Monday, June 23, 2008

Perubahan jiwa, minda asas kemajuan ummah

Oleh Dr Mohd Rumaizuddin Ghazali

ISLAM agama yang progresif, berdaya saing serta memberi sumbangan besar kepada peradaban manusia. Malaysia adalah negara Islam yang sedang membangun dan mendapat perhatian dunia. Oleh itu, Malaysia berusaha gigih ke arah mewujudkan masyarakat maju berorientasikan pembangunan Islam.

Pembangunan mempunyai makna yang berbeza mengikut persepsi setiap orang. Namun, satu makna yang diterima umum ialah perubahan. Dalam Kamus Dewan, pembangunan diertikan sebagai proses membangun untuk mencapai kemajuan, usaha atau kegiatan untuk kemajuan dan perkembangan.

Menurut perspektif Islam, ada perkara yang tetap dan tidak berubah dan ada perkara boleh diubah. Oleh itu, pembangunan Islam merujuk kepada aspek peningkatan dan kemajuan umat Islam dari segi budaya serta sikap mereka terhadap agama atau isu dibincangkan.

Pembangunan dalam Islam meliputi bidang sosioekonomi, politik, pentadbiran atau budaya adalah satu sistem yang menyeluruh, berpadu, seimbang antara fizikal dan spiritual. Pembangunan juga diertikan sebagai apabila ilmu itu menjadi budaya.

Kenyataan itu bermaksud bahawa sesuatu bangsa akan mencapai kadar pembangunan yang tinggi apabila ilmu pengetahuan segala lapangan termasuk pembangunan, menggambarkan budaya dan warisan dalam bentuk yang asli.

Pembangunan merujuk kepada perubahan ilmu sehingga ia menjadi budaya. Ia juga merujuk kepada perubahan daripada satu keadaan kepada keadaan lebih baik, peningkatan kualiti hidup dan pembaharuan dalam kemajuan hidup.

Pembangunan adalah satu proses untuk menyusun sesebuah masyarakat atau negara ke arah memaju dan meningkatkan kualiti hidup manusia pada peringkat individu dan masyarakat. Dalam amalan pengurusan moden, kepemimpinan teguh dan budaya yang kukuh menghasilkan kecemerlangan.

Asas perubahan paling penting dalam memajukan sesuatu masyarakat adalah perubahan jiwa dan minda. Sememangnya perubahan jiwa sesuatu yang sukar. Adalah mudah untuk menukar gurun Sahara menjadi padang hijau, tetapi tidak jiwa manusia kerana ia memerlukan hikmah dan sabar.

Perubahan jiwa dan minda sebagai asas pemerkasaan dapat ditafsirkan sebagai perubahan budaya, terutama budaya dalam erti kata nilai hidup. Perubahan sosial itu berlaku apabila berlakunya perubahan budaya.

Dimaksudkan dengan budaya ialah penjelmaan nilai yang mampu menjadi wahana kebangkitan bangsa. Nilai dalam hal ini merujuk kepada hal yang dianggap penting oleh sesebuah masyarakat, diterima, dikongsi dan dihayati secara kolektif oleh seluruh warganya.

Ia merangkumi nilai ilmu, akhlak, ekonomi, kuasa, seni dan lain-lain yang disusun menurut urutan keutamaan. Oleh itu, pembangunan dalam Islam adalah keupayaan bersama meningkatkan kesejahteraan masyarakat keseluruhannya sama ada di dunia mahupun akhirat dalam satu proses yang harmonis dan dinamis.

Fokus utama pembangunan dalam Islam adalah pembangunan insaniah. Pembangunan Islam mempunyai dua tahap iaitu peringkat kerohanian seperti pembangunan yang mengarah kepada kesucian akal dan jiwa.

Tahap kedua, peringkat pembangunan fizikal dan kedua-dua peringkat mestilah seimbang. Pembangunan juga diertikan pencapaian sesuatu bentuk taraf kehidupan secara berperingkat membabitkan perubahan struktur keluaran negara, institusi, adat dan kebudayaan masyarakat.

Bentuk pembangunan Islam berbeza dengan pembangunan barat. Bentuk pembangunan Islam menjurus kepada pembinaan manusia itu sendiri, seimbang antara jasmani, akal, emosi dan rohani.

Antara bentuk pembangunan Islam ialah:

Pembangunan jasmani atau fizikal merangkumi pembangunan aspek diperlukan jasad manusia iaitu makan, minum, tempat tinggal, peralatan, kesihatan, alat komunikasi, pengangkutan dan sebagainya.

Pembangunan aspek rohani merangkumi pembangunan mental, jiwa, sikap dan emosi dalam diri manusia.

Pembangunan mental bermaksud mengisinya dengan ilmu pengetahuan bermanfaat kepada diri, manusia dan alam seluruhnya.

Pembangunan jiwa bermaksud menanamkan rasa keimanan kepada Allah, malaikat, rasul, kitab, hari akhirat, qada dan qadar.

Pembangunan sikap bermaksud mengasuh diri manusia dengan sikap positif dan membina serta mengikis sikap negatif.

Pembangunan emosi bermaksud menjadikan manusia seorang yang matang dan mampu mengawal diri berasaskan ilmu dan pengalaman dalam menghadapi satu-satu kejadian atau peristiwa.

Falsafah pembangunan Islam menekankan aspek tauhid iaitu mengesakan Allah yang membezakan falsafah pembangunan Islam dengan falsafah pembangunan Barat. Falsafah pembangunan Islam berteraskan kepada prinsip berikut iaitu tauhid, khalifah dan kejayaan.

Pada dasarnya. pembangunan Islam akan mantap apabila ia bertepatan dengan pemikiran Islam yang sebenar. Hal ini kerana ibadat, pemikiran dan pekerjaan yang betul akan melahirkan individu yang dapat memberi sumbangan kepada pembangunan Islam.

Oleh itu, aktiviti pembangunan dalam Islam hendaklah dijadikan sebagai ibadat yang menjadi pendorong kepada teras pembangunan Islam. Dalam mencapai pekerjaan yang dianggap ibadat ia haruslah niat kerana Allah, tidak melanggar syariat, pelaksanaannya mengikut syariat, hasilnya juga tidak bercanggah dan segala usaha itu tidak melalaikan daripada melaksanakan ibadat asas.

Pembangunan Islam membawa manusia mendekatkan diri kepada Tuhannya dan menghayati nilai Islam dalam kehidupan mereka. Ini berbeza dengan pembangunan sekular yang hanya mementingkan aspek ekonomi, pembangunan fizikal dan hanya mencari keuntungan duniawi semata-mata.

Fungsi utama Islam ialah untuk memimpin pembangunan manusia mengikut perspektif yang betul dan ke arah yang sebaiknya. Ia menyentuh semua aspek pembangunan ekonomi, tetapi dalam rangka pembangunan kemanusiaan secara seluruh.

Pembangunan Islam merujuk kepada pembangunan manusia dan ia penting kerana pembangunan manusia daripada perspektif yang betul akan menyebabkan kepada pembinaan manusiawi yang mantap.

No comments: