Monday, September 15, 2008

Cakap benar, beradab mampu tunduk kekerasan

Oleh Mohd Adid Ab Rahman

Muslim disuruh utama etika berdiplomasi dalam komunikasi untuk wujud kesejahteraan ketenteraman

ALLAH yang Maha Pemurah menganugerahkan manusia nikmat sangat besar ertinya iaitu kepandaian berkata-kata mengikut bahasa masing-masing bagi membolehkan mereka berkomunikasi dan mewujudkan sistem hidup bermasyarakat yang unik, harmoni serta berperaturan.

Suasana itu membezakan manusia dengan kehidupan haiwan atau makhluk lain. Lantas Muslim yang selalu mencari keredaan sentiasa bersyukur kepada Allah.

Islam amat menitikberatkan soal lidah atau percakapan. Walaupun mampu bercakap dan meluahkan rasa hati melalui percakapan, ia perlu selalu diawasi dan berhati-hati jangan sampai terpelanting ke luar batasan ajaran agama.

Setiap Muslim selalu berusaha menjaga diri dan keluarga atau masyarakatnya daripada terjerumus ke kancah maksiat atau melakukan perkara yang mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah lebih-lebih lagi dalam hal percakapan.

Seorang Muslim selalunya mengeluarkan kata-kata yang baik, lembut serta memberi manfaat kepada si pendengar kerana sedar Allah menjadikan lidah bukan untuk berbicara sesuatu yang sia-sia, tetapi yang mendatangkan faedah bukan saja kepada diri sendiri bahkan orang lain juga.

Firman Allah yang bermaksud: "Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan mereka kecuali bisikan daripada orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah atau berbuat makruf atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Siapa yang berbuat demikian kerana mencari keredaan Allah, maka kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar." (Surah an-Nisa', ayat 114)

Daripada ayat itu beberapa contoh yang dimaksudkan dengan perkataan yang baik iaitu:

Menyuruh manusia bersedekah sebahagian harta yang dikurniakan Allah kepada orang yang memerlukan seperti orang miskin, anak yatim dan orang susah.

Menyuruh orang berbuat baik dalam segala hal sebagai merealisasikan tuntutan agama di samping terlebih dulu diri sendiri melakukan kebaikan.

Mendamaikan dua pihak yang sedang bertelagah atau berbalah seperti memberi nasihat supaya hidup berbaik-baik seperti yang terkandung dalam suruhan Rasulullah SAW, di samping menyedarkan mereka mengenai keburukan akibat daripada hidup berbalah, tidak bertegur sapa dan berpecah belah.

Sesungguhnya percakapan yang terkeluar daripada mulut menjadi kayu ukur kepada keimanan seseorang. Ini dapat kita fahami daripada sabda junjungan besar Nabi Muhammad SAW bermaksud:

"Tidak lurus keimanan seseorang sehingga lurus hatinya dan tidak lurus hatinya sehingga lurus pula lidahnya." (Hadis riwayat Ahmad)

Boleh dikatakan seorang yang beriman, senantiasa mengeluarkan kata-kata baik dan berfaedah. Orang tidak beriman pula katanya keluar mengikut rentak nafsu atau mengikut hati yang jauh daripada hidayah. Kata-katanya kedengaran tidak keruan, mencarut, mengejek, memfitnah dan menipu.

Lantaran itu, Islam sebagai agama paling lengkap, tinggi dan suci mengajar manusia bukan saja sebatas ibadat dan akidah, bahkan juga akhlak termasuk percakapan. Islam memberi panduan dalam berkata dan menjadi kewajipan bagi setiap Muslim untuk menghayati dan mematuhinya baik dalam keadaan bagaimana sekalipun.

Dalam pertuturan, perbualan atau percakapan, kita perlu mengikut beberapa ketetapan antara lain bercakap benar, bercakap perkara baik dan bercakap menggunakan kata yang sopan dan lembut.

Kata yang lembut dan sopan dengan bahasa baik, disertai nada suara rendah dan menawan, mempunyai tarikan tersendiri bagi orang yang mendengarnya kerana hati akan tenteram dan apa diperkatakan mudah difahami serta mewujudkan kemesraan.

Al-Quran menyebut saranan supaya berkata sopan dan lembut melalui firman yang bermaksud: "Dan lunakkanlah suaramu, sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai." (Surah Luqman, ayat 19)

No comments: