Saturday, February 16, 2008

RALK beri perlindungan kepada anak yatim

ANAK yatim memerlukan perhatian sewajarnya dalam meneruskan kehidupan sebagaimana dirasai anak yang mempunyai ibu bapa. Penghormatan dan bantuan kepada anak yatim mesti dijaga terutama mereka yang terdiri daripada keluarga susah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik rumah kaum muslimin ialah rumah yang ada anak yatim yang diasuh dengan baik dan sejahat-jahat rumah kaum muslimin adalah rumah yang ada anak yatim yang selalu diganggu dan disakiti hatinya.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Menyedari nikmat dan kesenangan yang dimiliki perlu dikongsi bersama, tercetuslah idea Md Zawawi Ramli dan isterinya, Rabaah Abdul Aziz untuk menubuhkan Rumah Amal Limpahan Kasih (RALK) bagi membantu insan kurang bernasib baik.

“Kita tidak perlu menunggu sehingga menjadi kaya baru boleh membantu orang yang susah, fakir miskin dan mereka yang memerlukan. Dengan kehidupan serba sederhana seperti ini pun kita masih boleh membantu. Apa yang penting adalah niat yang ikhlas,” katanya.

RALK ditubuhkan pada 2006 bertujuan memberi perlindungan kepada anak yatim beroperasi di Bandar Bukit Puchong, Selangor sementara asrama lelaki ditempatkan di Kampung Sri Aman, Puchong.

RALK kini memberi perlindungan kepada 53 ahli terdiri daripada anak yatim berusia antara dua hingga 16 tahun, orang kurang upaya (OKU), ibu tunggal dan warga emas.

Rabaah berkata, walaupun tidak semewah rumah kebajikan lain, RALK menyediakan suasana kehidupan selesa sebagai tempat perlindungan, selain membimbing penghuninya mengenal erti kehidupan.

Katanya, beliau dan pengurusan RALK bertekad membantu membawa sinar baru dalam kehidupan insan kurang bernasib baik dengan membekalkan mereka ilmu lahiriah dan kerohanian supaya dapat membina kecemerlangan pada masa depan.

“Kita berharap anak ini nanti memiliki jati diri dan kekuatan jiwa yang kental sehingga mampu menjadi model kepada golongan senasib dengan mereka yang akhirnya akan berkemampuan menolong orang lain pula,” katanya.

Selain memberi perlindungan kepada anak yatim, RALK turut membela nasib ibu tunggal serta golongan teraniaya dengan mendaftarkan mereka kepada pihak bertanggungjawab untuk menerima zakat.

Rabaah berkata, bagi menjana pendapatan untuk menampung keperluan, RALK menjalankan aktiviti perniagaan bersesuaian antaranya projek nurseri bunga, perkhidmatan pembersihan dari rumah ke rumah dan katering.

Pada masa sama, mereka berusaha mendapatkan keluarga angkat yang sudi menaja keperluan pendidikan anak yatim menerusi projek Satu Keluarga Satu Anak Yatim menerusi laman web RALK.

Anak angkat itu tidak akan tinggal dengan keluarga angkat mereka tetapi dibenarkan bermalam di rumah keluarga angkat atau pergi bercuti.

RALK juga menubuhkan Kelab Anak Yatim seMalaysia (KAYM) yang ahlinya adalah daripada anak yatim yang tinggal di rumah kebajikan atau bersama keluarga masing-masing. Penubuhan KAYM bertujuan memberi peluang anak yatim berinteraksi sesama mereka dan melakukan pelbagai aktiviti bersama.

“Ahli kelab akan dijemput mengikuti aktiviti yang ditaja pelbagai pihak secara bergilir. Mereka juga mendapat pembiayaan perubatan jika perlu dan bantuan persekolahan daripada RALK. Kita akan mengumpul maklumat mereka,” katanya.

Katanya, RALK berterima kasih kepada pihak yang memberi sokongan dan bantuan meringankan usaha menguruskan rumah berkenaan dan mereka sentiasa mengalu-alukan sumbangan orang ramai.

No comments: