Wednesday, February 27, 2008

Iqra: Menjadikan angan-angan kenyataan

Judul: Kunci Kejayaan Minda
Penulis: Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni
Penerbit: Telaga Biru Sdn. Bhd.
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM 25.90 (Semenanjung); RM 27.90 (Sabah & Sarawak)

RAMAI melihat angan-angan sebagai sesuatu yang sia-sia. Sebenarnya angan-angan boleh menjadi sesuatu yang positif untuk dimanfaatkan dan mendorong seseorang berusaha menjadikan angan-angan sebagai satu kenyataan.

Kebanyakan pakar motivasi percaya bahawa angan-angan adalah langkah pertama ke arah mencapai kejayaan. Walau bagaimanapun, angan-angan itu haruslah praktikal dan selari dengan kemampuan serta usaha yang bakal digerakkan nanti.

Pakar motivasi juga percaya pemikiran kreatif yang mampu melukis bentuk kejayaan ingin dicapai membuka peluang lebih besar untuk melihat hasrat itu dilaksanakan. Seterusnya, kita bolehlah melakar langkah demi langkah untuk menjadikan bayangan itu satu realiti.

Itulah yang dijelaskan secara terperinci oleh penulis buku terkenal Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni dalam bukunya Kunci Kejayaan Minda yang mengajak pembaca menggunakan kekuatan pemikiran untuk mencapai kejayaan dihajati.

Beliau yang juga penulis buku Jangan Bersedih yang sudah banyak kali diulang cetak dan diterjemah dalam 30 bahasa di seluruh dunia menyemarakkan hati pembaca melalui cara menggalakkan mereka untuk menghargai peluang kehidupan yang tidak seharusnya dipersiakan.

Namun begitu, seperti biasa, cabaran dan dugaan adalah dua perkara yang sudah pastinya tidak dapat dielakkan dalam menjalani proses menjadikan angan-angan sebagai satu kenyataan dalam dunia realiti.

Justeru, langkah yang perlu diambil ialah menangani setiap cabaran dengan bijak serta berhikmah supaya angan-angan tidak hanya tinggal angan-angan.

Buku Kunci Kejayaan Minda mendedahkan kunci untuk mencapai kejayaan yang dipersembahkan dalam format mudah, ringkas dan tepat mengambil contoh ditunjukkan Rasulullah SAW serta sahabat yang menjadi contoh teladan terbaik.

Antara kunci kejayaan ialah keyakinan diri menghadapi cabaran kerana dugaan hidup akan melemahkan semangat tetapi perasaan yakin yang ada mengembalikan kekuatan untuk berhadapan dengan apa juga rintangan mendatang.

Setiap kunci dalam bentuk fakta ringkas mencabar pembaca untuk memikirkan mesej disampaikan seterusnya menggunakan pemikiran mereka menggambarkan arah kejayaan. Mutiara kata dalam buku ini juga boleh dijadikan sumber motivasi dan peringatan setiap masa.

Bukan mudah untuk mencapai kejayaan tetapi ia juga bukan sesuatu yang mustahil dengan syarat kita memanfaatkan akal fikiran kurniaan Allah dan dengan sedikit imaginasi serta angan-angan, semua perancangan bakal menghasilkan kejayaan.

Selain itu, buku dengan gambar kulit muka mentol yang bernyala turut memaparkan pengalaman mereka yang dulu mencapai kejayaan serta langkah diambil bagi menghadapi rintangan untuk dijadikan panduan pembaca dalam merancang pelan tindakan ke arah mencapai matlamat.

Seandainya sewaktu proses menuju kejayaan itu kita tergelincir daripada landasan sepatutnya, maka segeralah kembali ke pangkal jalan kerana kereta api yang tergelincir daripada rel tidak akan sampai ke destinasi dituju.

Buku Kunci Kejayaan Minda mengajak pembaca menggunakan kebebasan yang diberi Allah untuk menentukan nasib dan berusaha bersungguh-sungguh memastikan apa yang dicitakan tercapai menggunakan kuasa minda.

No comments: