Monday, September 1, 2008

Hindari prejudis berbuka puasa di masjid


Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz


Tradisi bertukar juadah erat persaudaraan bentuk ummah utama ibadat khusus

SALAM Ramadan Peringkat Kebangsaan 1429 Hijrah bertujuan menggalakkan perancangan menyeluruh dan berkesan aktiviti sepanjang bulan mulia ini supaya roh Ramadan dapat dinikmati keseluruhannya. Ikuti wawancara wartawan HASLIZA HASSAN dengan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz yang mengulas lanjut mengenai program berkenaan.

APA matlamat program Salam Ramadan Peringkat Kebangsaan 1429 Hijrah dan apakah konsep program ini?

Apabila menjelang Ramadan, menjadi tradisi atau sunnah, Rasulullah SAW akan mengumpulkan sahabat dan menyampaikan perutusan sempena ketibaan Ramadan untuk membangkitkan keghairahan serta persediaan dari segi mental dan fizikal. Ramadan bulan istimewa dan tidak sewajarnya dilayan seperti bulan biasa. Oleh itu, Rasulullah SAW meletakkan asas tradisi itu supaya kedatangan Ramadan disambut dengan perancangan teliti untuk menikmati segala keistimewaan terkandung pada bulan mulia ini. Berdasarkan semangat itu, kita mengumpulkan orang yang bertanggungjawab dalam pengurusan masjid dan hal ehwal Islam pada majlis pelancaran Program Wakaf al-Quran dan Salam Ramadan Peringkat Kebangsaan 1429 Hijrah yang dilancarkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 28 Ogos lalu supaya mereka dapat merancang aktiviti menjelang ketibaan Ramadan. Kita tidak mahu apabila Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengumumkan tarikh mula puasa, barulah semua kelam kabut untuk merancang kerana dari segi teorinya persediaan menyambut Ramadan ini bermula dari awal Rejab dan Syaaban, iaitu bulan untuk panaskan badan, berlatih berpuasa dengan melaksanakan puasa sunat. Pelbagai acara sudah kita rancang sebagai pengisian program Salam Ramadan Peringkat Kebangsaan 1429 Hijrah ini antaranya majlis pertemuan dan berbuka puasa ulama dan cendikiawan bersama Perdana Menteri pada majlis Pertemuan Ulama dan Umara. Tujuannya untuk menyampaikan mesej bahawa kekuatan negara mesti ditunjangi kesepaduan kelompok ulama, cendekiawan, pemikir dengan pihak pemerintah yang akan diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan esok bersamaan 2 Ramadan 1429 hijrah.

Itu dari aspek pemerintah dan pengurusan hal ehwal Islam. Bagaimana pula dengan masyarakat umum kerana pastinya mereka juga sewajarnya menyambut Salam Ramadan ini?

Memang kita sudah rancang pelbagai program pengisian sepanjang Ramadan ini seperti rakaman program Forum Perdana pada 10 Ramadan di Putrajaya sebagai tanda tamat sepuluh Ramadan yang pertama dan masuk 10 kedua. Aktiviti lain ialah program di tiga masjid utama iaitu Masjid Negara, Masjid Putra dan Masjid Wilayah Persekutuan, iaitu kuliah Zuhur, tadarus al-Quran, ceramah motivasi dan qiamullail untuk pelajar yang akan menghadapi peperiksaan sebagai persediaan rohani mereka. Kemuncak program Salam Ramadan ialah majlis memperingati turunnya al-Quran pada 16 September iaitu malam 17 Ramadan di Masjid Negara. Pengisian utama ialah pelancaran kitab Tafsir Pedoman Muttaqin hasil karya Dr Abdul Hayy Abdul Shukor, salah seorang ahli jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan yang diterbitkan Jakim. Tafsir ini ditashihkan (disemak) oleh satu pasukan pakar dipengerusikan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin bersama anggota keanggotaan terdiri daripada pakar tafsir universiti tempatan dan pakar bahasa. Jakim juga menyediakan program untuk siaran televisyen antaranya siaran langsung solat tarawih dari Masjidil Haram dan rancangan bual bicara Ramadanku Kali Ini. Tidak ketinggalan, penyampaian sumbangan kepada pesakit di hospital selain menggalakkan aktiviti pameran serta jualan buku pada setiap Jumaat sepanjang Ramadan di tiga masjid utama.

Program ini adalah peringkat kebangsaan. Adakah ini bermakna seluruh negara mengikut model ini atau pelaksanaannya di tiga masjid utama ini saja?

Dari segi pengisian kita harap ia dapat dijadikan model oleh pihak berkuasa agama negeri khususnya masjid utama setiap negeri. Surau pun kita galakkan juga kerana sepanjang Ramadan kita tetap meneruskan program dakwah. Malah, Jakim melalui laman web menyediakan maklumat mengenai Ramadan yang dinamakan Syukur Ramadan sebagai panduan kepada orang ramai.

Pada pendapat Datuk, apakah tradisi menyambut Ramadan yang tidak bercanggah dengan syariat yang makin dilupakan masyarakat hari ini?

Saya nampak ini kelebihan kreativiti ulama terdahulu menterjemahkan amalan sunat sehingga menyerap menjadi satu budaya seperti budaya bertukar kuih. Yang ini selalu jadi bahan omokan dan diburukkan lagi oleh keterlanjuran segelintir orang yang melihat ia sebagai satu pembaziran. Kononnya kenapa buat kuih berlebih-lebih sehingga sekarang ini langsung tidak buat dan akhirnya tidak dihadiahkan. Ini saya rasa, kita terlalu ekstrem sedangkan apa yang digalakkan ulama terdahulu ialah saling hadiah menghadiah. Orang yang berkemampuan akan buat lebih dan beri kepada saudara yang patut dapat untuk menikmati sama nikmat yang dia peroleh. Dia nak orang lain kongsi lebih-lebih lagi orang yang kurang mampu. Ini cara halus dan tertibnya kita hendak membantu orang. Satu tradisi saya ingat lagi, apabila petang akan ada seorang yang junjung talam pergi dari rumah ke rumah dan tuan rumah akan sumbang apa kuih yang dia buat hari itu. Talam itu dibawa ke surau atau masjid untuk mereka yang ingin berbuka dan solat berjemaah di masjid. Diharapkan Ramadan kali ini diserikan dengan budaya hadiah menghadiah supaya sama-sama dapat berkongsi rezeki yang diperoleh.

Mungkin ada amalan yang sepatutnya disemarakkan pada Ramadan ini tetapi tidak dilaksanakan masyarakat dan apakah sebabnya?

Sebenarnya yang berbuka puasa di masjid terdiri daripada pelbagai kategori ahli masyarakat. Ada yang kaya, pertengahan dan miskin. Mungkin yang kaya datang bukan hendak berbuka sangat tetapi ingin berjemaah. Tetapi disebabkan prejudis keterlaluan, kita ketinggalan sunnah yang dituntut. Banyak negara di Asia Barat menjadikan membawa keluarga berbuka puasa di masjid sebagai satu budaya. Mereka tidak rasa dihina berbuka puasa di masjid. Tetapi kita di sini jika berbuka puasa di masjid orang kata nak makan percuma. Ini prejudis, sedangkan hikmah yang dituntut sunnah supaya beri makan pada orang. Jelas tafsiran serta pemahaman hadis itu pelbagai. Di Masjidilharam. Masjid Nabawi dan masjid di London, hujung minggu pada Ramadan berbuka puasa di masjid macam satu pesta. Ahli keluarga datang berbuka puasa di masjid dengan bekalan tamar saja sebab makanan untuk berbuka ada disediakan. Sebenarnya yang disediakan di masjid adalah hasil sumbangan ahli jemaah juga. Itulah masalah kekangan budaya dan prejudis hingga orang malu untuk berbuka puasa di masjid. Sebabnya kita kata itu untuk pekerja kontrak Bangladesh, Myanmar dan sebagainya. Ini prejudis yang keterlaluan hingga orang malu untuk berbuka puasa di masjid. Saya syorkan pemimpin dan pembesar jangan malu bawa anak dan keluarga berbuka di masjid. Paling tidak tiga atau empat kali pada Ramadan ini.

Nasihat Datuk kepada umat Islam dalam meraikan Ramadan yang mulia ini dan harapan Datuk untuk program Salam Ramadan?

Kadang-kadang jadi fitnah apabila kita dilekakan dengan jamuan berkualiti tinggi hingga acara yang tidak perlu menyebabkan perkara lebih penting tertinggal seperti solat tarawih kerana sibuk dengan makan yang ambil masa berjam-jam. Atau terlalu sibuk menghadiri majlis berbuka hingga tergadai solat tarawih, apa maknanya. Kita bukan menghalang mengadakan majlis berbuka puasa tetapi perlu ada keseimbangan agenda mana yang lebih penting kerana berbuka bersama ini untuk mengeratkan silaturahim, berbakti kepada orang kurang berkeupayaan dan untuk solat bersama. Oleh itu, jangan diberikan tumpuan lebih dengan mengabaikan yang lain. Nak anjurkan program biarlah ditamatkan dengan solat tarawih. Mengenai Salam Ramadan ini, biarlah pengisiannya diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan oleh setiap masjid dan surau di seluruh negara. Lagi satu, Ramadan mendidik hati dan besarlah harapan jika selepas Ramadan nanti, senario yang berlaku sebelum Ramadan akan berubah. Jika tidak, pengisian Ramadan tidak mencapai matlamatnya.

No comments: