Wednesday, September 3, 2008

Mencari kedudukan mulia di sisi Tuhan

Oleh Ahmad Sabki Mohd Tahir

Mukmin perlu menjauhkan diri daripada perbuatan tak disukai Allah

SIAPAKAH orang yang dibenci Allah? Perompak, pencuri, perogol, penipu atau penindas? Mungkin di kalangan kita nampak baik serta memiliki jawatan bagus, tetapi tidak jujur melaksanakan tanggungjawab.

Dalam apa keadaan pun, tentu sekali kita tidak ingin tergolong dalam senarai orang dibenci Allah. Kita ingin berada dalam kelompok orang dicintai dan dikasihi Allah.

Pastinya untuk termasuk dalam golongan dicintai dan dikasihi Allah, kita perlu menghindari perbuatan membuatkan kita dibenci selain mengelak berada dalam golongan tidak dikasihi Allah.

Jelasnya, golongan pertama yang tidak disukai Allah ialah orang kafir yang tidak beriman kepada Allah. Mereka adalah orang yang ingkar, menolak kebenaran, menyembah kepada selain-Nya, menyekutukan-Nya, mengingkari Rasulullah SAW, al-Quran yang diturunkan kepada Baginda serta sunnah Baginda.

Orang yang sombong lagi membanggakan diri juga tidak disukai Allah. Firman-Nya bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Surah Luqman, ayat 19)

Selain orang yang sombong, Allah juga tidak menyukai orang zalim yang melampaui batas, orang yang berlebih-lebihan, munafik (lelaki dan wanita), fasik, takbur dan khianat.

Golongan lain dibenci Allah ialah orang Khawarij, Yahudi, yang tidak berdoa kepada-Nya, membunuh seorang mukmin, lari daripada medan perang, menuduh zina dengan berdusta, suka berkata keji dan membuat keji, orang kaya zalim, murtad, orang melampau batas dalam membelanjakan dan orang yang meminta dengan cara memaksa.

Allah juga membenci perkara seperti menderhaka kepada orang tua, memutuskan hubungan kekeluargaan, ucapan buruk dan rendah akhlak.

Sementara tempat dibenci Allah ialah pasar. Pasar adalah tempat yang boleh berlaku seribu kemungkinan dalam satu masa seperti penipuan, riba, dusta, sumpah palsu, menjual barang haram dan mungkar, jual beli tidak jujur, saingan tidak sihat, memalingkan dari zikir kepada Allah, melalaikan solat, percampuran kaum lelaki dan kaum wanita, perkataan keji serta fitnah.

Apabila sudah diketahui sifat orang yang dibenci Allah, maka mudahlah bagi kita menghindarkan sifat itu daripada menjadi amalan hidup sehari-hari. Cita-cita seorang mukmin ialah untuk meraih kedudukan, darjat yang mulia dan merangkul cinta-Nya kerana ia adalah kunci segala kebajikan serta kebahagiaan dunia dan akhirat.

Jangan sampai Allah membenci kita dalam hidup ini. Jika itu terjadi rugilah hidup kita di dunia dan akhirat. Disebutkan dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah apabila membenci seorang hamba, maka Dia memanggil (malaikat) Jibril lalu berfirman: Sesungguhnya Aku membenci si fulan, maka bencilah ia. Malaikat Jibril pun membencinya, lalu ia memanggil penduduk langit seraya berseru: Sesungguhnya Allah membenci si fulan, maka bencilah ia; dan mereka pun membencinya. kemudian penduduk bumi pun juga membencinya.” (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

No comments: