Wednesday, February 13, 2008

Buku motivasi dedah kaedah merawat penyakit rohani

Judul: Rintangan Sepanjang Jalan

Penulis: Dr Sayyid Muhammad Nuh

Penerbit: Berlian Publications Sdn Bhd

Pengulas: Hasliza Hassan

Harga: RM22

SELAIN penyakit fizikal atau penyakit moden yang menakutkan menyerang tubuh badan, banyak lagi penyakit dideritai manusia tanpa pengetahuan mereka yang memerlukan rawatan serta petunjuk bagi mengubatinya.

Perkara itu didedahkan dalam buku Rintangan Sepanjang Jalan yang diterjemahkan dalam bahasa Melayu supaya kita berhati-hati, seterusnya cuba sedaya mungkin menghindari daripada dijangkiti penyakit itu.

Penyakit dimaksudkan ialah penyakit yang dideritai kebanyakan kita hari ini sama ada sedar atau tidak antaranya penyakit malas atau suka berlengah, suka membazir, keinginan membuat perubahan dengan cepat, tidak bercampur dengan masyarakat dan takbur.

Itu hanya sebahagian daripada 15 penyakit didedahkan buku Rintangan Sepanjang Jalan, yang lengkap dengan pengertian, punca penyebab kepada penyakit itu, kesan serta kaedah mengatasinya.

Contohnya, penyakit suka berlengah adalah disebabkan berlebihan dalam menjalankan ibadat hingga akhirnya menyebabkan anggota tubuh lemah dan mengakibatkan terputus pelaksanaan ibadat lainnya.

Penyakit malas dan suka berlengah juga berpunca daripada sikap melampaui batas ketika makan. Umar berkata: “Berhati-hatilah kamu terhadap perut kamu ketika makan dan minum. Ia boleh merosakkan diri hingga malas mengerjakan solat. Wajib kepada kamu mempunyai tujuan baik terhadap kedua-duanya.”

Banyak lagi perkara menarik dikaitkan dengan penyakit dibincangkan termasuk daripada hadis diriwayatkan serta firman Allah dalam mengajak pembaca memahami lebih lanjut mengenai punca serta kaedah melawan penyakit itu supaya tidak berjangkit pada diri kita.

Kebanyakan penyakit dinamakan mengikut istilah Arab itu diterjemahkan dengan penjelasan terperinci. Melihat puncanya, ternyata setiap penyakit berasal daripada sikap manusia dan hanya mereka yang mampu merawat diri dengan mengubah daripada sikap negatif kepada yang positif.

Tidak ada bezanya dengan penyakit fizikal yang memberi kesan terhadap jiwa manusia, penyakit rohani juga mendatangkan kesan tidak baik yang menjurus kepada kemurkaan Allah, perasaan benci daripada sesama manusia selain memberi tekanan kepada jiwa.

Rintangan Sepanjang Jalan adalah buku motivasi mengajak pembaca bermuhasabah, menilai kekurangan diri seterusnya berazam untuk meningkatkan keimanan dengan menjadikan penyakit rohani sebagai sempadan.

No comments: