Sunday, July 27, 2008

Persoalan Agama: Perbezaan pendapat wajar pererat persaudaraan

Bersama Jakim

BAGAIMANA hendak membina dan mempereratkan lagi tali persaudaraan umat Islam yang semakin berpecah belah sejak akhir-akhir ini?

Ahmad Hasnan
Kluang, Johor.

Umat Islam adalah bersaudara tanpa mengira latar belakang, warna kulit, adat, bangsa, bahasa dan sebagainya. Ia bertepatan dengan Firman Allah SWT dalam Surah al-Hujuraat: Ayat 10 yang bermaksud:

"Sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat".

Firman Allah dalam Surah al-Imran: ayat 103 bermaksud:

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (ketika jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka dengan nikmat Allah itu jadilah kamu sebagai orang Islam yang bersaudara yang mana kamu dahulu berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu ketika jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayat-Nya."

Dalam ayat ini, Allah SWT memberikan beberapa pengajaran kepada hamba-Nya untuk menyatukan perpecahan di kalangan umat Islam. Pertama Allah menyuruh umat Islam supaya menjadi pendamai kepada golongan yang berpecah belah.

Kedua, Allah menyuruh umat Islam supaya berpegang teguh kepada tali Allah, iaitu menyedari dan memahami bahawa umat Islam wajib beriman kepada Tuhan yang satu dan syariat yang satu. Ketiga, mensyukuri nikmat diberikan Allah dalam menjalani kehidupan sebagai hamba dan khalifah Allah di muka bumi ini dengan pelbagai keistimewaan tidak diberikan kepada makhluk lain.

Allah menganugerahkan rezeki kepada semua makhluk di bumi ini dan akan kembali ke tempat kekal abadi yang amalan dilakukan hambanya dihitung dan diberikan pembalasan sewajarnya. Keempat, kaum yang bermusuhan adalah kaum yang tidak mendapat petunjuk dari Allah.

Oleh itu, untuk apa kita berpecah belah kerana perkara yang kecil dan remeh temeh.

Setiap manusia, terutama umat Islam wajib memahami bahawa perbezaan pendapat bukan dicipta untuk mencetuskan permusuhan sesama sendiri, sebaliknya sebagai usaha untuk mencipta persefahaman dalam menyatukan ikatan persaudaraan sesama umat Islam.

Cara untuk mengembalikan perpaduan dan penyatuan umat Islam ialah melalui program seperti ceramah, forum, dialog, diskusi atau wacana minda kepada seluruh lapisan masyarakat. Perbezaan pendapat dibenarkan Islam sebagai kemudahan kepada umatnya untuk merancang dan memilih keputusan terbaik bukan untuk berpecah belah. Umat Islam wajib bersatu aqidah, hati dan fikiran dalam mencari keredaan Allah SWT.

Disediakan oleh Panel Soal Jawab Agama, Bahagian Dakwah Jakim

No comments: