Monday, February 25, 2008

Profesional agama perkukuh kerajaan

Oleh Hasliza Hassan

Calon lulusan pendidikan Islam dalam BN bawa perspektif baru

MELETAK calon yang memiliki latar belakang pendidikan agama untuk bertanding pada pilihan raya umum kali ini tidak sepatutnya dilihat sebagai tindakan mempolitikkan agama kerana membicarakan perihal agama dalam merencana pembangunan bangsa serta negara adalah siasah politik.

Oleh itu, ada pemimpin daripada aliran agama menjadi keperluan untuk memastikan setiap matlamat program pembangunan prasarana serta modal insan didasari oleh cita-cita untuk mencapai kejayaan bukan saja di dunia, malah di akhirat.

Muka baru yang diperkenalkan Barisan Nasional (BN) untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tioman di Pahang, Kapten (B) Mohd Johari Husin, berkata kehadiran calon berpendidikan agama dilihat dapat memantapkan lagi usaha membangunkan negara.

Beliau berkata, dengan ada pemimpin yang memiliki ilmu agama memperlihatkan bahawa sumbangan mereka diperlukan untuk menjadikan barisan kepemimpinan satu pasukan lengkap yang dianggotai calon daripada pelbagai latar belakang.

"Tambahan dengan suasana masyarakat sekarang yang melihat kepentingan agama dalam semua perkara dilakukan, maka calon pemimpin daripada aliran agama memberi perspektif baru untuk membentuk arah masa depan kepada pengikut mereka.

"Sebagai calon baru, saya tidak menafikan ketrampilan sebagai seorang berlatar belakang pendidikan agama itu bonus untuk mendekati masyarakat seterusnya mendapatkan kepercayaan mereka," katanya yang memiliki ijazah sarjana muda Perundangan Syariah dari Universiti Jordan.

Beliau yang pernah berkhidmat sebagai Pegawai Staf Agama Jabatan Arah Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Kementerian Pertahanan selama lapan tahun, lapan bulan dan lapan hari sebelum bersara melahirkan kesediaan untuk menyambung khidmat kepada masyarakat sebagai wakil rakyat.

Katanya, dengan disiplin ilmu dan disiplin menjaga masa yang diraih bersama pengalaman ketika bertugas sebagai pegawai agama Kor Agama ATM, beliau yakin dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat setempat.

Mohd Johari berkata, beliau akan meletakkan jiwa bangsa Melayu dan mengangkasakan kualiti pemikiran sebagai landasan berkempen kerana menjadi hasratnya untuk membangunkan masyarakat yang berilmu serta berketrampilan.

Hakikatnya, kemenangan calon dengan latar belakang agama pada pilihan raya umum sama ada yang mewakili BN atau pembangkang menunjukkan masyarakat memandang tinggi serta memberi kepercayaan terhadap kemampuan mereka untuk memimpin.

Pemilihan mereka sebagai calon juga membuktikan golongan aliran agama tidak dipinggirkan untuk menyertai barisan kepemimpinan negara sekali gus mematahkan tanggapan bahawa orang agama tidak layak berpolitik atau tidak boleh menjadi pemimpin.

Pada pilihan raya kali ini, ramai muka baru memiliki latar belakang agama yang diketengahkan sebagai calon. Walaupun ketokohan mereka masih belum terbukti ujian pertama sudah dilepasi dengan jayanya apabila diberi mandat untuk diletak sebagai calon.

Malah, pembabitan dalam bidang profesional menguatkan lagi keyakinan akan kebolehan mereka seperti calon Parlimen Tumpat iaitu Penyelaras Program Institut Kewangan dan Perbankan Islam Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Dr Asraf Wajdi Dusuki dan calon Parlimen Marang, Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir yang memiliki kelulusan dalam bidang pengajian Islam dari Universiti al-Azhar serta Doktor Falsafah (PhD) dari Universiti Edinburgh, United Kingdom.

Calon lain, Mohd Afandi Yusuff yang berkelulusan bidang Syariah dan Pengajian Islam dari Universiti Jordan (Parlimen Rantau Panjang) dan Mohd Nizar Zakaria, graduan bidang pendidikan daripada Institut Agama Islam Negeri Padang, Indonesia (Parlimen Parit) dan peguam syarie, Datuk Aziz Jamaludin Mhd Tahir, graduan Kulliyah Syariah dan Undang-Undang Universiti Al-Azhar (Titiwangsa) dan bekas Imam Besar Masjid Negara, Datuk Pirdaus Ismail yang dicalonkan semula di Permatang Pauh.

Barisan calon muka baru ini diharap akan mengikut jejak kejayaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin; bekas Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Che Min Che Ahmad dan bekas Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Perak, Najmuddin Elyas Al-Hafiz yang menang pada pilihan raya 2004.

Parti pembangkang Pas memang sejak dulu dikaitkan dengan Islam juga mempunyai barisan calon memiliki latar belakang pendidikan agama walaupun tidak semuanya. Selain Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan bekas Imam Masjid Negara, Taib Azamuddin Mohd.

Calon lain, Timbalan Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan (Maran) lulusan jurusan Usuluddin Universiti Al-Azhar; Dr Mujahid Yusuf Rawa (Parit Buntar) yang juga lulusan Universiti al-Azhar dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Jengka) yang memiliki kelulusan dalam bidang Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Nasrudin berkata, meletakkan calon berpendidikan agama pada pilihan raya umum adalah pengalaman biasa dalam perjalanan politik negara dan muka baru yang ditampilkan memperlihatkan suasana kesegaran berpolitik di kalangan pengundi.

Katanya, tindakan mengetengahkan calon muka baru adalah ekoran muka lama yang mungkin mempunyai masalah di peringkat parti dan masyarakat dan perkara itu biasa bagi mana-mana parti politik.

"Suasana masyarakat sekarang perlu pada perubahan ke arah yang lebih baik dan tentunya pemimpin daripada golongan aliran agama menjadi tarikan kepada masyarakat yang menaruh harapan tinggi kepada mereka untuk memikul tanggungjawab dan amanah," katanya.

Bagaimanapun katanya, langkah BN menampilkan ramai muka baru yang berpendidikan agama bukan satu ancaman kepada Pas kerana masyarakat ingin melihat Islam akan menilai secara tulus dan adil siapa yang berniat ikhlas.

Malah katanya, pertembungan calon aliran agama daripada BN dan pembangkang pada pilihan raya umum adalah kesan positif bahawa masyarakat sedar Islam boleh diterima dalam politik dan Islam adalah agama praktikal.

No comments: