Friday, January 18, 2008

Jendela Hikmah: Ibadat haji resipi ajaib lahir umat Rabbani

Oleh Dr Harlina Halizah
wanitajim0@yahoo.com

KITA baru saja memasuki Muharam menandakan satu mercu tanda bermulanya lembaran tahun baru Hijrah. Memang cantik susunannya, tahun baru bermula selepas Zulhijjah berakhir. Satu kesinambungan yang sungguh molek.

Ketika berpeluang menunaikan ibadah haji musim lalu, begitu banyak pengajaran dan pengalaman ditimba dan dijadikan iktibar. Antara paling memberikan kesan ialah menyedari hakikat betapa ramai umat manusia merelakan diri mereka untuk bergelar Muslim.

Pengakuan keIslaman diikuti dengan inisiatif menyempurnakan rukun Islam kelima. Penyempurnaan rukun kelima ini memerlukan begitu banyak pengorbanan harta benda, tenaga dan masa. Untuk pertama kalinya, kedua kaki ini menjejaki bumi yang penuh keberkatan, yang pernah didiami sekelompok manusia generasi Rabbani yang mendapat pentarbiahan secara langsung daripada Allah melalui perutusan Rasul-Nya, Muhammad.

Pengalaman bersanggar spiritual selama 44 hari itu menimbulkan satu perasaan rindu yang meruntun kepada satu corak kehidupan sejahtera, bahagia, mudah dan bebas daripada belenggu ketakutan dan nafsu syahwat yang tidak pernah kenal puas.

Disiplin yang ditunjukkan jemaah haji ketika melakukan ibadah haji memberi gambaran jelas bahawa umat yang bergelar Muslim ini mempunyai resipi ajaib yang mesti dikongsikan dengan berbilion umat manusia lain.

Perkongsian ini mewujudkan satu corak kehidupan dunia yang sejahtera dan bahagia. Kesatuan dan semangat wihdah yang terpancar daripada bulatan manusia berdiri, rukuk dan sujud, bahu ke bahu di sekeliling Baitullah menimbulkan satu perasaan sukar diperincikan.

Namun pada masa sama, diri terasa kerdil, rendah dan hina diperhatikan Allah, empunya Baitul Atiq. Terasa mulia dijemput datang sebagai tetamu Allah, namun terasa begitu kesal dan malu dengan sedikitnya kesyukuran yang dibuktikan oleh perbuatan, perkataan dan segala tindak tanduk kita selama ini.

Bayangkanlah betapa makmurnya suasana ketika Islam berada di puncak kegemilangannya. Sesungguhnya pernah wujud di atas muka bumi ini, satu gagasan ummah Rabbani yang mencirikan cara hidup Muslim sejahtera, membuktikan betapa Islam adalah sememangnya 'Rahmatullil Alamin'.

Gambaran yang jelas diberikan oleh Prof Dr Yusuf Qaradhawi dalam bukunya, Malamih al Mujtama-al Muslim Allazi Nansyuduhu (Ciri-ciri Unggul Masyarakat Islam yang Kita Idamkan)

Masyarakat Islam adalah berbeza berbanding masyarakat lain. Ia adalah masyarakat unggul dari segi kandungan serta cirinya. Ia adalah masyarakat Rabbani, bersifat kemanusiaan, berakhlak dan seimbang.

Umat Islam dituntut menegakkan masyarakat ini sehingga mereka dapat mendaulatkan agama mereka serta menjiwai dan hidup di bawah naungan kehidupan Islam yang sempurna. Lantaran itu, kehidupan mereka akan dipandu akidah Islam, disucikan oleh ibadat Islam, dipimpin oleh pemikiran Islam, dihiasi adab kesopanan Islam, dikuasai nilai Islam, diperintah oleh perundangan Islam dan dibimbing segala aktiviti ekonomi, kesenian dan politiknya menurut ajaran Islam.

Itulah ciri masyarakat Islam yang mesti kita bangunkan bersama tanpa berdalih dan bertangguh. Inilah juga profil generasi Muslim yang mahu kita wujudkan pada penghujung 2020. Bayangkan kebahagiaan, kegembiraan dan kesejahteraan yang akan dikecapi setiap individu yang diizinkan Allah berada dalam komuniti yang mempunyai ciri di atas.

Tiada penindasan, sifar ketidakadilan, tiada ancaman dan tanpa sebarang ketakutan, tiada perilaku sumbang dan tidak mudah melanggar tatasusila kemanusiaan. Sejarah membuktikan, bahawa Nabi Muhammad menggunakan resipi ajaib yang dinamakan syariah memungkinkan manusia mempunyai keupayaan untuk berusaha membentuk masyarakat idaman yang sedemikian.

Oleh Dr Harlina Halizah, Ketua Wanita Jamaah Islah Malaysia (JIM) yang boleh dihubungi di emel wanitajim0@yahoo.com

No comments: