Wednesday, July 30, 2008

Iqra: Himpunan doa pilihan jadi panduan seharian

Judul: Doa-Doa Pilihan Rasulullah
Penulis: Mufti Melaka, Datuk Rashid Redza Mohd Salleh
Penerbit: Knaz Studio
Pengulas: Jami'ah Shukri

SAIZNYA buku ini kecil, namun kandungannya cukup padat dengan koleksi doa yang begitu memberi manfaat untuk amalan seharian sejajar tuntutan agama bagi menggalakkan umatnya berdoa serta berzikir untuk mendapat keredaan dan rahmat daripada Allah.

Yang menariknya, ia adalah himpunan doa penting yang diamalkan Rasulullah berkisar dalam semua aspek daripada mengenai kebaikan diri, keluarga, harta benda, urusan dunia, agama dan akhirat.

Setiap perjalanan hidup manusia memang sudah ditentukan qada dan qadar oleh Allah, tetapi menerusi doa, sesuatu itu mampu menolak takdir. Bagaimanapun kita digalakkan supaya tidak cepat putus asa dan mengharapkan doa dikabulkan segera kerana Allah sudah menjanjikan sesuatu, walaupun pada saat itu kita sudah bongkok tiga.

Himpunan doa yang turut disertakan dengan makna itu dilakukan mengandungi lapan bab bagi memudahkan pembaca memilih mana-mana doa yang mereka fikirkan perlu untuk diamalkan dengan menegaskan bahawa doa adalah satu ibadat, dalam bab dua dan tiga dinyatakan doa bersumberkan al-Quran, hadis, adab makan dan minum (bab empat), adab musafir (bab lima), adab salam (bab enam), keutamaan berzikir (bab tujuh) dan Asmaul Husna (bab lapan).

Doa mempunyai adab tertentu, iaitu yang paling penting ialah umat Islam mesti ikhlas melakukannya. Berdoalah dalam keadaan suci, tidak mengharap doa cepat dikabulkan, berdoa menadah tangan dengan tapak tangan di atas, menghadap kiblat, mulai doa dengan diri sendiri, memohon keinginan dan niat yang kuat, mengulanginya tiga kali, meminta Asmaul Husna, mulai doa dengan pujian dan sanjungan, meminta kesihatan serta banyaklah meminta serta selawat ke atas Nabi Muhammad.

Waktu doa yang terkabul ialah sepertiga malam terakhir, berdoa ketika turun musibah atau cubaan, antara azan dan iqamat, azan dan jihad bertempur melawan musuh, ketika sujud solat, pada Jumaat dan ada kokokan ayam.

Sementara itu, doa yang dikabulkan adalah ketika dalam kesulitan dalam perjalanan, orang tua kepada anaknya, seorang mukmin untuk saudaranya tanpa pengetahuannya, ketika senang, orang yang banyak berzikir, dizalimi dan iman yang adil serta doa orang Muslim untuk orang kafir.

Bagaimanapun, doa akan terhalang (tidak dikabulkan), iaitu menyekutukan Allah, meminta mati atau keburukan diri sendiri, keburukan anak, pembantu dan harta kekayaan, mengharapkan peperangan dan bertemu dengan musuh, doa dengan dosa dan maksiat serta melampaui batasan berdoa.

Buku setebal 240 muka surat ini, mudah dibawa ke mana-mana sebagai panduan bagi memudah dan menggalakkan amalan beribadat, sekali gus mampu sebati dengan diri. Doa dan zikir adalah tuntutan Allah.

No comments: