Sunday, July 27, 2008

Persoalan Agama: Amalan mengumpat tetap dilarang

Bersama Jakim

ADA rakan saya memberitahu bahawa bercerita mengenai orang lain bukan mengumpat dan dibenarkan jika perkara diperkatakan itu benar-benar berlaku. Sebagai contoh dua atau tiga orang bercerita mengenai seorang lelaki yang menggilai isteri orang hingga keluarganya berpecah belah.

Hasnah Darus,
Petaling Jaya, Selangor.

Islam melarang umatnya bercerita mengenai keburukan orang lain. Firman Allah. Dalam Surah al-Hujurat: Ayat 12) yang bermaksud:

"Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah sebilangan daripada kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan yang dinyatakan) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani."

Apabila mendengar orang lain bercerita keburukan seseorang, ia bermakna kita turut bersubahat, apa lagi jika kita tidak berusaha untuk menghalang perbuatan itu. Pernah diceritakan bahawa pada suatu ketika, seorang ahli sufi juga ulama' abad ketiga Hijrah, Ibrahim ibn Adham terdengar sekumpulan orang mengumpat dan beliau tidak mempedulikan mereka tetapi tidak pula melarang mereka secara bersungguh-sungguh.

Maka dalam tidurnya pada malam itu, beliau bermimpi satu lembaga berkulit hitam menyuapkan sebuku daging khinzir ke mulutnya. Beliau menolak tetapi lembaga itu menyergah dan memaksanya mengunyah daging itu kerana pada hakikatnya, kata lembaga itu kamu memakan daging yang lebih buruk pada siang hari, iaitu daging bangkai saudaranya sendiri.

No comments: