Sunday, July 6, 2008

Persoalan Agama: Peraturan poligami pelihara kepentingan umum

Wan Zahid Wan Teh

SAYA mempunyai nafsu seks yang sangat kuat. Dalam hal ini bolehkah saya berpoligami bagi menyelesaikan masalah itu. Bolehkah jelaskan syarat membolehkan seseorang lelaki itu berpoligami?

NIKAH adalah satu daripada cara yang dianjurkan Islam bagi menjauhi maksiat terkutuk, iaitu zina. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa daripada kamu yang mampu (memberi nafkah) hendaklah berkahwin kerana ia dapat memelihara mata (dari memandang yang haram) dan kemaluan (daripada zina). Poligami adalah harus dalam Islam. Seseorang yang hendak berkahwin atau berpoligami perlu memastikan dia mampu memberi nafkah dan melaksanakan kewajipan lain seperti berlaku adil. Walaupun hukum asal berkahwin adalah sunat, namun ia boleh menjadi haram jika menimbulkan pengabaian kewajipan berumah tangga.

Bagi mengelak poligami disalahgunakan, sama ada disebabkan kejahilan atau kekurangan sifat amanah serta sikap bertanggungjawab di kalangan orang ramai, pemerintah membuat peraturan tertentu untuk berpoligami seperti yang terdapat dalam undang-undang keluarga Islam.

Mewujudkan peraturan seperti ini menjadi hak dan tanggungjawab kerajaan demi memelihara maslahah dan kepentingan umum. Peraturan ini wajib dipatuhi berasaskan ayat 59 daripada surah An-Nisa' yang memerintahkan orang beriman supaya taat kepada Allah, Rasul dan pemerintah mereka. Imam Al-Qurtubi, ketika mengulas ayat ini menulis: "Jika pemerintah memerintahkan perkara yang harus, maka mentaatinya adalah wajib dan tidak halal menyalahinya (al-Mufhim).

Banyak hadis yang mengukuhkan perintah di atas, antaranya hadis riwayat Bukhari yang bermaksud: "wajib ke atas setiap Muslim dengar dan taat kepada pemerintah, pada perintah yang dia suka atau tidak, selama mana dia tidak diperintah melakukan maksiat.....". Berasaskan dalil-dalil di atas, ulama membuat suatu rumusan berkaitan perkara ini seperti yang disebut oleh Sheikh Mustafa Al-Zarqa' dalam kitabnya al-fiq al-Islamifi thaubihi al-Jadid: "fuqaha" menyatakan bahawa perintah yang dikeluarkan oleh pemerintah wajib diterima dan dilaksanakan.... selama mana perintah itu (bukan maksiat) dan berlandaskan kepada kepentingan umum, yang mana penentuannya terpulang kepada budi bicara pemerintah sendiri, sesuai dengan satu prinsip dalam ilmu usul fiqah yang dipanggil 'al-Masalih al-Mursahah'.

No comments: