Wednesday, September 17, 2008

Ulasan Buku: Buku ulas fatwa semasa

JUDUL: Fatwa-Fatwa Kontemporari Jilid 1
PENULIS : Syeikh Ali Jum`ah -Mufti Mesir
PENERBIT: Berlian Publication Sdn Bhd
HARGA: RM35.00
PENGULAS: Muhd Yusuf Abu Bakar

FATWA memerlukan pengetahuan mengenai perkembangan di dalam masyarakat sesuai dengan perubahan masa, tempat dan keadaan masyarakat dan situasi yang dihadapi. Semua ini akan mempengaruhi sesuatu fatwa yang akan dikeluarkan oleh ahli fatwa atau mufti. Contohnya, satu keadaan yang dinyatakan haram menurut hukum syarak, namun boleh dilakukan oleh seseorang dalam keadaan terdesak. Perkara ini amat penting untuk diketahui kerana ramai yang menuduh ulama sebagai bidaah apabila berhadapan dengan kes tertentu, sedangkan apa yang difatwakan mufti adalah berdasarkan al-Quran dan sunnah.

Mufti Mesir, Syeikh Ali Jum`ah turut menyentuh ulama yang sudah sampai kepada tingkat mujtahid supaya dapat menggunakan akal fikiran dalam menangani pelbagai persoalan yang datang silih berganti. Sebagai ahli fatwa, beliau perlu memahami pertanyaan atau masalah yang diajukan dan memberi jawapan yang benar bagi orang yang menginginkan jawapan berkenaan.

Di dalam buku Jilid 1 ini, Syeikh Ali menjawab pelbagai masalah dengan panjang lebar, walaupun ia berkisar permasalahan masyarakat Islam di Mesir, namun dengan mengambil pendekatan pandangan Imam Shafie ia boleh dijadikan panduan.

Permasalahan bersuci, solat, pengurusan jenazah, zakat, haji, puasa jual beli, sewa, jihad dan akidah dijawab dengan begitu terperinci dan jelas sekali. Begitu juga mengenai hukum wanita berkhatan yang menimbulkan isu di kalangan masyarakat Islam di benua Afrika turut diperjelaskan dengan terperinci.

Dalam pada itu, Syeikh Ali turut menjawab persoalan mengenai harta wakaf, pernikahan, talak dan hak asasi manusia, akhlak, pakaian dan perhiasan.

Ketika menjawab mengenai perbezaan antara Sunnah dan Syiah, Mufti Mesir itu, berkata, persamaan di antara Sunnah dan Syiah menunjukkan lebih banyak persamaan berbanding perbezaan. Katanya, kita sama-sama solat mengadap Kaabah, kitab suci, puasa, nabi dan Allah SWT yang sama. Cuma berbeza mengenai fiqih, iaitu penambahan lafaz azan, menjama' dua solat, serta masalah sujud di atas tanah.

Semua ini disebabkan, Syiah mencipta kaedah berdasarkan sunnah yang dijadikan ulama sebagai syariat. Mazhab itu hanya menerima riwayat daripada Ja`far Ash Shadiq yang berketurunan Ali Abi Talib yang dianggap terpelihara daripada dosa. Sedangkan mazhab Ahli Sunnah mengambil riwayat dari semua sahabat. Berdasarkan hujah berkenaan, Syeikh Ali meminta masyarakat Islam memperkuatkan persamaan berbanding perselisihan, perpecahan dan permusuhan.

Buku ini amat sesuai dibaca kerana jawapan yang diberikan berkaitan masalah masa kini yang bukan saja dihadapi masyarakat Islam di Mesir malah seluruh masyarakat Islam di seluruh dunia.

No comments: