa dan al-Quran, berjalan di tepian pantai adalah antara aktiviti yang boleh dilakukan untuk menenangkan kemarahan.

Ibu bapa sebagai contoh teladan. Ibu bapa yang sering gagal mengawal diri ketika menangani amukan dan kemarahan anak sejak kecil akan membesarkan seorang remaja yang pemarah. Selain itu, di luar kesedaran ibu bapa, kata kesat dan tindakan kasar adalah satu penderaan.

Kebijaksanaan ibu bapa mengawal kemarahan sendiri ketika berhadapan anak yang mengamuk atau marah secara tidak langsung mendidik anak menjadi remaja penyabar, prihatin dan bijak mengawal perasaan. Ibu bapa adalah contoh paling hampir kepada anak.

Roha Hassan ialah Setiausaha Kehormat Wanita JIM yang boleh dihubungi di emel wanitajim0@yahoo.com

No comments: