Thursday, February 14, 2008

Personaliti: Rehal DHO mesra pengguna

Zaimy hasilkan produk sesuai ketika membaca al-Quran, belajar

HATI mana tidak gembira dan bangga apabila melihat rehal yang dihasilkan mampu memberi keselesaan kepada umat Islam membaca al-Quran dan pada masa sama membuka peluang untuk mereka beramal jariah serta bersedekah.

Lebih terusik lagi, setiap kali menerima panggilan daripada mereka yang sudah memiliki rehal keluaran syarikat Cipta Edar DHO yang menelefon semata-mata untuk mengucapkan terima kasih kerana hasil ciptaan yang inovatif itu.

"Ada makcik telefon saya hanya untuk mengucapkan terima kasih kerana sekarang beliau dapat membaca al-Quran lebih lama. Ramai juga mengucapkan tahniah kerana rehal kami memberi banyak manfaat kepada mereka.

"Sokongan serta maklum balas pelanggan menjadi dorongan untuk saya menghasilkan produk yang dapat menyelesaikan masalah orang ramai pada masa depan," kata Pengarah Urusan Cipta Edar DHO Sdn Bhd, Zaimy Darus pada pertemuan di kilangnya di Kampung Tengah, Puchong, Selangor.

Bercerita lanjut mengenai pembabitan dalam perniagaan menghasilkan rehal keluaran syarikat yang dikenali sebagai Rehal DHO (singkatan Darus Haji Othman), usahawan berusia 36 tahun itu berkata, kisahnya ada kaitan dengan pengalaman bapanya, Darus Othman.

Bapanya pernah ditegur kerana meletakkan al-Quran di atas paha ketika membacanya yang dianggap sebagai tidak memuliakan al-Quran dan berikutan itu, beliau membuat meja berbentuk empat segi untuk memudahkannya meletak kitab suci itu.

Apabila seorang kawan melihat meja kecil itu, beliau meminta Darus membuatkan satu untuknya dan setiap kali saudara mara datang berkunjung ke rumah serta melihat kotak empat segi itu, mereka turut meminta dibuat satu.

Melihat kepada permintaan menggalakkan itu, timbul idea Darus untuk mengkomersialkan rehal ciptaannya. Namun, disebabkan bentuknya yang besar dan sukar dibawa, ramai meminta supaya beliau mencipta rehal lebih kecil dan mudah alih.

Selepas perbincangan antara bapa dan anak, Zaimy yang ketika itu bertugas sebagai akauntan di sebuah institusi kewangan mengambil keputusan berhenti kerja dan membantu bapanya merealisasikan hasrat menghasilkan rehal memenuhi permintaan pelanggannya.

Menyedari rehal boleh menjadi satu perniagaan jika reka bentuknya memberi kemudahan kepada pengguna, beliau membangunkan produk berkenaan dengan bantuan Pusat Latihan Industri Perabot Mara (Fitec-Mara).

Menerusi proses penyelidikan dan pembangunan daripada percambahan idea beliau yang mengambil kira pandangan serta saranan pengguna rehal ciptaan bapanya, maka terhasillah Rehal DHO yang penggunaannya tidak terhad di Malaysia.

"Saya bangga kerana Rehal DHO bukan saja mendapat sambutan di Malaysia, malah turut menarik minat masyarakat Islam di luar negara. Rehal DHO turut dipasarkan di Brunei, Singapura dan United Kingdom. Kita juga dapat pertanyaan daripada Australia dan Perancis," katanya.

Katanya, rehal keluaran syarikatnya dihasilkan daripada kayu getah bermutu tinggi yang tahan lasak, tidak mudah patah dengan pelbagai bentuk serta saiz mengikut kesesuaian pengguna kerana mereka lebih arif mengenai apa yang diperlukan.

Oleh itu juga, beliau sentiasa bersedia menerima kritikan dalam usaha menambah baik rehal yang dihasilkan dari segi reka bentuk, saiz, corak atau yang bertangkai mengikut tempahan diterima.

Beliau berkata, mungkin disebabkan kesediaan menghasilkan rehal mengikut spesifikasi pihak yang akan menggunakannya membuat Rehal DHO mudah diterima pakai orang ramai. Produk itu bukan saja digunakan untuk membaca al-Quran, malah mempunyai pelbagai peranan sebagai tempat menulis, juga sesuai meletak kitab pada majlis ilmu.

Lebih penting bagi Zaimy, kejayaan rehal yang dihasilkan bermatlamat untuk menyelesaikan masalah dihadapi ketika membaca al-Quran turut memberi ruang kepada umat Islam melakukan amal jariah.

Selain kegunaan sendiri, banyak pihak membeli Rehal DHO untuk dihadiahkan, disedekahkan serta diwakafkan ke surau atau masjid. Padanya, secara tidak langsung, Rehal DHO membantu bukan saja pewakaf, juga penerima wakaf memanfaatkan produk itu.

Penggunaan Rehal DHO turut menyerlah melalui tajaan yang dibuat untuk program televisyen seperti Mari Mengaji yang diterbitkan TV9, selain digunakan qari serta qariah Tilawah al-Quran peringkat antarabangsa dan terkini, rehal berukiran digunakan pelajar program Mari Bertaranum.

Zaimy berkata, keindahan Islam kini bukan saja terserlah daripada ajarannya yang cukup sempurna, malah terbukti dari segi amalan dengan syarat umatnya sentiasa bersedia untuk menimba ilmu serta berani mencuba sesuatu yang baru.

Katanya, beliau sendiri tidak menyangka rehal yang begitu dekat dengan kehidupan umat Islam mampu menjadi perniagaan yang berjaya serta membanggakan bukan saja pada dirinya, juga ejen pengedar serta kakitangan Cipta Edar DHO.

Selain Rehal DHO, Zaimy kini mempromosi serta memasarkan ciptaan yang dikenali sebagai Oxfordian DHO iaitu alat bantuan untuk meletakkan buku bagi memudahkan pembacaan di atas meja tanpa perlu menunduk.

Katanya, idea menghasilkan Oxfordian DHO dikembangkan daripada masalah yang dihadapi beliau ketika mengulang kaji pelajaran ketika mengambil jurusan perakaunan di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Walaupun masalah itu tidak lagi dihadapinya kini tetapi beliau percaya bukan saja pelajar, malah ramai anggota masyarakat yang berhadapan dengan masalah untuk membaca menggunakan meja dan mengekalkan postur tulang belakang bagi mengelakkan sakit pinggang.

Justeru, beliau mengambil tindakan berani menghasilkan Oxfordian DHO dan mendapatkan paten untuk hasil ciptaannya.

"Kawan saya ada beritahu, bapanya membaca al-Quran atas meja tetapi sakit tengkuk apabila terpaksa menunduk. Saya beri dia cuba Oxfordian DHO dan bapanya puji alat itu kerana mudah baca al-Quran," katanya.

1 comment:

isabelle said...

salam.
kat mana boleh saya dptkan rehal ni ye?
how much harganye?

snowwybear21@yahoo.com