Monday, February 4, 2008

Leka kehidupan dunia buat manusia jadi lupa

Oleh Mohd Adid Ab Rahman

MASA terus berlalu mengiringi usia. Sewajarnya setiap Muslim yang yakin adanya hari pembalasan tidak melengah-lengahkan masa dimiliki untuk memperbetul dan melipatgandakan amal ibadat sebagai persediaan serta bekalan bagi kehidupan yang kekal abadi di akhirat.

Kesedaran bahawa dirinya hanyalah hamba Allah penting untuk menggalakkan melakukan ibadat kepada Allah. Bahkan itulah titik utama tujuan penciptaan manusia di alam ini.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah dan berbakti kepada-Ku.” (Surah az-Zaariyat, ayat 56)

Namun, ada segelintir umat Islam sendiri, selalu saja terlupa tujuan ini kerana terlalu leka dengan kehidupan dunia yang penuh warna-warni dan indah memukau. Lahirnya suasana buruk itu akibat daripada keimanan yang dangkal dan enggan mendalami ilmu agama atau hati sudah parah dihinggapi penyakit tidak mahu memperguna akal untuk meneliti kebesaran Allah.

Orang yang beriman tidak mungkin mencari jalan keluar daripada ketentuan Allah iaitu hakikat manusia itu hanyalah hamba-Nya, maka apa saja tindakan yang dilakukan dalam kehidupan akan menjadi ibadat selagi disukai Allah dan tidak melanggar syariat.

Bagi orang yang tenggelam dalam dorongan nafsu, tidak malu dan takut melakukan maksiat atau melanggar syariat Islam.

Ibadat yang cemerlang, berkualiti dan diterima baik oleh Allah, adalah amalan yang dilakukan dengan penuh keimanan dan keikhlasan.

Allah berfirman yang bermaksud: “Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya lagi tetap teguh di atas tauhid.” (Surah al-Bayyinah, ayat 5)

Jika ibadat tiada diwarnai keikhlasan, sudah tentu tidak diterima oleh Allah kerana ibadat itu tersirat maksud yang lain seperti ingin mendapat nama, pujian atau memang terpaksa, bukan lahir daripada kehendak diri sendiri. Oleh itu, ibadat itu tidak murni lagi dan tidak hairanlah jika ditolak sepenuhnya oleh Allah.

Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak menerima amal perbuatan, kecuali dikerjakan secara tulus, semata-mata untuk-Nya yang dengan perbuatan itu mengharapkan keredaan-Nya.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Nasa’ie)

Kita tidak boleh mengabaikan ucapan dua kalimah syahadah, zikir kepada Allah, berdoa, mengamalkan amar makruf nahi mungkar. Begitu juga ibadat amaliah seperti solat fardu, haji dan zakat.

Namun, sering kali orang mengabaikan ibadat membabitkan hal batiniah padahal, ibadat itu menjadi pusat kepada ibadat lain.

Hati yang terikat dengan keyakinan kepada Allah dan Rasul adalah ibadat yang tidak dapat tidak mesti ada pada diri seseorang. Dengan adanya keyakinan yang mantap dalam hati tanpa dikaburi dengan debu keraguan, maka segala perlakuan dan tindakan tentunya senada dengan kehendak dan perintah Allah dan Rasul.

Jiwa tetap menyedari bahawa setiap gerak-gerinya diperhatikan oleh Allah dan akan diperhitung untuk diberi pembalasan yang setimpal dan seadil-adilnya. Orang yang yakin dengan Allah akan mengingati firman Allah yang bermaksud: “Yang melihat kamu ketika kamu berdiri (untuk solat) dan (melihat pula) perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang sujud.” (Surah Asy-Syu’araa’, ayat 218 - 219)

Lalu kesedaran ini akan melahirkan manusia berakhlak mulia, tidak akan mengerjakan perkara dimurkai Allah, sebaliknya meletakkan diri dalam ketaatan yang tidak berbelah bagi dan selalu memohon keampunan dan kerahmatan.

Firman Allah yang bermaksud: “Maka ketahuilah sesungguhnya tidak ada Tuhan melainkan Allah dan mohonlah keampunan bagi dosamu dan bagi (dosa) orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan.” (Surah Muhammad, ayat 19)

Keyakinan juga akan menerbitkan bibit cinta kepada Allah dan Rasul. Cinta kepada Allah bermakna mengikut segala suruhan Allah dan dalam masa sama menjauhi segala tegahan-Nya sepanjang perjalanan kehidupan. Mencintai Rasul pula bermakna menerima dan meyakini apa saja yang disampaikannya sebagai seorang hamba yang sempurna, baik, cemerlang dan disayangi Allah.

Orang yang takut kepada Allah akan mendekati-Nya dengan melakukan amalan soleh dan mengharap rahmat-Nya. Takut dengan ancaman azab-Nya di hari pembalasan nanti bila melakukan kerosakan, maksiat dan sengaja melanggar segala perintah-Nya.

Bersangkutan dengan takut ini, ulama berkata: “Menjaga diri daripada azab Allah dengan mengerjakan amal soleh, dan merasa takut kepada-Nya, baik secara sembunyi-sembunyi atau terang-terangan.”

Orang yang tumbuh perasaan takut di relung hatinya, sentiasa menjaga serta mengawasi lidah, hati dan anggota lain daripada terjerumus ke lembah maksiat. Namun, bagi orang yang tidak ada rasa takut dan gerun kepada Allah, maka apa saja tindakannya dikendalikan oleh nafsu dan terpedaya dengan pujukan syaitan.

No comments: