Wednesday, September 24, 2008

Sahabat YaPEIM tingkat usaha beramal jariah

Oleh Penulis Khas YaPEIM

ALHAMDULILLAH, selamat berjumpa lagi dalam Ruangan Bersama YaPEIM yang dianjurkan dengan kerjasama Berita Harian. Terlebih dulu kepada semua muslimin dan muslimat, YaPEIM mengucapkan Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Aidilfitri. Mudah-mudahan, Ramadan tahun ini lebih baik daripada sebelumnya.

Pelbagai perkembangan memberangsangkan sudah dan sedang berlaku di YaPEIM. Semuanya berkat bantuan Allah serta sokongan dan dokongan muslimin dan muslimat di seluruh negara yang sentiasa bersama YaPEIM bagi membantu meningkatkan taraf sosioekonomi ummah di negara ini.

Antaranya, penubuhan Majlis Pemuafakatan Sahabat YaPEIM (Sahabat YaPEIM) yang membabitkan kira-kira 300,000 keahlian. Sahabat YaPEIM adalah daripada Rakan Kongsi YaPEIM (penyumbang tetap Skim Amal Jariah YaPEIM); Panel Perunding /Forum Pengurusan Islami (pakar, pemikir dan tokoh dalam bidang berkaitan); Kelab Maya Sahabat Ar-Rahnu (Peserta Ar-Rahnu YaPEIM yang terbabit secara langsung dalam bidang perniagaan); Kelab Pengurusan Muda Islam (golongan muda yang berminat dengan Pengurusan Islami).

Tidak ketinggalan, Kelab Santun (peserta Skim Anugerah Kecemerlangan Anak/Yatim Miskin Nasional); Sahabat Skim Khairat (penerima manfaat Skim Khairat dalam bidang perniagaan); kelompok melalui program/skim lain; jabatan/agensi kerajaan serta wakil media yang bertanggungjawab terhadap program pembangunan sosioekonomi.

Sahabat YaPEIM dilancarkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada 4 Ogos lalu di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur. Hadir sama, Ketua Pengarah YaPEIM, Dr Abd Malek Awang Kechil.

Sahabat YaPEIM menjadi ruang bagi YaPEIM memaklumkan perkembangan semasa, terkini dan perancangan masa depan institusi dalam rangka untuk mewujudkan kesatuan fikiran dan tindakan kepada semua kelompok terbabit.

Menjadi harapan YaPEIM supaya Sahabat YaPEIM akan merapatkan saf kepelbagaian kelompok sedia ada serta melahirkan pasukan yang mempunyai persefahaman tinggi dan saling melengkapi bagi merealisasikan misi besar YaPEIM – Membangun Ummah Melalui Budaya Beramal Jariah.

Ini selaras firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berperang untuk membela agama-Nya dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh." (Surah as-Saff, ayat 4)

Bersempena itu juga, YaPEIM melancarkan Skim Sumbangan Amal Jariah melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) sebagai saluran mudah kepada pelbagai lapisan masyarakat untuk memberi sumbangan bagi Program Amal Jariah YaPEIM.

Skim baru dengan kerjasama syarikat telekomunikasi itu membantu memantapkan lagi penyediaan saluran beramal jariah menerusi YaPEIM selaras dengan kedudukannya sebagai institusi amal jariah utama di negara ini.

YaPEIM berharap rakyat Malaysia menyambut baik skim SMS ini dan bersama menyumbang bagi membantu meningkatkan taraf sosioekonomi golongan yang memerlukan di negara kita.

Pengguna hanya perlu mendail AJ1 atau AJ2 atau AJ3 atau AJ4 atau AJ5 dan hantarkan ke nombor 32728. Sebarang pertanyaan sila hubungi hotline YaPEIM 1 300 88 1006.

Di samping itu, YaPEIM turut melancarkan Kad Privilege YaPEIM untuk Sahabat YaPEIM yang memberi pelbagai kelebihan termasuk khairat kematian, diskaun rawatan perubatan dan kesihatan, membeli-belah dan pelancongan.

Ahmad Zahid menyifatkan kemudahan baru diperkenalkan YaPEIM bakal menggalakkan lagi penyertaan kelompok masyarakat dalam program serta skim anjuran YaPEIM dan menjadi satu lagi pencapaian produk anjuran YaPEIM.

Daripada sudut pengurusan, pendekatan YaPEIM ini boleh disifatkan sebagai usaha mesra pengguna yang bakal mendekatkan lagi YaPEIM dengan 300,000 Sahabat YaPEIM serta kumpulan sasar yang bakal menjadi Sahabat YaPEIM.

Memetik kata-kata Mahatma Ghandi:

Seperti kata-kata tokoh pengurusan: "Pelanggan adalah raja dan kita memerlukan mereka bukan mereka yang memerlukan kita."

Sementara itu, penulis buku Berani Gagal, Billie Lim berkata: "Untuk mengekalkan hubungan pelanggan ialah dengan memberikan keistimewaan kepada mereka."

Insya-Allah, mudah-mudahan Ramadan al-Mubarak ini menjadi madrasah terbaik untuk kita bermuhasabah diri ke arah mewujudkan umat lebih kuat dan mantap pada masa depan.

No comments: