Wednesday, June 25, 2008

Iqra: Keistimewaan Khadijah di sisi Rasulullah

Judul: Khadijah Cinta Abadi Kekasih Nabi
Penulis: Dr Muhammad Abduh Yamani
Penerbit: PTS Islamika PTS Publications and Distributors Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM36 (Semenanjung Malaysia), RM39 (Sabah/Sarawak)

KHADIJAH binti Khuwailid adalah perempuan yang layak mendapat apresiasi mulia daripada Muslim dan Muslimah terhadap apa yang dipersembahkan kepada Nabi Muhammad SAW. Beliau adalah Ummul Mukminin pertama yang berdiri di samping Nabi Muhammad SAW, menyokong, membimbing dan menyerahkan segala dimiliki bagi membantu perjuangan Baginda.

Wanita mulia ini tabah mendampingi Rasulullah SAW menghadapi seksaan dan kezaliman kaum Quraisy. Beliau mendampingi Rasulullah dan turut berasakan penderitaan akibat pemulauan dilancarkan kaum Quraisy.

Istimewanya Khadijah dapat dihayati melalui sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Allah tidak memberikan pengganti untukku yang lebih baik daripada Khadijah. Dia percaya kepadaku di kala orang lain mengingkariku, dia membenarkanku di kala orang lain mendustakanku, dia menyerahkan hartanya kepadaku di kala orang lain menghalangiku dan Allah mengurniakan keturunan melalui rahimnya kala aku tidak dapat daripada perempuan lain (isteri-isteriku)."

Buku Khadijah Cinta Abadi Kekasih Nabi hasil karya Dr Muhammad Abduh Yamani menceritakan kisah hidup Khadijah, sejarah pancaran sinar kemuliaan bagi wanita mulia dan istimewa dalam hidup Rasulullah SAW.

Wanita pertama memeluk Islam itu dianugerahi Allah reputasi harum, perjalanan hidup istimewa, kecerdasan intelektual dan semangat tinggi. Beliau adalah insan pertama membenarkan, memperteguhkan dan mendampingi Rasulullah SAW.

Bab pertama buku berkulit keras dengan gambar sekuntum mawar kuning itu mengajak pembaca mengenali wanita agung ini secara selayang pandang sebelum diikuti dengan bab yang memberi jawapan kepada persoalan kenapa Khadijah yang dipilih menjadi pasangan Nabi Muhammad.

Mengapa Nabi Muhammad SAW memilih Khadijah yang jauh lebih tua daripada Baginda turut diceritakan kerana masih ada yang tertanya dengan niat baik dan tidak kurang cuba menimbulkan persepsi negatif.

Malah, orientalis yang bencikan Islam mengatakan alasan Rasulullah SAW memilih Khadijah kerana Baginda ingin mengaut harta dimiliki wanita hartawan itu. Perkara itu dibidas Dr Muhammad yang mematikan tanggapan bahawa harta bukan sebab Rasulullah SAW berkahwin dengan Khadijah.

Walaupun Khadijah adalah nama hebat dalam sejarah umat Islam, namun masih banyak yang belum diketahui mengenainya kecuali kedudukannya sebagai isteri pertama Rasulullah SAW. Sebagai wanita biasa hidup senang, Khadijah ikhlas meninggalkan keselesaan demi berdiri teguh di sisi suami baik semasa suka mahupun di saat getir.

Beliau reda dengan ketetapan Allah dan itulah kedudukan Khadijah, kedudukan di sisi Allah dan Rasulullah SAW yang tidak dapat dimiliki perempuan lain.

Hakikatnya, banyak lagi kisah menarik yang boleh menjadi inspirasi kepada wanita Islam hari ini terutama keimanan kepada Allah dan kepercayaan kepada Rasul-Nya selain kekuatan hati sebagai ibu dan wanita apabila berhadapan dugaan dunia.

Bagi isteri hari ini, pastinya berharap cinta yang suami mereka seperti cinta Rasulullah SAW terhadap Khadijah, tokoh wanita yang bertempat di hati Baginda. Rasulullah SAW memulihara cintanya kerana itulah Baginda sentiasa menyebut di hadapan semua isterinya.

Tahun kematian Khadijah dikenal sebagai tahun kesedihan dan pada tahun itu juga bapa saudara yang banyak membela Baginda SAW, Abu Talib, meninggal dunia.

No comments: