Thursday, September 4, 2008

Al-Risaalah 2 papar tradisi Firaun bina monumen tonjol kehebatan

FIRAUN adalah perancang yang membentuk rakyat Mesir sehingga muncul sebagai kelompok manusia bertamadun tinggi tetapi kemajuan mengalpakan mereka menyebabkan penindasan berleluasa, kerohanian dipinggirkan, akidah diselewengkan.

Zoser adalah Firaun pertama dinasti ketiga yang memerintah Mesir dari 2686 hingga 2613 sebelum Masihi. Zoser dianggap anak tuhan matahari dan mengikut sejarah, dia mengahwini saudara perempuannya bagi mengekalkan darah keturunan diraja.

Sistem beraja dan kuasa negara yang kukuh membolehkan Zoser memulakan pembinaan piramid pertama. Pada zaman beliau, piramid tangga dibina arkitek terkenal yang juga penasihatnya, Imhotep, yang memperkenalkan teknik penggunaan batu kapur hingga berjaya membina piramid pertama dunia.

Firaun Zoser mempercayai adanya hari akhirat atau hari pembalasan selepas kematian tetapi kepercayaan itu terpesong daripada syariat dibawa rasul sebelumnya. Piramid bagai tangga yang tersergam dan dikagumi ke hari ini dibina Firaun Zoser dibina kerana mempercayai roh mereka akan naik ke langit selepas mati.

Kisah Firaun dapat diikuti dalam program Al-Risaalah 2 yang disiarkan TV9 jam 10.30 malam ini. Sejarah menunjukkan memang tradisi setiap Firaun akan berpindah untuk membina monumen dan kerajaan yang lebih hebat.

Firaun Khufu adalah pemerintah kedua dinasti keempat yang memerintah Mesir dari 2589 hingga 2566 sebelum Masihi. Beliau membina Piramid Khufu dan dianggarkan 100,000 orang pekerja membina piramid itu yang memakan masa 23 hingga 25 tahun untuk disiapkan.

Sphinx dibina Firaun Khafra pada 2480 sebelum masihi dengan ketinggian melebihi 70 meter. Sphinx adalah binaan patung yang terbesar dan tertua. Monumen yang berkepala manusia dan berbadan singa itu lambang kekuasaan Firaun serta kegagahannya seperti seekor singa.

Masyarakat tempatan dulu percaya, Sphinx adalah penjaga kawasan padang pasir dan piramid daripada ditimbus ribut pasir.

Monumen kuil Abu Simbel dibina Firaun Ramsis 2 yang masyhur dengan jolokan ‘Ramsis yang Agung’. Beliau pernah berkata, “Wahai kaumku, bukankah kerajaan negeri Mesir ini, akulah yang menguasainya dan sungai ini mengalir di bawahku? Tidakkah kamu melihatnya?”

Firuan Ramsis 2 memperdayakan rakyatnya dengan membina kuil yang mengalir di bawahnya Sungai Nil. Apabila Allah mengutuskan rasulnya sebagai pembimbing, Firaun membutakan mata dan memekakkan telinga semata-mata untuk mempertahankan egonya.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan berlaku sombong dan takburlah Firaun dan tenteranya di negeri itu dengan tiada alasan yang benar dan mereka menyangka bahawa mereka tidak akan dikembalikan kepada kami.” (Surah al-Qasas, ayat 39)

Pencapaian masyarakat Mesir purba dalam bidang ketamadunan memang mengagumkan tetapi dalam aspek akidah, mereka menyembah banyak dewa dan tuhan yang menyimpang daripada syariat Allah.

No comments: