Sunday, July 27, 2008

Ulul Albab: Cendekiawan bukan penghuru hara

Bersama Abdurrahman Haqqi

Ulama selebritis suka tampil dengan pesona, sensasi tapi abai ilmu, kejujuran

PELBAGAI persidangan termasuk seperti Persidangan Antarabangsa Agama Dalam Pencarian Keamanan dan Keadilan Sejagat yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Rabu lalu sudah menjadi trend masyarakat antarabangsa hari ini. Baru-baru ini kita juga mendengar persidangan dialog antara agama di Sepanyol, Islam dan tamadun di Jordan, pendekatan Islam dan Barat di Saudi dan lain-lain.

Persidangan seperti ini lebih diperlukan pada masa ini daripada membincangkan isu usang pemikiran Islam yang tidak akan pernah selesai kerana masing-masing mempertahankan pendirian sendiri sedangkan Islam bukanlah pendirian seseorang, golongan atau mazhab tapi ia adalah apa yang ada dalam al-Quran dan dijelaskan dan diamalkan dalam hadis. Apa pun pendapat selagi ia berdasarkan al-Quran dan hadis, maka ia adalah ajaran Islam sebenar walaupun tidak bermazhab. Sebaliknya apa pun pendapat selagi tidak berdasarkan kepada kedua-duanya maka ia bukan ajaran Islam sebenar walaupun ia bermazhab.

Persidangan semacam ini lebih perlu diutamakan kerana ia adalah salah satu cara menjelaskan ajaran agama Islam kepada umat manusia sejagat yang masih fobia dengan Islam. Oleh itu, sangatlah perlu direalisasikan empat langkah yang digariskan Perdana Menteri bagi memerangi tafsiran sempit ajaran Islam yang dilakukan golongan ekstremis sehingga menyebabkan berlakunya ketidakadilan dan kesengsaraan kepada ummah.

Keempat-empat langkah itu adalah merombak kurikulum agama di sekolah supaya ia menekankan tafsiran agama bersifat sejagat; golongan cendekiawan Islam mendekati masyarakat bagi menerangkan ajaran Islam sebenar; media perlu memperjuangkan nilai sejagat Islam; dan melaksanakan nilai positif Islam dari peringkat kerajaan hingga keluarga.

Perbincangan ruangan ini hanya akan menyoroti langkah kedua di atas yakni golongan cendekiawan Islam mendekati masyarakat bagi menerangkan ajaran Islam sebenar. Dengan perkataan lain, tugas cendekiawan adalah menjelaskan ajaran Islam dan bukan menjejaskannya seperti sering terjadi kebelakangan ini.

Yang paling berperanan dalam menjelaskan Islam dalam hal ini ialah ulama kerana mereka adalah ahli waris nabi, waratsatul anbiya di mana tugas mereka sebenar adalah maksudnya: "Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa aumnya supaya dia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka." (Surah Ibrahim: 4)

Antara contoh kisah cendekiawan termasuk ulama yang menjejaskan ajaran agama adalah kisah Samiri, salah seorang pengikut Nabi Musa. Al-Quran menceritakan maksudnya: "(Setelah selesainya urusan itu) maka Allah berfirman kepada Nabi Musa: "Sesungguhnya Kami telah mengenakan kaummu satu fitnah ujian sepeninggalanmu, dan mereka telah disesatkan oleh Samiri." (Surah Taha: 85) Samiri adalah seorang cendekiawan yang munafik kerana ia pada zahirnya mengikut agama Nabi Musa tetapi pada batinnya masih berpegang kepada kepercayaan datuk neneknya, penyembah lembu.

Si Samiri ini telah membuat 'huru hara agama' pada masa Nabi Musa dengan menggunakan 'kesempitan akidah' yang sedang melanda umat Musa kerana sedang ditinggal Nabi Musa untuk menerima wahyu. Al-Quran menjelaskan maksudnya: "Kemudian Samiri mengeluarkan untuk mereka dari leburan barang-barang itu (patung) seekor anak lembu yang bertubuh lagi bersuara, lalu mereka berkata: "Ini ialah tuhan kamu dan tuhan bagi Musa, tetapi Musa telah lupa." (Surah Taha: 88)

Malangnya, ia adalah sifat orang yang kesempitan sepanjang zaman, walaupun mereka tahu ia adalah patung tapi mereka tetap percaya juga. Lanjut al-Quran maksudnya: "Patutkah mereka tidak mahu berfikir sehingga tidak nampak bahawa patung itu tidak dapat menjawab perkataan mereka, dan tidak berkuasa mendatangkan bahaya atau memberi manfaat kepada mereka?" (Surah Taha: 89)

Masih ada beberapa kisah dalam al-Quran yang menceritakan mengenai cendekiawan umat nabi yang menjejaskan ajaran nabi mereka.

Menurut seorang sahabat muda penulis, Dr Syamsuddin Arif yang memperoleh dua PhD, masing-masing dari UIAM dan Universiti Frakfurt, Jerman, cendekiawan yang dalam bahasa Inggeris disebut intellect mempunyai banyak pengertian antaranya teori intelektual Julien Benda (1867-1956). Menerusi bukunya La Trahison Des Clercs (1927), Benda memberi beberapa catatan mengenai intelektual. Di antaranya, seorang intelektual adalah pejuang kebenaran dan keadilan, tekun dan menikmati bidang yang diperjuangkannya, tidak ditunggangi kepentingan peribadi dan kepentingan sesaat, berani keluar daripada sarangnya untuk memprotes ketidakadilan dan menyua-rakan kebenaran, walau mahal risikonya. Oleh itu dia tidak takut penjara atau hidup susah.

Satu lagi teori intelektual adalah teori RĂ©gis Debray. Dia membahagikan kepada tiga generasi intelektual. Pertama, 1900-1930, terdiri daripada pengajar (teachers). Kedua, 1930-1960, diwakili oleh penulis (writers; novelist, essayist). Dan, ketiga, dari 1960-sekarang, mereka yang disebut sebagai "Cendekiawan Selebritis", yang suka tampil di media massa, yang punya pesona, sensasi dan ingin terkenal dan mengabaikan standard keilmuan dan kejujuran.

Dalam realitinya, cendekiawan di Barat mempunyai beberapa anggapan masyarakat terhadap mereka. Sebagai contoh, di Inggeris dan Amerika, istilah intelektual mempunyai konotasi negatif. Bagi masyarakat Inggeris, intelektual itu sebutan bagi orang yang tidak rasional, egois. Bahkan seorang Setiausaha Luar Negeri pada masa Perdana Menteri Margaret Thatcher, Sir Geoffrey Howe, menyifatkan Salman Rushdie (penulis buku "Ayat-ayat Setan") sebagai 'arrogant', 'a dangerous opportunist', dan 'a multiple renegade'. Lebih jauh lagi, Paul Johnson, dalam bukunya, Intellectuals (1988), mengutuk kalangan intelektual dengan menyatakan, "no wises as mentors, or worthier as exemplars, than the witch doctors or priest of old" atau 'tak layak jadi teladan. '

Intelektual dalam khazanah Islam mempunyai dua jenis, mengikut sejarah dan konteks keislaman, iaitu intelektual sejati; dan intelektual tiruan. Intelektual sejati adalah nabi dan waratsatul anbiya', ahli waris mereka. Merekalah pembela kebenaran, sebagai mana kebenaran yang terkandung dalam al-Quran. Sedangkan cendekiawan tiruan adalah iblis dan pengikutnya.

Jika kita perhatikan lebih jauh, karakter iblis sangat sesuai dengan ciri intelektual di Barat. Ia tidak mahu terikat dengan aturan Allah (non-committal, independent), tidak mahu menyerah (non-conformis), memberontak (rebellion), menentang arus (oppositional), dan lain-lain yang menyatu dalam kata "takbur", sombong, takbur, degil.

Contoh cendekiawan tiruan sangat banyak sekali dalam sejarah. Seperti Kan'an anak Nabi Noh yang menolak naik ke atas perahu, Haman sebagai the intellectual in the service of tyrant, Fir'aun, kaum kuffar dari ahlu kitab pada zaman Nabi Muhammad SAW sebagai para pakar yang kafir dan sebagainya.

Sebaliknya, intelektual sejati dalam Islam cukup dikenali dengan tiga cirinya. Pertama, dia tidak ada rasa takut menyuarakan kebenaran (la khaufun alaihim wa la hum yahzanun). Kedua, tidak ditunggangi kepentingan peribadi, kelompok, parti dan lain-lain (la yas alukum alaihi ajran wahum muhtadun). Dia hanya ditunggangi kepentingan misi Tuhannya. Ketiga, dia adalah agent of change/agen perubahan, dan bukan subject of change/yang diubah oleh lingkungannya.

Cendekiawan sejati dan murni inilah yang akan menjelaskan ajaran Islam sebenar kepada masyarakat seluruh dunia tidak kira bangsa dan negara sehingga umat manusia sejagat akan merasai rahmatan lil'alamin yang dimiliki Islam sebagai agama yang diredai Allah SWT. Wallahu a'lam.

No comments: