Friday, June 6, 2008

Bicara Kalbu: Anak salih penerus amal baik ibu bapa

SAYA lahir daripada keluarga baik-baik kerana ibu bapa orang terhormat dan beragama. Mereka mendidik anak sebaiknya. Namun, kami anak yang hidup dalam dunia kini, kadangkala kami terlanjur melakukan dosa dan perkara dilarang. Kini ibu bapa sudah tiada, adakah mereka menanggung dosa atas apa kami lakukan.

Lisa,
Malaysia Timur

Islam meletakkan asas dalam hal ini iaitu seseorang tidak akan menanggung dosa seorang lain. Apa yang dilakukan seseorang, maka dia akan menanggung akibat perbuatannya dan di akhirat dia akan dibalas setimpal dengan dosa dilakukan.

Tetapi dalam Islam ada konsep amal jariah. Maksudnya, jika kita melakukan sesuatu yang baik dan orang lain terdorong melakukan kebaikan sama hasil daripada didikan, bimbingan dan tunjuk ajar, maka kita akan menerima pahala.

Begitu juga dosa boleh diwarisi jika kita mendidik dan mengajar orang untuk melakukan kejahatan, lalu kejahatan itu dituruti dan disebar luaskan orang lain. Dalam hal ibu bapa pun begitu juga. Jika mereka meninggalkan anak yang salih, maka mereka akan memperoleh bahagia berpanjangan di alam barzakh kerana amal salih dilakukan anak hasil didikan ibu bapanya.

Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Apabila mati anak Adam, maka putuslah amalannya kecuali tiga iaitu, anak salih yang mendoakan untuknya, ilmu yang diajarkan dengannya dan sedekah jariah yang ditinggalkan."

Bagaimana pula jika ibu bapa tadi meninggalkan anak yang tidak salih. Ibu bapa sedemikian akan menerima tempiasnya di akhirat kerana kegagalan mendidik anak ke jalan Islam.

Tetapi jika ibu bapa sudah menjalankan kewajipan dengan baik, tetapi anak tetap tidak mahu berubah, malah melakukan perbuatan bertentangan dengan apa diajarkan, maka Allah tidak akan membebankan ibu bapa dengan sesuatu di luar kemampuannya.

No comments: