Thursday, June 12, 2008

Personaliti: Pakaian kanak-kanak ciri Islam jadi misi Anizah

Oleh Hasliza Hassan

CANTIK: Anizah bersama koleksi pakaian di kedainya di Butik Al Amin Kids, SACC Mall, Shah Alam.

Pemilik butik Al Amin Kids buka perniagaan penuhi tanggungjawab fardu kifayah jual pakaian tutup aurat

MELENTUR buluh biar dari rebungnya. Itulah yang cuba diterapkan pemilik butik Al Amin Kids, Anizah Zainudin, tatkala menceburkan diri dalam bidang perniagaan yang menyediakan koleksi pakaian kanak-kanak bercirikan Islam dan moden.

Walaupun awalnya idea memasarkan baju kanak-kanak bercirikan Islam disebabkan kesukaran yang dihadapi setiap kali mencari baju untuk empat anak perempuannya, tetapi lama-kelamaan timbul kesedaran untuk memenuhi tanggungjawab fardu kifayah.

Katanya, jika beliau menghadapi kesukaran mencari pakaian menutup aurat memenuhi cita rasa anaknya, sudah pasti ibu yang mempunyai anak perempuan yang inginkan pakaian cantik tetapi tidak melanggar batasan syariah berhadapan dengan masalah sama.

"Memang ada pakaian yang cantik untuk anak perempuan di pasaran tetapi seakan tidak lengkap. Sebabnya anak saya hendak pakai tudung, jadi mereka tidak mahu pakai baju lengan pendek. Jadi, hendak cari yang benar-benar menutup aurat, sukar.

"Setiap kali hari raya saya pasti berhadapan dengan masalah mencari baju untuk anak. Jika dapat pun satu saja dan saya perlu mencari tiga lagi. Nak tempah boleh tetapi harganya agak mahal," katanya pada pertemuan di Butik Al Amin Kids di SACC Mall Shah Alam.

Memiliki ijazah dalam bidang kejuruteraan elektrik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), Anizah bersyukur kerana niat memakai tudung lahir daripada anaknya sendiri tanpa sebarang desakan dan kerana itu katanya, beliau berusaha mencari pakaian sesuai untuk mereka.

Tidak menafikan ada pakaian yang bagi kanak-kanak bertudung tetapi potongan serta rekaannya tidak sesuai kerana kebanyakannya meniru gaya pemakaian orang dewasa, hanya saiz saja dikecilkan.

Sedangkan katanya, naluri kanak-kanak mereka teringin untuk kelihatan seperti rakan sebaya yang lain dan pada masa sama, mengekalkan niat murni memakai tudung bagi memenuhi tuntutan disyariatkan agama.

"Alhamdulillah, niat memakai tudung lahir daripada hati anak saya sendiri. Selalunya mereka memakai tudung saya tetapi nampak tidak comel apabila kanak-kanak memakai tudung orang dewasa. Jadi, saya mula memikirkan bagaimana hendak memenuhi keperluan mereka.

"Kebetulan, ada teman daripada sebuah majalah memberi jalan kepada kami untuk memulakan perniagaan dengan kerjasama pihak dari China. Saya dan suami mengambil kursus selama satu semester untuk belajar bahasa Mandarin bagi memudahkan urusan di sana nanti," katanya.

Beliau yang pernah berkhidmat sebagai Jurutera Elektrik di Jabatan Kerja Raya (JKR) selama tujuh tahun berkata, pada mulanya timbul rasa cuak untuk terbabit secara serius dalam bidang perniagaan pakaian kanak-kanak.

Bagaimanapun, memikirkan usaha itu bukan saja akan menyelesaikan masalah yang dihadapi malah, turut membantu ibu lain, beliau memberanikan diri dan pada 1 Julai tahun lalu, Butik Al Amin Kids memulakan operasi.

Anak kelahiran Kuala Selangor itu mengakui kini seronok kerana niat membimbing anak kecil menjaga batasan aurat seawal usia dua tahun mendapat sambutan daripada pelanggan yang sentiasa memberi sokongan serta dorongan.

Bakal menyambut ulang tahun butik yang akan melangkah usia satu tahun awal Julai nanti, beliau kini merancang mengembangkan koleksi pakaian kepada golongan remaja bagi memenuhi permintaan ibu bapa yang mementingkan penampilan anak gadis mereka.

Katanya, cabaran besar dihadapi ialah menghasilkan rekaan baju yang sesuai dengan gaya hidup remaja hari ini memandangkan dirinya tidak mempunyai asas dalam bidang rekaan dan tekstil.

Selain itu, beliau juga ingin memberi satu imej baru supaya gaya kanak-kanak bertudung di Malaysia dapat lari daripada imej tudung kanak-kanak Indonesia yang kian membanjiri pasaran tempatan.

Antara lain, beliau mula meninjau rekaan tudung dari Syria yang dilihatnya lebih sesuai untuk menampilkan gaya bertudung yang kemas kepada kanak-kanak serta penampilannya tidak jauh berbeza dengan gaya tudung biasa dipakai golongan wanita Malaysia.

"Ketika melancong ke Syria bersama keluarga, saya ditanya adakah kami berasal dari Indonesia kerana anak saya semua bertudung. Melalui pengalaman ini, saya mahu menukar persepsi hanya kanak-kanak Indonesia saja yang bertudung.

"Ini mungkin disebabkan potongan tudung mereka sudah terkenal. Kerana itu jika boleh saya mahu kanak-kanak di Malaysia mempunyai cara pemakaian tudung yang apabila dilihat orang luar, mereka tahu itu kanak-kanak Malaysia. Inilah cabaran bagi saya," katanya.

Menyentuh mengenai rahsia untuk menarik pelanggan, beliau berkata, selain kualiti Al Amin menawarkan harga berpatutan supaya jenama itu dapat dimiliki dan tergantung sebagai sebahagian koleksi pakaian kanak-kanak di negara ini.

Anizah berkata, pesanan Rasulullah SAW kepada orang Islam yang berniaga supaya tidak meletakkan keuntungan yang tinggi dan sentiasa jujur kepada pelanggan menjadi prinsipnya untuk terus kekal dalam bidang itu.

Beliau turut mengikut nasihat Rasulullah SAW supaya peniaga mengekalkan kualiti yang banyak supaya dapat menguasai pasaran dengan memastikan koleksi pakaian Al Amin sentiasa ada bagi memenuhi permintaan pelanggan.

Malah, beliau kini sibuk berbincang dengan beberapa pihak yang berminat menjadi stokis untuk membekalkan pakaian koleksi Al Amin kepada mereka yang ingin menjadi pengedar di luar Lembah Klang.

Melihat kepada kedudukan Al Amin yang semakin mendapat perhatian pelanggan, Anizah mengakui tidak menyangka mampu merealisasikan cita-cita membantu ibu bapa hari ini yang berusaha menerapkan nilai Islam dalam kehidupan anak mereka.

Katanya, selain pegangan akidah yang teguh, pembentukan identiti remaja dapat dibentuk melalui pakaian kerana pakaian boleh menjadi perisai iman apatah lagi jika cara berpakaian menurut syariat sudah dimulakan sejak dari kecil lagi.

"Pernah orang melihat anak saya bertudung berkata, jangan kecil saja bertudung tetapi besar nanti buka. Saya yakin dengan didikan yang betul serta pengawasan daripada kecil, penampilan ini akan berkekalan hingga mereka dewasa.

"Harapan saya, usaha ini dapat menjadi asas dakwah yang baik terutama apabila melihat pakaian remaja hari ini yang agak membimbangkan dan pada masa sama, ibu bapa sukar mencari pakaian sesuai cita rasa anak remaja mereka.

"Mungkin koleksi remaja Al Amin bercirikan Islam dan moden yang sedang dirancang dapat membantu ibu bapa dan remaja membentuk identiti Muslimah moden," katanya.

PROFIL

Anizah Zainudin

Tarikh lahir: 27 Disember 1974

Tempat lahir: Kuala Selangor

Pendidikan: Ijazah sarjana muda Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Mara (UiTM)

Suami: Nasaruddin Abu Bakar

Anak: Nur Amira, 9 Nur Aisyah, 7 Nur Huda, 6 Nur Husna, 4

2 comments:

ushaservicesonline@gmail.com said...

Do you need a Loan?
Are you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans at low interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only.
Whats-app +918256953815
ushaservicesonline@gmail.com
Please, do provide us with the Following information if interested.

1) Full Name:………
2) Gender:………
3) Loan Amount Needed:………
4) Loan Duration:………
5) Country:………
6) Home Address:………
7) Mobile Number:………
8)Monthly Income:…………………
9)Occupation:………………………
)Which site did you here about us…………………

Thanks and Best Regards.
ushaservicesonline@gmail.com
+918256953815

ushaservicesonline@gmail.com said...

Adakah anda memerlukan Pinjaman?
Adakah anda sedang mencari Kewangan?
Adakah anda sedang mencari Pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
Saya rasa anda telah datang ke tempat yang betul.
Kami menawarkan Pinjaman pada kadar faedah yang rendah.
Orang yang berminat sila hubungi kami di
Untuk maklum balas segera kepada permohonan anda, Sila
balas e-mel di bawah ini sahaja.
Whats-app +918256953815
ushaservicesonline@gmail.com
Sila, berikan kami maklumat berikut jika berminat.

1) Nama Penuh: ………
2) Jantina: ………
3) Amaun Pinjaman Diperlukan:………
4) Tempoh Pinjaman:………
5) Negara:………
6) Alamat Rumah:………
7) Nombor Telefon Bimbit:………
8)Pendapatan Bulanan: ………………………
9) Pekerjaan: ………………………
)Tapak manakah yang anda lakukan di sini tentang kami…………………

Terima kasih dan salam mesra.
ushaservicesonline@gmail.com
+918256953815