Sunday, June 29, 2008

Ulul Albab: Bahasa Arab asas spiritual tamadun

Bersama Abdurrahman Haqqi

KITAB SUCI: Al-Quran dapat digambarkan sebagai sebuah bahasa yang bersifat rabbani. Setiap patah dibaca diberi ganjaran pahala. - Gambar hiasan

Al-Quran wajib dibaca setiap hari, bahasa yang tidak akan pupus selama-lamanya

HANYA ada satu bahasa di dunia ini yang apabila anda mengucapkan satu huruf daripada 28 hurufnya akan mendapat pahala dan dicucuri rahmat. Hanya ada satu bahasa di dunia ini jika Allah mahu menghapuskan semua bahasa pasti ia akan terselamat. Hanya ada satu bahasa di dunia ini yang wajib digunakan setiap hari oleh setiap manusia Muslim tidak kira suku, bangsa dan latar belakang.

Bahasa yang dimaksudkan ialah bahasa Arab. Anda menyebut huruf alif, lam dan mim ketika membaca al-Quran al-Karim akan mendapat 10 kebaikan bagi setiap satu huruf seperti disabdakan Nabi Muhammad SAW bahawa al-Quran diturunkan sebagai kitab peringatan dan akan sentiasa dipelihara oleh Allah Yang Maha Kuasa seperti ditegaskan dalam ayatnya yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan al-Quran, dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya." – (Surah al-Hijr: 9) Dan setiap Muslim diwajibkan sembahyang lima waktu sehari semalam manakala dalam setiap sembahyangnya dia diwajibkan melafazkan perkataan khusus dalam bahasa Arab termasuk Surah al-Fatihah.

Al-Quran adalah 'Kalam Allah yang penuh mukjizat diturunkan kepada Rasulullah SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril ditulis dalam mushaf, diturunkan secara beransur-ansur, pembacaannya adalah ibadat, bermula dengan surah al-Fatihah dan diakhiri dengan surah al-Nas'.

Al-Quran dapat digambarkan sebagai sebuah bahasa yang bersifat rabbani. Banyak sekali perkataan yang digunakan oleh Allah SWT bagi menjelaskan bahawa al-Quran adalah sebuah bahasa. Malah, perkataan 'al-Quran' itu sendiri yang bermakna 'bacaan' disifatkan sebagai bahasa kerana sesuatu yang menjadi bahan bacaan pasti mempunyai sistem bahasa agar dapat difahami oleh pembacanya. Begitu juga halnya dengan perkataan lain seperti al-Kitab, al-Furqan dan al-Zikr.

Al-Kitab bererti buku, al-Furqan bermakna perbezaan antara hak dengan yang batil sementara al-Zikr bermaksud peringatan. Daripada ketiga-tiga sinonim itu, nyata sekali bahawa keupayaan dan kekuatan al-Quran direalisasikan oleh satu sistem bahasa yang mantap, saintifik lagi rasional.

Pada satu ketika dulu apabila umat Islam menjadi pelopor tamadun dunia, kemajuan sains, teknologi dan seni ketika itu menggunakan bahasa Arab. Perkara ini tidaklah menghairankan kerana umat Islam ketika itu memahami sebenar-benar kefahaman ayat al-Quran yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa al-Quran dengan berbahasa Arab agar kamu berfikir". – (Surah Yusuf: 2)

Tamadun Islam memberikan sumbangan yang sangat besar bagi tamadun Barat, namun masih banyak yang mengabaikan kenyataan itu. Sejumlah kurator seni mengungkapkan hal itu dalam pameran bertajuk 1001 Inventions: Discover The Muslim Heritage Of Our World pada Mac 2006 yang diselenggarakan atas kerjasama British Home Office dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Pameran ini menampilkan wajah tamadun Islam dan sumbangannya bagi ilmu pengetahuan, teknologi dan seni pada masa abad kegelapan dalam sejarah Eropah. Pelbagai inovasi dari tamadun Islam, bermula dari kios dan catur hingga kincir angin dan ilmu memecahkan sandi rahsia yang mana semua ilmu itu sangat popular dan cenderung dianggap sebagai hasil tamadun Barat, padahal asalnya ditemukan oleh ilmuwan dan cendikiawan Muslim.

Berdasarkan lebih daripada 3,000 kajian kalangan akademik, pameran nasional ini menyajikan inovasi Islam dalam kurun waktu 10 dekad 'sejarah yang hilang' antara abad ke-6 hingga ke-16 mulai dari China hingga selatan Sepanyol. Projek pameran tamadun Islam ini diawali di Muzium Ilmu Pengetahuan dan Industri Manchester dan disebarkan ke sebilangan besar kota di Britain.

Prof Salim al-Hassani, yang selama lima tahun mengetuai projek kajian penyusunan dan pengesahan untuk penyelenggaraan pameran berkenaan menyatakan, "Jika anda bertanya pada orang kebanyakan mengenai dari mana cermin mata atau kamera atau pen berasal, hanya sebahagian kecil yang menjawab dari umat Islam." Beliau yang menguasai ilmu teknik mekanik, memanfaatkan manuskrip yang berasal dari abad ke-13 untuk membuat rekonstruksi pompa air dan mesin pengangkut jentera berat yang canggih.

"Teknologi di sebalik ilmu mekanik ini sangat luar biasa canggih untuk masa itu dan akhirnya melahirkan mesin yang sampai saat ini masih digunakan oleh kereta," katanya.

Tema utama daripada pameran inovasi tamadun Islam itu bertujuan untuk memberitahu kepada orang ramai bahawa pelbagai ilmu dan budaya antara tamadun dan pengaruh Islam ditinggalkannya sampai zaman moden ini. Pihak penyelenggara pameran, Foundation for Science, Technology and Civilisation yang berpangkalan di Manchester berharap pameran berkenaan mampu mendorong adanya audit terhadap kurikulum nasional untuk memastikan bahawa kurikulum itu mengakui prestasi yang dihasilkan tamadun Islam serta meningkatkan pengetahuan yang luas mengenai perpindahan tamadun dari abad ke abad.

Dalam pameran berkenaan, Prof Mark Halstead, seorang pensyarah pendidikan moral di Plymouth University menyatakan, perlu adanya latihan yang lebih baik bagi guru untuk mengajar kurikulum pelajaran mengenai sumbangan tamadun Islam. "Islam perlu diberi tempat yang sama dengan sejarah kelompok lainnya seperti sejarah Romawi dan Yunani kuno. Ketika Eropah hidup dalam abad kegelapan, tamadun Islam berkembang pesat dan kemajuan pada tempoh ini lebih relevan dengan perkembangan dunia moden sekarang ini dibandingkan dengan pada masa Mesir Kuno dan Aztek," katanya.

Kemajuan tamadun Islam ketika itu boleh dicapai oleh umat Islam kerana umat Islam belum meninggalkan bahasa rabbani mereka. Mereka masih mencintai bahasa al-Quran. Mereka masih menghormati bahasa al-Quran. Dan mereka masih bangga dan berbesar hati dengan bahasa al-Quran mereka.

Dalam pendahuluan kertas kerja bertajuk 'Bahasa dari Perspektif al-Quran' oleh Mustafa Daud dan Munif Zarirrudin Fikri Nordin, kedua-dua penulis menyatakan: "Bahasa adalah wahana tamadun. Dalam konteks tamadun Islam, wahana terawal yang mengungkapkan segala aspek ketamadunannya ialah bahasa Arab atas sifatnya sebagai bahasa al-Quran. Pemilihan bahasa Arab sebagai bahasa kitab suci yang terakhir memperlihatkan kekuatan dan keupayaannya sebagai bahasa agama yang saintifik, rasional, dan bersifat ilmu pengetahuan (Syed Naquib 1972: 37). Pemilihan bahasa Arab perlu juga dianggap sebagai simbol kelahiran serta kemantapan bahasa lain yang turut menyumbangkan peranan yang besar dan penting ke arah pembinaan dan perkembangan tamadun Islam di seluruh pelosok dunia termasuk bahasa Melayu di Nusantara.

Ibnu Khaldun (1331-1406M) menerusi karya agungnya Muqaddimah Ibni Khaldun meletakkan syarat bahawa kekuatan tamadun Islam hanya akan dapat disaksikan apabila penggunaan bahasa dijadikan sebagai 'syiar agama' (t.t.: 420) dan dalam konteks ini, bahasa yang dimaksudkan beliau ialah bahasa Arab. Kekuatan bahasa itu sekali gus menjadi kekuatan kepada aspek lain yang akhirnya menghasilkan pula kekuatan kepada tamadun itu sendiri. Itulah yang berlaku kepada tamadun Islam."

Bahasa Arab sebagai bahasa rabbani mempunyai nilai ibadah di dalamnya yang tidak dijumpai dalam bahasa lain. Sedangkan ibadah seperti dikatakan almarhum Fathi Yakan, di dalam Islam adalah kemuncak bagi sifat kepatuhan dan kerendahan kepada Allah dan ia juga adalah kemuncak betapa ia merasai keagungan Tuhan yang disembah. Ia menjadi anak tangga pertatehan di antara si hamba dengan Tuhannya. Ibadah ini juga memberi kesan yang mendalam di dalam perhubungan manusia dengan makhluk lainnya.

Begitu juga dengan ibadah dalam rukun Islam seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji serta amalan lainnya yang dilaksanakan untuk mendapat keredaan Ilahi dan dalam mengamalkan syariat-Nya termasuk dalam pengertian ibadah.

Bertitik tolak daripada pengertian inilah Islam menetapkan supaya seluruh hidup manusia dipelihara agar menjadi ibadah dan taat kepada Allah SWT seperti yang dinyatakan oleh Allah maksudnya: "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepada-Ku. Sesungguhnya Allah Dialah saja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhluk-Nya, dan Dialah saja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaan-Nya." – (Surah al-Zariyat: 56-58)

Bahasa sebagai satu sistem komunikasi manusia yang terdiri daripada bunyi berstruktur (atau yang bertulis) kepada unit yang lebih besar seperti morfem, perkataan, ayat yang dihasilkan oleh organ pertuturan untuk membolehkan manusia berinteraksi antara satu sama lain.

Menurut Syed Naquib dalam Islam, Sejarah dan Kebudayaan Melayu, al-Quran telah menerapkan satu sistem nilai atau aksiologi bahasa yang tidak terdapat dalam bahasa lain. Sebelum al-Quran diturunkan, bahasa Arab Jahiliah adalah bahasa yang lebih suci dan bebas daripada pengaruh estetik dan istilah metos, metafizik dan falsafah agama yang tentu mengelirukan berbanding dengan bahasa Yunani-Romawi Kuno, bahasa Iran-Farsi Kuno, dan bahasa yang digunakan orang di Timur Tengah zaman itu dalam rumpun Semitiknya. Inilah satu sebab mengapa bahasa Arab dipilih sebagai bahasa al-Quran. Pemilihan ini dijelaskan juga oleh Allah SWT dalam ayat yang bermaksud: "Dan jika Kami jadikan al-Quran itu suatu bacaan dalam bahasa selain bahasa Arab tentulah mereka mengatakan: 'Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?' Apakah (patut al-Quran) dalam bahasa asing sedang (rasul adalah orang) Arab? Katakanlah: 'Al-Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman'." (Surah Fussilat: 44)

Wallahu a'lam.