Tuesday, June 17, 2008

Azam perbetul diri rawatan penyakit kejahilan, kepincangan

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad

MENYINGKAP sejenak lembaran sejarah ketika zaman sebelum lahirnya pemimpin agung Nabi Muhammad SAW, ada manusia bertuhankan nafsu dan syaitan.

Ada orang zaman jahiliah yang hidup seperti haiwan. Jahiliah ialah istilah digunakan pada zaman sebelum Islam ketika manusia hidup dalam kegelapan.

Mereka tidak mempunyai undang-undang, kepercayaan, agama, akhlak ataumoral. Segala peraturan bergantung kepada tradisi serta hawa nafsu semata-mata.

Manusia ketika itu bodoh dan lalai. Bodoh untuk menilai antara kaca dan permata.

Lalai mengingat kepada Allah untuk memburu hikmah dan rahmat. Yang dikenal dan diburu adalah kebanggaan, tindas-menindas, yang kaya terus menggila dan yang miskin tersepit papa kedana.

Akhlak tercemar, budaya berbaik terpinggir, tolong-menolong, bantu-membantu sudah hilang dan tiada lagi.

Yang ada hanya keegoan, kesombongan. Yang terbina hanya kegemilangan tamadun hasil tangan manusia hina.

Zaman jahiliah memungkinkan orang melakukan segalanya. Kaabah dicemari dan dikotori dengan patung dan berhala. Maksiat berleluasa dan manusia hidup dalam era pesta lupakan Tuhan. Memeras, mengugut, membunuh, dendam, merompak, menghina terkeluar daripada batas kemanusiaan.

Ia bagaikan suatu lumrah. Bapa membunuh anak bagaikan suatu kemestian bagi mengelak rasa malu.

Apabila terkenangkan peristiwa itu, Saidina Umar sering menangis dan berkata, “Suatu petang di bawah langit yang cerah, kupimpin anak perempuanku berjalan di tengah padang pasir. Kami bergurau dan dia amat manja denganku. Kami berkejaran hingga debu pasir berterbangan dan ketika kami berhenti di satu lurah yang agak terlindung aku berkata kepada anakku. Mari nak, kita main pasir, kita buat benteng lalu jari jemari anakku dalam keriangan membantuku mengaut pasir hingga dia keletihan dan peluh mengalir di dahinya. Ketika dia keletihan itulah aku tolak dan kutimbus anakku walaupun teriak dan tangisnya yang hiba itu menyucuk ke jantung hati. Detik itu terlalu hitam bagiku. Aku kejam.”

Kejam bagaikan suatu permainan. Zaman jahiliah memungkinkan manusia melakukan apa saja dan hanya mengikut hukum nafsu.

Mereka tidak mempunyai undang-undang dan peraturan hidup. Manusia berlumba mengaut harta walau terpaksa membiarkan si miskin terseksa. Wanita dipandang rendah dan siapa kuat dia berkuasa.

Namun, sejarah manusia membunuh anak berulang lagi, malah lebih kejam dan tragik, kadangkala dibuang di tepi longkang, dalam tong sampah dan ada kalanya cukup hanya dengan menelan pil atau suntikan hingga anak dalam kandungan gugur tanda belas kasihan.

Ibarat penyakit berjangkit, setiap hari ada saja laporan mengenai bayi yang ditinggalkan sama ada masih hidup atau tidak bernyawa.

Perbuatan berkenaan seolah-olah menjadi kebiasaan dan tidak menyalahi undang-undang.

Malah, pihak melakukan dosa melanggar syariat agama itu dilihat tidak sedikit pun menyesali perbuatan mereka, malah dengan berani menambah lagi kemaksiatan sambil melakukan jenayah penganiayaan kepada anak tidak berdosa.

Kebelakangan ini kemungkaran seakan menjadi budaya, pergaulan bebas dan maksiat menjadi-jadi.

Manusia bagaikan mabuk dan lupa pintu neraka sedang terbuka luas ternganga menunggu isinya.

Firman Allah bermaksud: “Hai orang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka, kayu bakarnya ialah manusia dan batu-batu. Di situ ada malaikat yang kasar dan keras, mereka tiada menderhakai Tuhan mengenai apa yang diperintahkan kepada mereka dan mereka melaksanakan apa yang diperintahkan.” (Surah at-Tahirn, ayat 6)

Lagi firman Allah bermaksud: “Muka Aku memperingatkan kamu api yang bernyala. Tiada masuk ke dalamnya melainkan orang jahat yang mendustakan kebenaran dan yang membelakangkannya.” (Surah al-Lail, ayat 14-16)

Demikian seruan dan peringatan Allah untuk membebaskan manusia daripada status rendah ke martabat lebih tinggi dan mulia demi membebaskan manusia daripada lembah neraka yang menyeksa, kejahilan dan kegawatan iman.

Justeru, kegawatan dan kejahilan perlu dirawat bukan sekadar melihat dengan mata keinsafan setiap kepincangan dan noda sebaliknya, setiap hati perlu ada keazaman membetulkan keadaan supaya dapat menjadi amaran kepada yang jahil supaya kembali ke jalan diredai Allah SWT.

No comments: