Wednesday, January 9, 2008

Iqra: Panduan si cilik fahami konsep ketuhanan

Judul: Ibu, benarkah tuhan itu ada?

Penulis: Nabilah Hasan

Penerbit: PTS Islamika PTS Publications and Distributions

Sdn Bhd

Harga: RM15

Pengulas: Hasliza Hassan

APAKAH jawapan yang akan diberi apabila ada kanak-kanak bertanya, benarkah Tuhan itu ada? Soalan cepu mas itu sering kali membuatkan ibu bapa tergamam seketika dan tercari-cari jawapan yang wajar diberi kepada pertanyaan itu.

Buku Ibu, benarkan Tuhan itu ada? boleh dijadikan rujukan bagaimana untuk menjawab persoalan mengenai ketuhanan sesuai dengan tahap pemikiran kanak-kanak supaya mereka dapat memahami konsep kewujudan tuhan.

Penulis berusaha memberi jawapan kepada soalan lazim ditanya secara umum berdasarkan sumber berautoriti dan menggarap semula dengan bahasa mudah bagi membantu proses memberi keyakinan anak kepada Allah.

Buku Ibu, benarkan tuhan itu ada? dimulakan dengan soalan siapakah tuhan kita, dan penulis memberi beberapa pilihan jawapan yang dikupas secara mudah seperti menjelaskan dari mana asal kita dan bagaimana mengenal Allah.

Sebanyak 21 soalan mencabar daripada kanak-kanak dibincangkan dan selain kisah, jawapan turut memetik ayat al-Quran kerana wahyu Allah adalah rujukan yang paling tepat bagi memperkenalkan anak dengan Allah yang menciptakan alam dan sekalian yang ada di dalamnya.

Mungkin ada sesetengah jawapan agak teknikal dan mencabar kefahaman kanak-kanak tetapi boleh dimudahkan oleh ibu bapa mengikut pendekatan bercerita atau memberi contoh yang dirasakan dapat diterima anak.

Buku Ibu, benarkan tuhan itu ada? bertindak sebagai rujukan kerana ibu bapa lebih memahami kaedah terbaik menyampaikan maklumat menggunakan kreativiti masing-masing kerana ada anak boleh menerima penjelasan dengan mudah dan ada sebaliknya.

Maklumat dalam buku ini tidak 100 peratus memenuhi keperluan anak tetapi boleh dimanfaatkan bukan saja dalam mendedahkan mereka kepada ilmu mengenai Allah tetap juga sebagai maklumat tambahan kepadadewasa.

Contohnya, perkara berkaitan ramalan bintang bukan topik sesuai dibincangkan dengan kanak-kanak kerana topik itu agak berat, selain mereka tidak tahu apakah yang dimaksudkan dengan ramalan bintang. Bagaimanapun, topik itu lebih menjurus kepada golongan dewasa, terutama yang suka membaca ramalan bintang.

Walaupun pada dasarnya buku ini untuk memberi kefahaman kepada kanak-kanak, manfaatnya adalah demi kesejahteraan semua lapisan masyarakat kerana suasana hari pada zaman sekarang menunjukkan bukan kanak-kanak saja yang tidak kenal Tuhan, malah dewasa juga ada yang masih tercari-cari.

Hakikat berkenaan tidak dapat dinafikan, oleh itu ia harus ditangani dengan bijaksana.

Justeru, buku Ibu, benarkan Tuhan itu ada? sesuai menjadi bacaan seluruh isi keluarga dalam usaha meningkatkan ketakwaan kepada Allah dan menjalani kehidupan yang diredai demi kebahagiaan di dunia dan akhirat.

No comments: