Monday, July 7, 2008

Jemaah kena rebut 'bonus' saf hadapan

Selain ganjaran lebih besar barisan dalam solat bukti ummah bersatu

KELEBIHAN berada di saf hadapan ketika mengerjakan solat berjemaah perlu dihebahkan supaya jemaah berebut untuk berdiri di barisan paling dekat dengan imam. Apa yang diperhatikan, makmum tidak mengambil berat mengenai kedudukan mereka dalam solat.

Sedangkan, berada di saf hadapan mempunyai fadilat tersendiri dan ini yang perlu direbut oleh jemaah yang bukan saja ingin keredaan serta pahala daripada solat dilaksanakan tetapi juga markah bonus kerana datang awal untuk berada di barisan depan.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: "Bahawa adapun pada waktu awal pagi Jumaat lagi sudah berhimpun malaikat dalam setiap masjid dengan membawa sebuah buku catatan, lalu di dalam buku itu nanti akan dituliskan pahala yang akan diterima oleh orang yang terawal sekali datang, kedua datang dan ketiga datang, lalu begitulah seterusnya, namun ganjaran pahala lebih besar adalah bagi mereka yang duduk atau mengisi tempat di saf hadapan."

Sesungguhnya perbuatan enggan bersolat di saf hadapan banyak bersangkutan dengan sikap mementingkan `keselesaan' untuk berehat-rehat dan mengambil kesempatan untuk mendapat tempat duduk luas.

Padahal, tindakan sedemikian bertentangan dengan sunnah dan ajaran Islam. Syarat solat berjemaah ialah memenuhkan saf di depan bagi memudahkan makmum yang kemudian mengambil tempat mereka.

Sikap tidak mahu memenuhkan ruang kosong di saf depan dan berkeras untuk duduk di belakang akan menimbulkan masalah kepada jemaah lain. Mungkin ada yang ingin ke depan tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana tidak mahu berjalan di depan saudara yang sedang bersolat sunat.

Akibatnya, hasrat ke depan tergendala kerana terpaksa menunggu sahabat tadi selesai solat sementara mereka di luar tidak dapat masuk kerana bahagian belakang sudah penuh walaupun saf depan masih banyak kosong.

Nabi Muhammad SAW sangat mengambil berat dalam permasalahan ini di mana Baginda sering menyuruh makmum bukan saja merapatkan saf tetapi mengarah mereka berada di hadapan sebelum menunaikan solat.

Pada ketika akan mengimamkan jemaah, Nabi Muhammad SAW selalu saja berteriak dengan suara nyaring mengarahkan makmum dengan sabdanya yang bermaksud: "Hendaklah kamu merapatkan saf atau jika tidak Allah akan memecah-belahkan antara hati-hati kamu."

Tatkala hendak memulakan solat, Nabi Muhammad SAW selalunya akan berpaling terlebih dulu kepada sekalian makmum lalu bersabda lagi yang bermaksud: "Segeralah perbetulkan saf kaum dan berdirilah serapat mungkin, kerana bahawasanya aku melihat syaitan selalu masuk mencelah pada saf renggang dan kosong."

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: "Jika semua makmum mengetahui akan keutamaan berada di saf hadapan lalu dan mereka tidak akan memperoleh kecuali dengan cara mencabut undi, maka nescaya mereka akan sanggup mencabut undi kerananya."

Saranan supaya setiap makmum merapatkan saf sehingga bersentuhan lutut ketika duduk dan bersentuhan bahu pula ketika berdiri solat sebenarnya mempunyai hikmah tersendiri iaitu membuka ruang jemaah berkenal-kenalan antara satu sama lain.

Perhimpunan besar umat Islam setiap Jumaat membanjiri masjid adalah manifestasi jelas menunjukkan hubungan kukuh serta perpaduan erat kaum muslimin tidak kira kedudukan atau latar belakang mereka.

Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya hari Jumaat itu adalah penghulu bagi segala hari, ia mempunyai keistimewaan di sisi Allah, pada hari jumaat Allah SWT menciptakan Nabi Adam AS, pada hari Jumaat juga akan berlakunya kiamat, dan pada hari jumaat juga banyak pintu rahmat akan dibukakan serta pada hari Jumaat pula kebanyakan doa akan dimakbulkan oleh Allah.

Berada di saf hadapan bukan untuk solat Jumaat saja tetapi solat fardu lain. Justeru, berebut-rebutlah untuk berada di saf hadapan supaya beroleh kelebihan yang dianugerahkan kepada mereka yang datang awal serta memenuhi barisan paling depan.

No comments: