Tuesday, February 19, 2008

Perspektif Ikim: Meletak kembali nilai kehidupan Islam

Oleh Mohd Noor Omar

Pengurusan siasah, iqtisadiah dan kepenggunaan atasi pendekatan dikuasai Yahudi

BANJIR yang melanda, kebakaran hutan, terik matahari atau kemarau panjang memusnahkan tanaman masyarakat kuno menjadikan kehidupan mereka sukar. Mereka tidak mampu melawan kuasa itu yang bagi mereka terlalu kuat dan hebat.

Langkah yang boleh diambil ialah meminta pertolongan dan belas kasihan daripadanya iaitu dengan menyembahnya. Lalu masyarakat kuno menyembah air, sungai, batu, matahari, bintang, api dan seterusnya menjadikan apa yang disembah sebagai tuhan mereka.

Semua itu mempunyai kuasa luar biasa yang mencabar keupayaan mereka yang akhirnya mengalah dengan menyembahnya. Kaedah kewarasan berasaskan yang kuat dan luar biasa menguasai yang lemah adalah pencetus fitrah beragama.

Kepercayaan kepada tuhan adalah naluri semula jadi manusia. Naluri itu mendorong manusia mencari dan mentakrif kehidupan serta kebergantungan kepada satu kuasa yang lebih besar dan agung bukan kerana pilihan, tetapi hakikat.

Akibatnya, manusia pada zaman kuno percaya kuasa luar biasa itu membentuk pelbagai kewarasan kepercayaan ketuhanan kuno. Mereka beramal daripada kepercayaan ketuhanan dengan mengadakan penghormatan, pengorbanan dan penyembahan sebagai ibadat tertentu turun temurun kepada generasi demi generasi.

Perkembangan kewarasan tamadun sedikit demi sedikit menganjak amalan undang-undang berkaitan kepercayaan sebagai perkara yang boleh dan tidak boleh diamalkan. Max Muller berpendapat, manusia sudah beragama sejak muncul di alam nyata dengan berasakan kehebatan ruang yang tidak diketahui dan kebesaran waktu yang tiada penghujungnya. Akhirnya mereka mengikat diri kepada perkara itu dalam kehidupan.

Sebenarnya naluri beragama itu sama dimiliki setiap manusia bahkan oleh puak primitif atau yang bersifat kehaiwanan bahawa perhatian terhadap makna ketuhanan dan kepada kuasa ghaib adalah kecenderungan yang kekal, sejagat serta tidak tersembunyi atau menjadi layu dan lemah. (La Rousse)

Sejarah manusia masa lalu menunjukkan masyarakat manusia yang tidak memiliki falsafah dan tidak mengenal ilmu atau kemahiran tidak ada satu pun daripada mereka yang tidak memiliki sesuatu kepercayaan dianuti. (Henri Bergson)

Faham fitrah yang lurus penting sekali mewarna kehidupan dengan ketamadunan sebenar kerana fitrah akan membawa manusia kepada takrifan hakikat ketuhanan. Fitrah adalah perkembangan undang-undang rimba dulu kala kepada tamadun bangsa.

Apabila manusia menolak fitrah, manusia dikudakan oleh nafsu yang menjunjung undang-undang rimba kuno semata-mata sebagai panji kehidupan. Pengabaian sejarah dan perkembangan undang-undang rimba melenyapkan sempadan akal waras dan undang-undang hakiki serta saduran ciptaan adat yang tidak bercanggah.

Antara akal dan nafsu, ada benteng waras yang membezakan tindakan dan amalan pelaku. Nafsu waras adalah nafsu yang terbimbing oleh kemurnian akal, manakala akal waras pula adalah tindakan yang dilakukan dengan panduan nafsu waras dan munasabah.

Waras adalah satu keadaan yang berada di antara keduanya. Pemikiran dan kematangannya berkembang dengan benih kewarasan dan munasabah seiringan sehingga agama Islam meletakkan taklif kepada kewarasan tertakluk kepada jangka waktu dan prasyarat.

Prasyarat pula adalah jalan syariat yang berpaksikan kepada tujuannya. Apa yang boleh serta perlu buat dan apa yang tidak. Lima pengkelasan hukum taklif iaitu wajib, sunat, harus, makruh dan haram adalah terpakai dalam apa saja keadaan dan tindakan.

Dalam perkembangan masyarakat terutama golongan muda-mudi sekarang, ada kecenderungan fahaman undang-undang rimba kuno yang menyumbang kepada berlakunya pelbagai kerosakan akhlak.

Undang-undang fitrah kuno dan tidak matang menjadi pendorong tamadun akhirnya menganggap ketentuan itu bersifat lapuk dan boleh untuk tidak dipakai. Hukum taklifi yang digunakan budaya mereka adalah semata-mata atas dongeng yang sering tidak seimbang dan adil dalam terjemahan sebenar maksud sesuatu tindakan. Akibatnya, masyarakat balik semula ke zaman undang-undang rimba kuno.

Undang-undang rimba diangkat menjadi benteng baru hingga mampu menolak, walaupun kewarasan sendiri. Dalam Protokol Yahudi, ternyata perkara itu sudah ditambahbaikan tanpa disedari dan menjadi terapi untuk kaum mereka menguasai dunia.

Jelas kejayaan memesong dan menguasai kedudukan iqtisadi, siasah dan kemasyarakatan bangsa dunia di persada antarabangsa. Bermula daripada penguasaan aturan kewangan dengan menghilangkan kemampuan perantara pertukaran emas dan perak kepada wang fiat sehingga kekuatan persenjataan untuk menakluki kebebasan dan kefahaman orang bukan Yahudi.

Perjuangan kebangkitan baru memperkasakan tujuan syariah dan mengguna pakai Qawa'id Fiqhiyyah dalam ijtihad ketika perlu diberi keutamaan. Ledakan pelaksanaan sistem kewangan Islam dengan pokok utama penakrifan semula dan penghapusan riba, pengurusan berasaskan nilai dan kepenggunaan berdasarkan kepada faham halalan tayyiban adalah ancaman kepada dakyah mereka.

Ummah perlu meletakkan kembali keadilan jika ingin menguasai aturan kewangan dunia daripada lonjakan kewangan Islam, penyelarasan nilai Islami dalam ehwal pengurusan sama ada siasah, iqtisadiah atau jama'iyyah serta mendahului faham kepenggunaan mengatasi faham Yahudi yang diperkenalkan.

Musuh tidak berhenti dan mudah menyerah begitu saja. Perancang ummah perlu mempunyai hikmah mendahului apa yang mereka cetuskan. Begitu juga ummah perlu menyokong perjuangan ini dengan keupayaan masing-masing. Putar belit undang-undang fitrah akan terus berlaku dalam rangkaian tamadun manusia untuk mengubah layar sudut pandangan alam Islam.

Kita tahu bahawa pengabaian kejiranan atau silaturahim dan fitrah yang terpimpin memberi tamparan hebat dalam kes kehilangan adik Sharlinie atau kes lain. Namun, dalam sedar atau tidak, masyarakat atau kita sendiri tidak berusaha untuk membangunkan kejiranan yang sewajarnya.

Kewarasan kita sudah dicemari akibat serangan, pengubahsuaian dan pencemaran terhadap undang-undang rimba dan fitrah. Oleh itu, adalah menjadi satu perjuangan penting dalam dasar negara dan pemikiran masyarakat terhadap kepercayaan kepada tuhan dan menerapkan semula dengan bersungguh-sungguh dalam pendidikan. Hal ini tidak terkecuali dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Landasan penerapan kepada fitrah kewujudan tuhan perlulah diterapkan sehingga ia berupaya merasai kehadiran dan kegerunan. Akhirnya, inilah bekalan yang membentuk tingkah laku sebenar bermula daripada sudut pandangan sehinggalah kepada perlakuan.

Biarlah kehadiran kita menyumbang kepada pemurnian tamadun bangsa. Apa yang penting bukanlah kecekapan tetapi perwatakan. Kehidupan bukan ketentuan keadaan, tetapi pilihan, keredaan dan perkenan Ilahi.

No comments: