Sunday, July 6, 2008

Persoalan Agama: Individu berdosa mesti taubat, mohon keampunan

SAYA seorang lelaki beragama Islam dan sedang menuntut di sebuah kolej dalam jurusan Teknologi Maklumat. Biarlah saya berterus terang untuk kebaikan diri dan iktibar orang lain yang menghadapi kerenah dan perangai seperti saya. Tiga soalan saya adalah seperti berikut:

A. Sebagai seorang pelajar lelaki, saya melakukan dosa dan terkutuk. Saya mempunyai sifat buruk, antaranya saya suka memakai subang, rantau, gelang, cincin emas atau perak. Selain itu, saya teringin sangat menindik dagu dan bulu kening serta teringin untuk mewarnakan rambut.

B. Selain itu, saya juga mempunyai sifat keji iaitu suka menonton filem lucah atau paling memburukkan, sekiranya saya menonton filem dan bila berasa ghairah, saya akan melancap hingga terpancut air mani. Saya juga pernah melakukan homoseks dengan seorang teman.

C. Saya juga pernah melawan dan membantah cakap ibu bapa dan guru. Saya kini begitu insaf. Soalan saya, apakah hukuman Allah SWT kepada perbuatan saya sekiranya saya benar-benar bertaubat dan menyesal di atas perbuatan saya yang lalu.

PERKARA yang disenaraikan saudara mempunyai hukum yang berbeza-beza.

Memakai subang, rantai, gelang, barangan emas dan menindik adalah haram kerana termasuk dalam larangan memakai perhiasan khusus untuk wanita manakala memakai cincin perak adalah harus.

Perbuatan haram lain yang disebut ialah melancap dan menonton filem lucah. Namun homoseks (liwat) dan menderhaka kepada ibu bapa termasuk dalam kategori dosa besar. Liwat sama hukumnya dengan zina. Dalam hadis dinyatakan bahawa keredaan Allah Ta'ala bergantung kepada keredaan ibu bapa. Ini bermakna seseorang yang menderhaka kepada ibu bapa berada dalam kemurkaan Allah sewaktu hayatnya atau setelah dia mati.

Seseorang yang melakukan dosa wajib segera bertaubat kepada Allah SWT seperti firman-Nya: "Wahai orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat yang suci dan ikhlas" (Al-Tahrimi 8). Rasulullah SAW bersabda: "Orang yang bertaubat itu kekasih Allah; dan orang yang bertaubat daripada dosanya, sama seperti orang yang tidak melakukan dosa." Begitulah luasnya rahmat Allah sehingga al-Quran menyatakan semua dosa akan diampun kecuali dosa syirik perlu diucap semula kalimah syahadah.

Perkara utama dalam proses taubat ialah menyesali dosa yang dilakukan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, "menyesal itu adalah taubat". Rukun kedua dalam proses taubat ialah meninggalkan dosa yang dilakukan itu. Ketiga, berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Dengan terlaksana ketiga-tiga rukun ini, sempurnalah taubat tanpa perlu ia membuat pengakuan di hadapan mana-mana individu. Dan Allah berjanji akan menerima taubat hamba-hambanya seperti dinyatakan dalam firman-Nya yang bermaksud: "Dan Dialah yang menerima taubat daripada hamba-hambanya dan mengampunkan kesalahan-kesalahan...." (Al-Syura: 25)

Cuma jika dosa yang dilakukan itu berkaitan orang lain seperti ibu bapa atau penganiayaan terhadap mana-mana individu, maka satu rukun lagi perlu disempurnakan, iaitu mendapatkan keredaan pihak terbabit dengan memohon maaf dan memulangkan hak sekiranya ada. Jika ini tidak dapat dilakukan disebabkan orang berkenaan sudah meninggal dunia umpamanya, maka harapan yang ada untuk mendapatkan keampunan ialah dengan memohon keampunan daripada Allah terhadap orang yang dizalimi itu dan juga melakukan kebajikan bagi pihaknya seperti bersedekah, wakaf dan sebagainya.

Ini adalah antara cara untuk mendapat keampunan daripada Allah." Wallahu Alam.

No comments: