Friday, June 20, 2008

Koloni semut beri pengajaran wujud masyarakat bersatu padu

SUATU kenyataan menakjubkan apabila menyaksikan ribuan semut tanpa mengguna tutur kata yang dapat didengari serta difahami manusia begitu teratur dan tersusun dalam menyempurnakan tugasnya.

Semut menggunakan isyarat seni tanpa bahasa untuk saling mengerti dan memahami. Dalam masyarakat semut sebenarnya, ada kesepakatan seni serta bererti iaitu kesepakatan, kerjasama, gotong-royong yang memudahkan usaha pembangunan masyarakat semut yang aktif dan padu.

Kesepakatan, bergotong royong, bantu membantu di kalangan masyarakat semut sebenarnya jika dipupuk dan distruktur dengan hati-hati di kalangan manusia secara positif, sihat dan membina boleh memudah serta melipatgandakan usaha pembangunan.

Tambahan usaha itu dituntut Islam yang mementingkan wujudnya persatuan kukuh hingga menjadi kuat seluruh masyarakat. Bijak pandai pernah berkata, “Ingatlah bahawa lautan itu berasal dari setitis air, sedang gunung berasal dari segenggam tanah ketahuilah pula bahawa kekuasaan dan pertolongan Allah itu akan datang dengan adanya kerjasama, persatuan, tolong-menolong dan kasih-sayang.”

Pepatah lama juga ada berkata, bersatu teguh bercerai roboh. Allah berfirman yang bermaksud: “Tolong-menolonglah kamu dalam membuat kebaikan dan ketakwaan dan janganlah tolong-menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan.” (Surah al-Maidah, ayat 2).

Tidak mungkin hati akan terpaut, mustahil jiwa akan bersatu jika dalam diri masih ada penyakit kotor dan dengki. Islam sebenarnya menghimpun seluruh umat dalam satu keyakinan, iktikad, ibadat, syariat, tujuan malah satu dalam segala-galanya.

Firman Allah yang bermaksud: “Jangan kamu bercerai-berai sebab kamu akan lemah dan lenyap kekuatan itu.” (Surah al-Anfal, ayat 46)

Hilang kekuatan menyebabkan kelemahan di kalangan umat yang akhirnya menuju kepada kerosakan, kemusnahan dan kebinasaan. Islam dengan tegas menyatakan pendirian terhadap golongan pemecah persatuan ini.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang memecah-belahkan agamanya dan mereka adalah golongan yang berlainan, maka engkau Muhammad tidak boleh masuk dalam salah satu daripada golongan mereka itu.” (Surah al-An’am, ayat 159)

Firman Allah lagi yang bermaksud: “Jangan kamu semua termasuk golongan kamu Musyrikin yakni daripada golongan orang yang memecah belah agamanya dan mereka adalah golongan yang berlainan. Setiap golongan itu senang dengan pendirian yang ada di pihak mereka itu.” (Surah al-Rum, ayat 32).

Perselisihan dan pertelagahan jika dibiarkan berterusan akan melemah dan menghancurkan umat. Justeru, sebagai umat yang bertanggungjawab wajib segera mendamai perselisihan dan pertelagahan supaya tali persaudaraan kembali kuat dan kukuh.

Pernah diriwayatkan daripada Abu Darda, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sukakah kamu saya beritahu sesuatu pahala yang lebih utama daripada puasa, solat dan bersedekah? Iaitu mendamaikan antara dua puak yang sedang berselisih, sebab rosaknya perdamaian itulah yang akan menghancurkan.”

Justeru, setiap tutur kata dan tingkah laku yang hendak dibuat harus difikir dengan matang, tenang supaya sesuatu tindakan tidak menimbulkan perasaan kecil hati yang boleh mencetus perbalahan serta perpecahan.

Hukama pernah berpesan dan berkata, “Bersatulah menegakkan yang makruf kerana di situlah letaknya kebahagiaan dalam persaudaraan. Hati yang mencintai Allah tidak mudah dipecah-belah.”

Hayati firman Allah yang bermaksud: “Hai orang beriman, janganlah sesuatu golongan itu menghina golongan lain, sebab barangkali golongan yang dihina itu sebenarnya lebih baik daripada yang menghinakan. Jangan pula wanita itu menghinakan wanita lain sebab barangkali wanita yang dihina itu lebih baik daripada wanita yang menghina. Jangan pula kamu menodai dirimu sendiri dan jangan pula gelar-menggelar dengan gelaran buruk. Seburuk-buruk nama ialah berlaku fasik sesudah beriman. Barang siapa yang tidak mahu bertaubat mereka itulah orang yang menganiaya.” (Surah al-Hujurat, ayat 11).

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad

No comments: