Thursday, February 21, 2008

Jujur amanah bina masyarakat cemerlang, dirahmati

Oleh Mohd Adid Ab Rahman

ISLAM menekankan supaya setiap individu Muslim bersifat jujur dan ikhlas dalam setiap aspek kehidupan. Apa saja pekerjaan baik yang bersifat batin mahupun zahir, demi memperoleh hasil yang baik dan cemerlang serta diredai Allah, hendaklah dilakukan dengan penuh kejujuran.

Memiliki hati yang jujur ikhlas dan mempraktikkan dalam kehidupan sehari-hari memang sangat dituntut seperti firman Allah yang bermaksud: “Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan keikhlasan ibadat kepada-Nya tetap teguh atas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta mengeluarkan zakat.” - (Surah al-Bayyinah, ayat 5)

Apabila sesuatu perkara dilaksanakan berasaskan kepada kejujuran, maka ia akan bernilai ibadat di sisi Allah. Lebih daripada itu, akan membenihkan pokok kejayaan bukan saja dalam kehidupan di dunia malahan di akhirat.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya sifat jujur membawa kepada kebajikan dan kebajikan membawa kepada syurga, maka seseorang yang selalu jujur nescaya akan dicatat sebagai orang yang jujur di sisi Allah. Sesungguhnya dusta itu membawa kepada dosa, dan dosa membawa kepada neraka, seseorang yang selalu berdusta nescaya akan dicatat sebagai pendusta di sisi Allah.” - (Hadis riwayat Muttafaqun ‘alaih)

Di kalangan masyarakat hari ini khususnya yang beragama Islam, ada segelintir yang bersikap tidak jujur terutama untuk mencapai apa yang dihajati hingga sanggup memilih jalan pintas termasuk melakukan, rasuah, pecah amanah dan berbohong.

Keadaan menjadi lebih parah jika tidak ada usaha mengatasinya oleh semua pihak dengan cara memberi kesedaran dan penerangan mengenai keburukan sikap tidak jujur terhadap pembangunan masyarakat dalam semua aspek kehidupan.

Kita perlu sedar tanpa kejujuran, segala kebaikan yang dilakukan hanyalah sia-sia dan tidak diterima Allah. Syeikh Ahmad ibn ‘Athallah dalam Al-Hakim mengatakan: “Jujur di dalam setiap amal itu wajib. Kerana setiap amal yang tidak disertai keikhlasan tidak memberi manfaat sama sekali....”

Hal itu bertepatan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah Taala tidak akan melihat bentuk badanmu dan tidak pula rupamu, akan tetapi Dia langsung melihat kepada hatimu (ada keikhlasan ataupun tidak?” (Hadis riwayat Muslim)

Selain tidak diterima Allah, masyarakat juga tidak mudah mempercayai orang yang tidak jujur. Akibatnya, ia akan disisih masyarakat, sukar mendapat pertolongan atau bantuan pada waktu diperlukan dan hidup pasti seperti kera sumbang, sendirian tanpa kawan.

Orang yang tidak jujur, perasaan secara fitrahnya akan jadi cemas, tidak tenteram sepanjang masa kerana dilanda rasa bersalah baik terhadap diri sendiri, masyarakat mahupun kepada Allah. Sementara orang yang jujur sentiasa yakin di dalam hatinya bahawa Allah sentiasa memerhatikan.

Kerana itu hati yang jujur diselubungi ketenteraman sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram. Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang baik.” - (Surah Ar-Ra’ad, ayat 28-29)

Keringnya sifat jujur dalam diri mendorong seseorang itu melakukan perkara menyalahi undang-undang lantaran hidup yang sudah jauh dari jalan Allah.

Keikhlasan berkait rapat dengan niat kerana niat atau tujuan melakukan sesuatu perkara itu menentukan hasilnya sama ada mendatangkan pahala atau sebaliknya.

Justeru, sifat jujur perlu demi melahirkan masyarakat Islam yang cemerlang, disegani dan terhormat serta dirahmati Allah kerana hati yang jujur tidak akan menjurus kepada tindakan yang bertentangan dengan syariat.

Daripada hati yang jujur ikhlas juga, lahir keperibadian indah sebagai modal insan yang diingini seperti taat kepada perintah Allah dan takut gerun akan azab-Nya, amanah, berbudi bahasa, bijaksana, berani menegakkan kebenaran, menepati masa serta benci kepada maksiat.

No comments: