Monday, February 18, 2008

Islam Hadhari pembina tamadun

Oleh Hasliza Hassan

Tindakan Malaysia perkasa pemikiran ummah dapat pujian peserta luar

PENDEKATAN Islam Hadhari yang menjadi topik pembukaan Multaqa Sedunia Alumni al-Azhar 2008 mendapat reaksi daripada peserta luar yang bersetuju dengan pendekatan diguna pakai oleh Malaysia dan tidak kurang ada masih ingin berbahas mengenainya.

Keadaan itu dapat dilihat daripada maklum balas peserta terutama dari luar negara pada sesi soal jawab terhadap perbincangan mengenai Pendekatan Islam Hadhari yang menepati tema multaqa kali ini iaitu Pendekatan Islam Hadhari Antara Warisan dan Cabaran Semasa.

Antara cadangan yang diketengahkan peserta ialah supaya isu akidah diberi perhatian lebih serius dalam usaha pembinaan tamadun sebagai asas yang kekal selain kepentingan seperti aspek politik serta isu pendidikan.

Ahli panel sesi itu ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Mohd Nakhaie Ahmad; Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Mahmood Zuhdi dan Rektor Kolej Universiti Insaniah Kedah, Prof Datuk Dr Sayyid Muhammad Aqiel Ali Al Mahdaly.

Isu pendidikan dijelaskan terperinci oleh Mohd Nakhaie yang menjelaskan prinsip Islam Hadhari membuka laluan kepada penyelidikan untuk mendapatkan ilmu yang berkualiti yang akan menjadi tunjang kepada pelaksanaannya.

"Secara umum kita tidak ada masalah untuk menangani prinsip Islam Hadhari tetapi apabila melihat secara lebih mendalam, ada perkara perlu diperjuangkan untuk faham erti Islam Hadhari dan dasar pembangunan negara perlu menyentuh soal ilmu pengetahuan.

"Ini perlu kerana ungkapan klasik ilmu pengetahuan menjadi kekuatan untuk membangunkan negara sekarang bukan sekadar ilmu saja, ia perlu kepada ilmu yang berkualiti dan caranya melalui penyelidikan. Jika tidak tinggal atas kertas saja," katanya.

Justeru katanya, untuk membina ketamadunan Islam, perlu ada pengislaman ilmu bagi menghadapi cabaran semasa kerana hanya ilmu berkualiti yang menggabungkan ilmu dunia serta syariat mampu membantu umat Islam.

Multaqa Sedunia Alumni al-Azhar 2008 yang kali pertama diadakan di luar Mesir berlangsung selama empat hari, berakhir hari ini bertujuan menyatupadukan graduan universiti al-Azhar yang berjaya pada peringkat antarabangsa di Kuala Lumpur.

Selain mengeratkan hubungan, perjumpaan ini juga bagi membolehkan mereka berbincang serta mendapat pandangan berhubung isu semasa membabitkan umat Islam dalam usaha membina tamadun melihat kepada warisan Islam serta cabaran semasa.

Pendekatan Islam Hadhari yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menjadi tema multaqa memberi ruang kepada peserta memahami lebih jelas usaha Malaysia untuk membina tamadun mengikut acuan sendiri.

Oleh itu, menjawab soalan popular yang sering diutarakan termasuk oleh seorang peserta mengenai istilah Hadhari yang digunakan, Dr Mahmood berkata, perubahan menyeluruh yang diketengahkan adalah lebih penting berbanding perbahasan mengenai istilah.

Katanya, umat Islam lemah kerana tidak mampu berubah secara menyeluruh dan pendekatan Islam Hadhari cuba mengubah keadaan itu dengan prinsip bukan istilah kerana kejayaan merealisasikan prinsip memastikan kejayaan menghasilkan perubahan yang menyeluruh.

"Jika buka internet, banyak lagi perkataan lain digabungkan dengan Islam yang digunakan selain Islam Hadhari. Istilah Islam Hadhari sudah diterima pakai dan sekarang ialah memahami konsep supaya dapat membantu umat Islam membuat perubahan menyeluruh," katanya.

Sementara itu, Dr Sayyid Muhammad Aqiel berkata, pemikiran Islam Hadhari timbul daripada kajian Islam terhadap penulisan ulama hebat serta berdasarkan kepada al-Quran dan sunnah untuk perubahan tamadun di Malaysia.

Beliau berkata, jika pemikiran itu berjaya membawa perubahan ia akan menjadi tamadun yang besar yang menterjemahkan ajaran Islam dengan teknik moden semasa.

"Ini usaha yang baik daripada pemimpin dan ulama di Malaysia berasaskan kepada keyakinan diri serta tanggungjawab kepada umat Islam. Harapan kita supaya pendekatan ini mampu membantu menghadapi cabaran semasa," katanya.

Merujuk kepada nota sisipan kepada tajuk perbincangan yang disediakan Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Dr Muhammad Uthman el-Muhammady, beliau berkata pendekatan Islam Hadhari jika difahami dan dilaksanakan dengan baik akan menimbulkan tamadun baru dalam sejarah.

Oleh itu katanya, pendekatan Islam Hadhari perlu mendapat sokongan semua pihak supaya ia berjaya dan timbul tamadun baru yang disebut Syaikh Ahmad al-Fatani sebagai Tamadun Islam Melayu yang berfaedah untuk semua orang Islam dan bukan Islam.

No comments: