Sunday, July 27, 2008

Persoalan Agama: Dilema gadis berdepan keluarga lemah iman

Bersama Jakim

SAYA pelajar berumur 16 tahun. Di sekolah, saya diajar mengenai pelbagai aspek agama Islam, termasuk ibadat khusus, hukum hakam dan budi pekerti. Malangnya, di rumah, suasana jauh berbeza kerana ibu bapa saya jarang sekali melakukan ibadat, terutama solat. Malah, mereka tidak mempunyai budi pekerti Islam.

Untuk pengetahuan, keluarga saya boleh dikatakan golongan berada. Bagaimana saya boleh menasihati mereka supaya mengamalkan cara hidup Islam. Saya khuatir akan dimarahi apatah lagi dilontar kata-kata seperti 'umur setahun jagung hendak mengajar orang tua'.

Munira Ghazlan,
Selangor.

Ibu bapa adalah dua insan yang wajib dihormati dan ditaati setiap anak, selagi mereka tidak menyuruh melakukan perkara bertentangan dengan syariat Islam. Firman Allah SWT dalam Surah al-Ankabut: Ayat 8 yang bermaksud:

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan Daku (dalam ibadahmu) dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, maka janganlah engkau taat kepada mereka. Kepada Akulah tempat kembali kamu semua, kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan".

Sebagai seorang anak, saudari perlu berlemah lembut dalam apa juga keadaan, sama ada ketika memberi cadangan, pendapat atau menolak sebarang kehendak mereka yang melanggar hukum agama. Oleh itu, langkah terbaik perlu saudari lakukan bagi menangani masalah dihadapi ialah melalui contoh teladan yang baik dengan melakukan amalan seperti solat, puasa dan membaca al-Quran.

Saudari juga boleh mengajak ibu bapa untuk solat bersama serta menasihati mereka dengan penuh hikmah dan bijaksana, supaya mereka tidak berasakan yang saudari ingin mengajar mereka. Selain itu, berdoalah kepada Allah agar hati ibu bapa terbuka untuk menerima hidayah Allah dan kembali kepada cara hidup Islam.

Ia berdasarkan kepada Firman Allah SWT dalam Surah an-Nahl: ayat 125 yang bermaksud:

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."

No comments: