Saturday, September 27, 2008

Mukjizat bantu Nabi Ilyasa', Zulkifli kembalikan akidah umat

Oleh Hasliza Hassan

PROGRAM Al-Risaalah 2 Musa Kalimullah meneruskan kembara dengan menyingkap kisah dua lagi nabi iaitu Nabi Ilyasa’ dan Zulkifli. Kehidupan Nabi Ilyasa’ amat ringkas. Baginda suka memakai pakaian biasa, bertongkat dan memiliki pembantu bernama Jihza yang setiap masa bersama dan menguruskan keperluan Baginda.

Ketika Nabi Ilyasa’ mengembara untuk menziarah makam Nabi Ayub, iblis menyesatkan Baginda dan hasrat menziarahi makam itu tidak kesampaian.

Ketika memimpin kaumnya, Nabi Ilyasa’ diberi Allah pelbagai mukjizat. Selepas pulang dari Timur Jordan melihat Nabi Ilyias diangkat Allah ke langit, Baginda mendiami Jericho seketika. Penduduk mengadu sumber air mereka rosak, berbau dan tidak boleh diminum.

Nabi Ilyasa’ berdoa kepada Allah dan selepas itu mencampakkan beberapa ketul garam ke dalam mata air. Berkat mukjizat Baginda, mata air itu menjadi bersih dan kembali tawar sesuai untuk diminum.

Nabi Ilyasa’ meninggalkan Jericho menuju ke Baitul Ilah. Penduduk di sana menyembah berhala menyuruh anak mereka mengejek Nabi Ilyasa’ dengan memanggil Baginda, si Botak. Ketika itu keluar dua binatang buas dari hutan berhampiran lalu menerkam kanak-kanak itu hingga membawa maut.

Sejak itu, penduduk kampung menghormati Nabi Ilyasa’ dan tidak lagi mengejeknya. Nabi Ilyasa’ kembali menemui Allah selepas memimpin kaumnya ke arah keimanan dan ketakwaan.

Nabi Zulkifli dikatakan ialah Ilyias bin Yasin, cicit Nabi Harun sementara ada pula mengatakan Baginda ialah Yusa’ bin Nun, Nabi Halqiya dan pendapat lain, Nabi Zulkifli ialah Uwaidaya bin Adrim. Baginda diberi gelaran Zulkifli bermakna ‘yang sanggup memikul tugas.

Nabi Zulkifli diberi tugas mengembalikan seorang raja yang gagah perkasa ke pangkal jalan dan bertaubat kepada Allah. Jika raja itu sanggup bertaubat, Allah janjikan kepadanya syurga. Baginda membawa surat kepada raja itu dan selepas menerimanya, dia bertaubat serta beriman kepada Allah.

Nabi Zulkifli dikatakan hidup pada zaman seorang nabi bani Israel. Selepas nabi itu tua dan tidak lagi berupaya memimpin dia mencari penggantinya. Sesiapa yang sanggup memenuhi tiga syarat akan menggantikannya sebagai pemimpin.

Nabi Zulkifli sanggup melakukannya dan selepas nabi itu wafat, Allah melantiknya menjadi nabi. Ketika berdakwah mengembalikan akidah kaumnya, Nabi Zulkifli juga menghadapi pelbagai cabaran. Namun berkat kesabaran, Baginda berjaya memulihkan akidah kaumnya dan mereka kembali ke pangkal jalan.

No comments: