Wednesday, September 3, 2008

Peguam Syarie Menulis: Mahkamah Syariah Terengganu perlu kawalan polis

Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

Keselamatan hakim, peguam terjamin jika berlaku kekecohan pihak pertikai keputusan

PADA 24 Ogos lalu, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mengadakan kunjungan hormat dan ramah mesra bersama Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Terengganu (JKSNT). Kunjungan PGSM disambut mesra Ketua Hakim Syarie Negeri Terengganu, Datuk Ismail Yahaya.

Kunjungan itu antara rangka kerja PGSM melawat ke Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah seluruh Malaysia bagi membincangkan masalah berkaitan Mahkamah Syariah dan peguam syarie di negeri dilawati.

Keindahan bangunan Mahkamah Syariah Terengganu yang menjadi ibu pejabat Mahkamah Syariah serta menempatkan Dewan Mahkamah Rayuan Syariah, Dewan Mahkamah Tinggi Syariah serta Dewan Mahkamah Rendah Syariah Kuala Terengganu, mempesonakan pemandangan.

Apatah lagi bangunan berdiri megah dan gah berkenaa memang khusus dibina untuk Mahkamah Syariah sehingga menjadi mercu tanda syiar Islam di Terengganu walaupun tidak sebesar atau secanggih bangunan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur yang sekarang dalam proses pembinaan.

Bangunan mahkamah itu mempunyai tempat letak kereta yang luas untuk keselesaan pelanggan yang datang berurusan dan ruang khas bagi peguam, selain dilengkapkan kemudahan tandas untuk golongan kurang upaya (OKU) di setiap tingkat.

Kesimpulannya, bangunan yang turut dilengkapi bilik khas untuk kegunaan pendakwa syarie, peguam dan polis memang mesra pengguna yang datang mencari penyelesaian serta keadilan kepada masalah dihadapi.

Malangnya, bangunan Mahkamah Syariah Terengganu yang tersergam indah itu tidak kelihatan kehadiran anggota polis. Sedangkan keselamatan hakim sama ada di Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rendah perlu diberi perhatian juga.

Kita pasti tidak mahu apa yang berlaku di Mahkamah Syariah Pulau Pinang berulang apabila institusi keadilan menjadi tempat pihak tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah bertindak di luar batasan sehingga boleh mengganggu keselamatan hakim atau pelanggan yang hadir di mahkamah.

Difahamkan, bukan bangunan Mahkamah Syariah Terengganu saja yang tidak dilengkapkan dengan anggota polis, malah seluruh Mahkamah Syariah Negeri Terengganu tidak dilengkapi anggota polis.

Perkara ini harus dipandang serius oleh pihak yang bertanggungjawab bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku di Mahkamah Syariah ini kerana pelbagai perkara boleh berlaku tanpa kita jangkakan.

Lebih-lebih lagi perkara itu berlaku di institusi keadilan seperti Mahkamah Syariah, maka ia wajar dibendung dengan kadar segera.

Menyedari hakikat bahawa anggota polis penting bagi menjaga ketenteraman awam serta kewibawaan mereka tidak dapat dipertikaikan maka wajar tindakan segera diambil bagi menyelesaikan masalah ini. Jangan nanti ibarat pepatah Melayu, ‘sudah terhantuk baru tengadah’.

Selain menjaga ketenteraman awam, polis diperlukan untuk menahan pesalah jika hakim menjatuhkan hukuman seseorang itu bersalah kerana disabitkan dengan jenayah syariah dilakukan. Banyak peranan lain polis dan kehadiran mereka di Mahkamah Syariah memang diperlukan.

No comments: