Sunday, September 14, 2008

Persoalan Agama: Perbaharui niat baik setiap hari

Bersama Jakim

Soalan:

Saya sentiasa menantikan ketibaan Ramadan seperti tahun-tahun sebelum ini. Ketika bulan ini, saya pergi ke masjid untuk bersolat Isyak dan bertarawih serta membaca al-Quran. Saya juga menjaga tutur kata dan tidak makan berlebihan. Bagaimanapun, seperti tahun sebelum ini, kebanyakan amalan baik itu berakhir apabila Ramadan berakhir. Bagaimanakah perkara baik sepanjang Ramadan dapat diteruskan pada 11 bulan lain?

Habibullah Akhtar,
Pulau Pinang.

Jawapan:

Ramadan adalah bulan yang dilimpahi rahmat, keampunan dan dilepaskan daripada seksaan api neraka yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya.

Pada bulan ini, syaitan dan iblis dirantai, tetapi manusia masih mempunyai hawa nafsu dan tabiat kebiasaan untuk dikawal, dididik dan diperbaiki.

Di sepanjang Ramadan juga, umat Islam digalakkan memperbaharui niat menunaikan ibadah puasa pada setiap malam.

Perkara ini menunjukkan niat dan azam perlu diperbaharui pada setiap hari bagi memberi motivasi untuk kita melakukan perkara baik secara iltizam dan konsisten.

Oleh yang demikian, untuk terus melakukan perkara yang baik sepanjang hidup kita, pertama, kita perlu berusaha untuk terus mengekalkan keazaman dan mempertingkatkan amal ibadat semata-mata untuk mendapat keredaan Allah SWT.

Kedua, kita perlu menghayati konsep ihsan dalam melakukan sesuatu ibadah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; "Iaitu engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak mampu melihat-Nya, maka ketahuilah bahawa Dia selalu melihatmu." (Riwayat Muslim).

Seterusnya ketiga, perlu menjauhi dosa-dosa besar manakala jangan pula melazimi melakukan dosa-dosa kecil, ditakuti kita tidak berasa bersalah dalam melakukan dosa kecil sedangkan orang yang melazimi dosa kecil adalah golongan orang yang fasiq.

Keempat, selalu memohon ampun atas segala kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan sama ada disedari atau tidak.

Kelima, berdoa dan bertawakal agar sentiasa diberi taufiq dan hidayah Allah SWT di sepanjang kehidupan di dunia dan akhirat.

Kesimpulannya, perkara baik yang umat Islam biasa lakukan di sepanjang Ramadan seperti solat berjemaah di masjid, berqiamullal, membaca al- Quran, banyak bersedekah dan sebagainya adalah perkara asas yang dituntut di dalam Islam.

Maka kita tidak perlu membezakan antara Ramadan dengan bulan yang lain. Cuma terletak di tangan masing-masing untuk tepuk dada dan tanya iman.

No comments: