Friday, July 25, 2008

23 kakitangan PMINT sertai kursus mantapkan kepemimpinan, kerohanian

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian.com.my

KHUSYUK: Ahmad Shukri memimpin program memantapkan kepemimpinan dan kerohanian peserta.


PERBADANAN Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) dengan kerjasama syarikat perunding Fitrah Power Resources mengadakan kursus Latihan Kepemimpinan Kerohanian di Cherating, Terengganu, baru-baru ini.

Kursus dua hari yang disertai 23 kakitangan PMINT itu untuk memberi peluang peserta menimba pengetahuan dalam memantapkan kepemimpinan diri dan organisasi supaya dapat mencapai matlamat ditetapkan.

Perunding Motivasi Fitrah Power Resources, Ahmad Shukri Yusoff, berkata kepemimpinan kerohanian adalah pendekatan baru yang menekankan aspek kerohanian digarap dengan aspek kepemimpinan bagi meningkatkan kecemerlangan diri, keluarga serta organisasi.

Katanya, melalui pendekatan itu, peserta dibimbing cara mencungkil potensi kepemimpinan diri dan organisasi, merungkai kelemahan dan mencari jalan penyelesaian dalam pengurusan kepemimpinan, selain meningkatkan nilai spiritual sebagai landasan hidup dan melahirkan pemimpin cemerlang di dunia dan akhirat.

"Karakter ialah sikap dan sifat dalam diri individu dan dizahirkan menerusi perbuatan dan tingkah laku. Kursus ini membolehkan mereka fokus karakter pemimpin yang ada dalam diri dengan jelas dan berkesan.

"Matlamat akhirnya nanti kita mahu mereka sedar bahawa pemimpin dan orang yang dipimpin mempunyai fungsi berbeza tetapi saling memerlukan dalam mencapai objektif syarikat melalui semangat kerjasama," katanya.

Katanya, proses pengurusan kepemimpinan kursus itu membabitkan enam fungsi utama iaitu muhasabah, merencana, menyusun, mengarah, melaksana dan memantau yang akhirnya nanti dapat membantu merungkai kelemahan serta menyelesaikan masalah.

Ahmad Shukri berkata, kursus Latihan Kepemimpinan Kerohanian juga menekankan dua aspek penting iaitu komunikasi berkesan dan menjaga hubungan baik antara pemimpin dengan orang yang dipimpin.

Beliau berkata, kepemimpinan berkesan ialah kepemimpinan yang mampu membawa dua elemen duniawi dan ukhrawi secara seimbang yang membabitkan penguasaan dalam bidang kepemimpinan tanpa meninggalkan tanggungjawab sebagai Muslim.

"Dalam kursus ini kita juga membantu membuka minda peserta dengan membawa mereka menilai kembali kualiti perlu ada dalam diri seorang pemimpin melalui contoh dan teladan ditonjolkan tokoh lalu dan pemimpin sekarang," katanya.

Antara penceramah jemputan yang menjayakan kursus itu ialah penceramah Datuk Abu Hasan Din Al-Hafiz, Kadi daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin dan Abas Awang. Mereka menyampaikan ceramah mengenai elemen kepimpinan spiritual, kemahiran kepemimpinan dan tarbiah kepemimpinan.

No comments: