Friday, January 4, 2008

Lima tahap kualiti kepemimpinan

Oleh Umi Kalthum Ngah

PEMIMPIN perlu melaksanakan amanah dengan baik kerana di akhirat kelak Allah akan memintanya mempertanggungjawabkan kepemimpinan yang dijalankan ketika hidupnya di dunia.

Pesanan Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud: “Setiap kamu adalah pemimpin dan kamu sekalian akan ditanya perihal kepemimpinan kamu”. Peringatan Rasulullah SAW itu perlu dijadikan peringatan buat kita semua.

Apa yang ingin dikemukakan ialah jawatan pemimpin khusus dalam institusi formal atau organisasi bagi meneliti sejauh mana keberkesanan kepemimpinan kita itu.

Dalam sebuah organisasi atau institusi formal, jawatan pemimpin dikurniakan kepada seseorang apabila dia layak bagi memikulnya. Tidak pantas bagi seseorang itu mahu terus memegang atau meminta kerusi kepemimpinan.

Rasulullah SAW bersabda kepada Abdurrahman bin Samurah yang bermaksud: “Wahai Abdul Rahman bin Samurah! Janganlah kamu meminta untuk menjadi pemimpin. Sesungguhnya jika kepemimpinan diberikan kepada kamu kerana permintaan, maka kamu akan memikul tanggungjawab sendirian dan jika kepemimpinan itu diberikan kepada kamu bukan kerana permintaan, maka kamu akan dibantu untuk menanggungnya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Perkara yang perlu kita ingat adalah seseorang itu tidak dilahirkan sebagai pemimpin. Malah sifat menjadi pemimpin itu perlu dibentuk dan untuk menjadi pemimpin, seseorang harus melalui pelbagai proses dan pelbagai bentuk latihan.

Proses pencanaian yang harus dilalui kadangkala memakan masa cukup lama, jalannya pula kadangkala penuh berliku. Hanya mereka yang sanggup melalui proses perit itu akan menjelma menjadi pemimpin yang disegani dan dihormati.

Laksana sebutir berlian dari perut bumi yang harus dipotong mengikut segi tertentu. Bukankah kilauannya hanya akan terserlah dan menyilaukan mata yang memandang selepas batu kasar yang asal itu digilap sepenuhnya?

Sering kali, pemimpin akan berdepan dengan situasi membingungkan ketika menjalankan tugas atau berhadapan dengan orang di bawah tanggungjawabnya. Apakah segala kecelaruan itu akibat kedegilan, anak buah yang bermasalah, atau puncanya daripada sikap diri kita sendiri.

Sesuai dengan hal ini, diperturunkan suatu ungkapan:

Si perungut akan mengomel mengenai angin kencang yang bertiup,

Si periang akan duduk menunggu angin berubah arah atau memperlahankan pukulannya,

Si pemimpin sebenar akan mengubahsuaikan labuhan layarnya.

Apakah pula kepemimpinan dan bagaimana memupuk kepemimpinan diri secara berperingkat dan kaitannya dengan sikap kita? Mari kita selidik bagaimana kita boleh ‘mengubah suai labuhan layar’ itu.

Nick Pollice memperkatakan lima tahap kepemimpinan yang boleh dijadikan neraca bagi menilai keberkesanan kepemimpinan kita antaranya:

l Pemimpin tahap satu, kepemimpinan berasaskan kedudukan.

Pada tahap ini, kita perlu tahu orang hanya mengikut kepemimpinan itu disebabkan terpaksa dan keadaan memaksa. Bermakna kepatuhan dituntut daripada pengikut secara disebabkan pemimpin berada di situ kerana dilantik pihak tertentu.

Memandangkan kerusi yang disandang dan dipegang, bukan disebabkan memiliki bakat kepemimpinan, maka jika ditolak kerusi itu, maka pemimpin berkenaan akan jatuh tersungkur.

Betapa ramai daripada manusia yang jika tidak memegang lagi sesuatu jawatan, orang tidak lagi datang mencari, bermakna hadirnya tidak dirasai, hilangnya juga tidak dirindu. Banyak perkara yang perlu dipelajari dan dilakukan jika kita berada pada tahap kepemimpinan ini.

l Pemimpin tahap dua, kepemimpinan berasaskan rasa hormat.

Orang bawahan sedia mengikut pemimpin itu disebabkan suka dan rela. Sikap ambil berat, memahami dan mampu melihat sesuatu daripada kaca mata orang lain membina rasa hormat kepada pemimpin itu.

Tahap ini adalah asas kepada kepemimpinan sejati dan permulaan bagi pembinaan seseorang pemimpin. Seseorang yang berpotensi menjadi pemimpin yang baik semestinya memiliki syarat minimum ini.

l Pemimpin tahap tiga, kepemimpinan berasaskan hasil kerja.

Pada tahap ini, pemimpin sudah mempunyai pengikut kerana mereka sudah nampak hasil yang diperoleh. Keyakinan pengikut akan bertapak. Pencapaian diri yang diperoleh dan juga kecekalan hati pada pemimpin membuahkan barisan pengikut yang jelas tujuan dan matlamat ingin dicapai.

Pemimpin pada tahap ini akan dapat menambat hati pendukung untuk berdiri di belakangnya. Pengikut akan berbakti, berusaha dan bekerja dengan rasa senang dan gembira. Ia sudah tentu menguntungkan terutama jika suasana itu dapat diwujudkan dalam sesebuah organisasi.

l Pemimpin tahap empat, kepemimpinan berasaskan pembangunan manusia.

Jika pemimpin berjaya mencapai ke tahap ini, kita akan dapati pengikut sanggup melakukan apa saja dengan sepenuh jiwa raga. Pengikut sangat patuh, taat dan setia. Apatah lagi jika pemimpin itu dapat memupuk dan membentuk sekelompok manusia yang juga mempunyai bakat kepemimpinan, saling melengkapi kekurangan yang ada pada diri pemimpin itu sendiri.

l Pemimpin tahap lima, kepemimpinan berasaskan bimbingan secara langsung (berperanan sebagai mentor).

Jika seseorang pemimpin itu berada pada tahap ini, ia dianggap berjaya kerana dirinya membekas di hati orang di sekelilingnya.

Kata-kata pemimpin itu sentiasa menjadi ikutan dan dirinya sentiasa dirujuk walaupun dia tidak lagi menduduki sesuatu kerusi, mahupun menyandang apa-apa jawatan dalam organisasi asalnya.

Pemimpin pada tahap ini adalah ‘role model’ dan amat disegani. Maka pada ketika ini, kehadiran diri pemimpin itu disenangi dan dihargai. Sebaliknya, tiadanya dia akan dirasa sebagai kehilangan dan amat dirindui.

Ia bertepatan dengan fakta hasil kajian yang diterbitkan dalam majalah Fortune. Hasil kajian itu mendapati ciri ketua yang paling berkesan adalah orang yang mahir dan mampu mendorong orang bawahannya.

Apakah yang akan lahir jika suasana ini dapat diacukan? Contohnya dalam dunia pendidikan, kita dapati guru atau pendidik mencapai tahap kepemimpinan begini sentiasa dikenang jasa oleh muridnya.

Bayangkan jika setiap daripada kita dapat mengerti dan bertindak sebagai pemimpin yang berjaya sampai ke puncak mercu yang akhir ini, akan mudahlah nanti segala urusan harian dalam institusi atau organisasi.

Begitu juga bagi mereka yang membabitkan diri dengan kerja secara berorganisasi, terutama dalam kerja dakwah dan proses mendidik jiwa manusia ke jalan Allah. Semuanya pasti akan dapat berjalan dengan licin dan teratur.

Bukannya mudah untuk sampai ke tahap ini. Sememangnya perlu pada persiapan diri, darjah kesabaran tinggi serta ketabahan yang kental.

No comments: