Wednesday, September 3, 2008

Iqra: Menyelusuri keagungan kota Makkah

Judul: Makkah al-Mukarramah Kelebihan dan Sejarah

Penulis: Dr Abdul Basit Abdul Rahman

Penerbit: Telaga Biru Sdn Bhd

Pengulas: Hasliza Hassan

Harga: RM30 (Semenanjung Malaysia) RM32 (Sabah, Sarawak)

MAKKAH adalah negeri bersejarah, tempat bermulanya dakwah Nabi Ibrahim, kota suci yang memiliki pelbagai kelebihan. Ia juga kota didoakan oleh Nabi Ibrahim untuknya keberkatan dan keselamatan daripada pengaruh dajal selain dilipat gandakan pahala mereka beribadat di sana.

Bumi Makkah dipilih Allah sebagai bumi pertama yang dijadikannya dan menjadi tapak rumah-Nya yang mulia, tempat terbitnya air paling berkat dan tempat lahir nabi terakhir iaitu Nabi Muhammad SAW.

Makkah mempunyai banyak nama dan antara disebutkan di dalam al-Quran ialah Bakkah, Ummul Qurra, Al-Balad, Al-Baldah, Al-Baladul Amin, Haraman Amina, Ma’ad, Al-Qaryah dan Masjidilharam.

Orang pertama dikatakan membuat sempadan kota suci Makkah ialah Nabi Ibrahim berpandukan petunjuk daripada Jibrail. Selepas pembukaan Kota Makkah, Rasulullah melantik Tamim bin Asad al-Khuza’r memperbaharui tanda sempadan Tanah Haram.

Buku Makkah al-Mukarramah Kelebihan dan Sejarah hasil tulisan Dr Abdul Basit Abdul Rahman menceritakan dengan lengkap mengenai Makkah yang menjadi perhatian umat Islam sejak dulu daripada kaca mata serta kajian beliau mengenainya serta gambar menarik.

Buku ini membincangkan mengenai tanah haram Makkah, sempadan, kelebihan dan hukum berkaitannya. Selain itu diceritakan juga sejarah Kaabah, Hajar Aswad, makam Nabi Ibrahim, Masjidilharam serta tempat ibadat haji dan tempat bersejarah lain.

Makkah terletak di bahagian barat Arab Saudi, di bumi Hijaz di lembah yang dikelilingi bukit bukau dari semua penjuru. Makkah mempunyai tiga pintu masuk iaitu al-Ma'lah, al-Masfalah dan al-Syubaikah.

Setiap maklumat dalam buku Makkah al-Mukarramah Kelebihan dan Sejarah diolah dengan bahasa mudah difahami dan menarik disertakan nota kaki untuk memudahkan pengkaji serta pelajar membuat rujukan.

Selain menjadi sumber maklumat, buku ini juga sebagai mengubat rindu kepada mereka yang pernah menjejakkan kaki ke tanah suci dimuliakan Allah, dan semoga dengan membacanya dapat menyemarakkan semangat serta kemanisan beribadat yang pernah dirasai ketika berada di sana.

No comments: