Saturday, September 13, 2008

Sikap tamak Bani Israel terbongkar

SELEPAS terselamat daripada ancaman Firaun, perjalanan Nabi Musa dan Bani Israel masih jauh dan berliku. Selepas menyeberangi laut terbelah, Nabi Musa dan Bani Israel meneruskan perjalanan di Semenanjung Sinai.

Mereka singgah di kawasan berhampiran Bukit Tur. Nabi Musa dan Bani Israel singgah di hamam (tempat mandi) untuk menyucikan diri sebelum meneruskan perjalanan ke Palestin. Hammam itu kini dikenali sebagai Hammam Musa.

Di sana, Allah memerintahkan Nabi Musa mencampakkan pokok ke dalam sumber air itu supaya ia boleh diminum. Nabi Musa sempat membersihkan dirinya ketika berada di kawasan itu selama tiga hari sebelum meneruskan perjalanan ke bumi Syam.

Pada saat genting merentasi bumi Sinai yang tandus, Bani Israel masih tergamak meminta makanan yang enak demi memenuhi desakan nafsu keterlaluan. Permintaan Bani Israel kepada Nabi Musa mendedahkan sikap sebenar mereka yang tamak dan enggan bersyukur.

Perbuatan Bani Israel itu mengecewakan Nabi Musa tetapi Allah yang Maha Pemurah memperkenankan permintaan mereka dengan menurunkan makanan istimewa bernama manna dan salwa. Selain itu, Allah juga menaungi Nabi Musa dan Bani Israel dengan awan dari panas terik matahari di padang pasir Sinai.

Selepas 90 hari peristiwa laut terbelah, Nabi Musa dan Bani Israel sampai di Wadil Muqaddas dan ketika sampai di sana, Allah memerintahkan Nabi Musa berpuasa selama 40 hari untuk menerima kitab Taurat di Jabal Musa.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan kami telah janjikan masa kepada Musa untuk memberikan Taurat selama 30 malam, serta kami genapkan jumlahnya dengan 10 malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah ditentukan oleh Tuhannya 40 malam." (Surah al-A'raaf, ayat 142)

Apabila sempurna puasa Nabi Musa, Baginda mendaki bukit itu untuk menerima syariat Allah.

Ketika Bani Israel meminta air daripada Nabi Musa kerana kehausan, Baginda memukul batu dengan tongkatnya. Daripada batu itu keluar 12 mata air untuk 12 kabilah Bani Israel.

Benarkah peristiwa itu berlaku? Semua terungkap pada episod 14 Al-Risaalah 2 Musa Kalimullah kerana ia tidak bercanggah dengan al-Quran seperti dijelaskan ayat 160, surah al-A'raf yang bermaksud: "Ketika kaumnya meminta air kepadanya, maka pukullah batu itu dengan tongkatmu wahai Musa, maka terpancarlah 12 mata air tiap-tiap golongan antara mereka mengetahui tempat minum masing-masing."

Kewujudan 12 mata air daripada batu antara mukjizat tongkat Nabi Musa selain membelah laut dan menjadi ular. Baginda kemudian meneruskan pendakian untuk menerima kitab Taurat dan untuk mengetahui kesinambungan kisah Nabi Musa, ikuti Al-Risaalah 2 Musa Kalimullah.

No comments: